سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی

حوزه/ مدیر جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با توصیه به دانشجویان دانشکده هدی مبنی بر اینکه افق پیش روی خود را درمان دردهای امت اسلام قرار دهند گفت: درس خواندن ما به عنوان یک سلول از پیکره امت اسلام در این لحظه از تاریخ بشریت باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم در بازسازی تمدن اسلامی مانند قطعه ای از یک پازل عمل کنیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در گردهمایی دانشجویان جدید دانشکده هدی، با اشاره به این که امروز دیگر دوران بمب اتم نیست، گفت: برخی کشورهایی که هم اکنون کلاهک هسته‌ای دارند در نظام بین‌الملل جایگاه اثرگذاری ندارند.

وی افزود: امروز ابزار اقتصادی و بانکی وسیله مهمی برای رویارویی و جنگ‌های اقتصادی در دنیا است با این حال می‌توان مانند کره شمالی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که اقتصاد کشور خودکفا و وابستگی کمی به بیرون داشته باشد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: قدرت جنگ نرم و ابزار رسانه‌ها هم در دنیای امروز غیرقابل انکار است به گونه‌ای که می‌بینیم ثروتمندترین افراد، صاحبان معادن و صنایع نیستند بلکه مالکان رسانه ها و شبکه‌های بزرگ اجتماعی هستند.

وی بیان داشت: با این حال آنچه امروز نقش تعیین کنننده در موازنه قدرت دارد و صحنه نبرد را تعیین می‌کند، دانش و تکنولوژی است. به عبارت دیگر نیروهای دانشمند، مبتکر و خلاق، نتیجه جنگ‌های امروز را تعیین می‌کنند نه اسلحه، ابزار اقتصادی و رسانه ها، هر چند که اینها هم نقش اثرگذار خود را دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به این که کشورهای اسلامی و امت مسلمان با وجود اینکه منابع نفت و انرژی، معادن بسیار بزرگ و غنی و موقعیت استراتژیک جغرافیایی را در اختیار دارند، ولی متاسفانه در نظام بین‌الملل جایگاه خوبی ندارند. اگر قرار باشد در توازن قدرت جهانی موجود تغییری حاصل شود، جایگاه و خاستگاهش تنها حوزه و دانشگاه است.

وی اظهار داشت: اگر به عنوان یک درد مشترک قبول داریم که یک میلیارد و چند صد میلیون مسلمان با منابع بسیار، زیر فشار خرد کننده چند میلیون صهیونیست قرار دارند و از تجربه تلخ تصرف هندوستان توسط انگلیس، زخم ۴۰ ساله خونریزی و جنگ در افغانستان، اشغال تهران توسط متفقین و زخم ۸۰ ساله فلسطین بر پیکر امت اسلام آگاهی داریم راه حل آن بمب اتم و بمب‌های هیدروژنی نیست، هرچند که تقویت بنیه دفاعی لازم و ضروری است، ولی راه حل اصلی مشکلات کنونی جهان اسلام، اصلاح حوزه و دانشگاه و حرکت به سوی تولید علم و تکنولوژی است.

مدیر جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با توصیه به دانشجویان دانشکده هدی مبنی بر اینکه افق پیش روی خود را درمان دردهای امت اسلام قرار دهند گفت: درس خواندن ما به عنوان یک سلول از پیکره امت اسلام در این لحظه از تاریخ بشریت باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم در بازسازی تمدن اسلامی مانند قطعه ای از یک پازل عمل کنیم.

وی با اشاره به آیه «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه» بیان داشت: تصور ابتدایی ما از این آیه، جمع‌آوری اسلحه است، ولی بی گمان یکی از مصادیق این آیه جمع کردن قدرت‌های فکری و دانشی در حوزه و دانشگاه برای کسب آمادگی رویارویی با دشمنی است که هیچ رحمی نسبت به ما ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی به سابقه کشتار و وحشی‌گری‌های غرب در دوران مختلف تاریخ از زمان ورود به قاره آمریکا تا کشتار کودکان در فلسطین و یمن و سوزاندن هشت هزار ایرانی و عراقی در جنگ تحمیلی با گاز خردل اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که ما در یک ماراتن نفس‌گیر قرار داریم، اگر آرام حرکت کنیم حذف می‌شویم و مورد لعن آیندگان قرار می‌گیریم.

وی در ادامه با اشاره به ساختار مستقل دانشکده هدی و وجود هیات امنا و قوانین مستقل و بودجه مشخص این دانشکده گفت: با وجود اینکه در آغاز فعالیت قرار بود این دانشکده ظرف مدت ۴ سال به استقلال مالی برسد ولی تاکنون این امر محقق نشده است با این حال امروز موقعیت این مرکز علمی تثبیت شده و جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) از آن حمایت و پشیبانی ویژه خواهد داشت.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام انصاری، رییس دانشکده هدی مهمترین هدف این مرکز آموزشی را آموزش و پژوهش مطلوب و در سطح بالا عنوان کرد و گفت: در این راستا از اساتید قوی و نخبه با رویکرد دینی و اسلامی استفاده می‌کنیم تا خروجی های این دانشکده نیروهای کیفی و تاثیرگذار در فرهنگ جامعه باشند، مساله‌ای که هدف موسسان این مرکز آموزشی نیز بوده است.

وی با قدردانی از همکاری جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ارائه خدمات به این دانشکده اظهار داشت: بسیاری از امکاناتی که در اختیار دانشکده قرار گرفته در دانشگاه‌های غیرانتفاعی دیگر وجود ندارد و البته استفاده ما از امکانات جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) منوط به پذیرش شرایط و مقررات این مرکز حوزوی است که تاکنون تعامل و همکاری‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی در پایان بیان داشت: اگر دغدغه اصلی ما بحث تولید علم دینی باشد بسیاری از مشکلات پیش رو کمرنگ جلوه می‌کند یا اصلا دیده نمی‌شود.

 

 

۳۱۳/۳۲

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha