جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
درس اخلاق عمومی حوزه علمیه کرمان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ بهایی در جلسه درس اخلاق عمومی که در مسجد امام(ره) کرمان گفت: تقوا تنها به این نیست که نماز شب بخوانیم و رکوع و‌ سجودمان را طولانی کنیم. علامت تقوا این است که محاسبه نفس کنیم آیا شرمان به کسی می‌رسد یا خیر؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ بهایی استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان در جلسه درس اخلاق عمومی که در مسجد امام شهر کرمان برگزار شد، به شرح خطبه همام نهج البلاغه پرداخت و گفت: در جلسات قبل خطبه متقین (همام) را شروع کردیم و به تفسیر و شرح آن پرداختیم، تا اینکه به این فراز رسیدیم که حضرت امیر المومنین(ع) در بیان صفات متقین فرمود: «قلوبهم محزونة و شرورهم مأمونة» مردم از شر آن‌ها در امانند. بعضی از افراد خیر که ندارند هیچ، شر هم میرسانند. امام علی(ع) فرمودند کسانی متقی هستند که دیگران از شرشان درامانند.

وی ادامه داد: رسول اکرم میفرمایند: «المُسلِمُ مَن سَلِمَ المُسلمونَ مِن لِسانِهِ و يَدِهِ» مسلمان، كسى است كه مسلمانان از زبان و دست او آسوده باشند. آزار رساندن به مومنین انواع مختلفی دارد. گاهی به ناحق کسی را زدن است و گاهی با زبان و یا با قلم کسی را نیش زدن است. گاهی هم بازی کردن با آبروی افراد در فضای مجازی است. هرکس در هر موقعیتی که هست نباید به دیگران شر برساند. اهل تقوا یعنی کسانی که همان طور که سپر به دست گرفتهاند تا تیرهای شیطان به آن‌ها اصابت نکند، خودشان هم به گونهای هستند که مردم از شر آن‌ها در امامند.

استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان افزود: شرّ در اقشار مختلف مردم می‌تواند گوناگون باشد، یکی به خیانت و یکی به همکاری با دشمن است. یک نفر هم از هنرش علیه مردم استفاده میکند .اما منظور از شر تنها این مسائل بزرگ نیست و گاهی فردی در نوبت می‌زند و یا پشت دیوار خانه مردم بوق نابجا میزند. این‌ها هم مصادیق شر هستند. اساتید ما می‌فرمودند: اهل تقوا در نجف، شبها پا برهنه از جلوی حجره دیگران عبور می‌کردند تا صدای کفششان مزاحم آنها نشود.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی اضافه کرد: کسانی که نسبت به بقیه ایذاء و ‌اذیت دارند توفیقات الهی را از دست می‌دهند. «إنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ الكَذِبَةَ فَيَحْرُمُ بِها صَلاةَ اللَّيْل» انسان گاهی گناهی میکند و نماز شب را از دست می‌دهد. باید محاسبه کنیم تا متوجه شویم کجای کارمان مشکل دارد.‌ مخصوصا ما طلاب از اینکه بخواهیم کسی را اذیت کنیم باید بپرهیزیم. امام خمینی می‌فرمود صد و ‌بیست و چهار هزار پیامبر اگر در یک جا جمع شوند، هیچ اختلافی پیدا نمی‌کنند، زیرا شری به هم نمی‌رسانند.

وی یادآور شد: در مجالس عزاداری هم باید دقت کنیم و نباید طوری مجالس را بپا داریم که مردم از صدای مراسم اذیت شوند. امام علی(ع) می‌فرمود: اگر همه اقالیم سبعه و هرچه در آن است را به من بدهند و ‌در مقابل از من بخواهند یک پوست جو از دهان مورچهای به ظلم بگیرم، زیر بار نمی‌روم. ما حتی مجاز نیستیم حیوانات را اذیت کنیم چه برسد به انسان ها. حق نداریم شاخه درختان را بی‌جهت بشکینم. آزار ما نباید به هیچ چیز برسد. پس تقوا تنها به این نیست که نماز شب بخوانیم و رکوع و‌ سجودمان را طولانی کنیم. علامت تقوا این است که محاسبه با نفس کنیم که آیا شرمان به کسی می‌رسد یا خیر؟ «شرورهم مأمونة» تنها راه نجات انسان رعایت تقوا است و یکی از ملاکات تقوا شر نرساندن به دیگران است.

انتهای پیام./

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha