جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری(ره)

حوزه/ آیت الله شریفی خوانساری زندگی فوق العاده ساده ای داشت و حتی اجازه نداد گلیم زیر پایش به فرش تبدیل شود، این همان مصداق سخن امیرمومنان(ع) در بیان صفات متقین است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محمد شریعتی، در مراسم سالگرد آیت الله حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری(ره) که عصر امروز در جوار آستان مقدس امامزاده احمد(ع) خوانسار برگزار شد با اشاره به آغاز ماه صفر و تاثیر خطبه های امام سجاد (ع) در باقی ماندن نهضت عاشورای سیدالشهدا(ع)، به بیان روایتی از امام زین العابدین (ع) پرداخت و اظهار کرد: مردی از سختی روزگار و گرفتاری و مشکلات به حضرت سجاد (ع) شکایت کرد و حضرت داروی معجزه آسا و شفابخشی که برای همه انسان ها کارآمد است را بیان فرمود.

وی افزود: امام سجاد (ع) می فرمایند انسان هایی که روی زمین زندگی می کنند با سه مصیبت رو به رو می شوند و اگر انسان در مقابل این مصائب عبرت پذیر بود تمام مشکلات دنیا برای او آسان می شد.

وی در توضیح روایت ادامه داد: اولین مصیبت آن است که آدمیزاد هر روز از عمرش کاسته می شود و سرمایه گرانبهایی که به او داده شده است را خرج می کند و هر روزی که از عمر می گذرد برای از بین رفتن این سرمایه اندوهگین نشده، در حالی که عمر دیگر جایگزین نمی شود.

حجت الاسلام شریعتی با تاکید بر ارزش سرمایه عمر آدمی، به دومین مصیبت انسان در دنیا اشاره و تصریح کرد: خداوند برای هر روز انسان رزق و روزی اش را مقدر فرموده و به او می رساند و از این رو جایی برای نگرانی انسان نیست، در حالی که برخی با حرام به دنبال این رزق هستند.

وی خاطر نشان کرد: سومین مصیبتی که از دو مصیبت دیگر بالاتر و بزرگ تر است آن  که هر روزی که بر انسان می گذرد یک روز او را به قبر نزدیک می کند، در حالی که نمی داند به بهشت نزدیک می شود یا در حال نزدیک شدن به جهنم است.

این استاد حوزه در ادامه به بیان صفات متقین در کلام امیرمومنان(ع) پرداخت و افزود: امیرمومنان(ع) چهره متقین را این گونه ترسیم می کنند و می فرمایند از نشانه های آنها قوت در دین است و در دینداری نیرومند و قوی هستند و آیت الله حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری مصداق واقعی این سخن امام علی(ع) بودند، هم چنان که بنده شاهد بودم  برای رؤیت هلال ماه شوال خودشان به مرتفع ترین نقاط خوانسار و فریدن می رفتند و در امور دینی دقتشان حد و حصر نداشت.

وی افزود: ایشان مسائل دینی را بازیچه نمی گرفتند و به مصلحت خودشان عمل نکرده، بلکه به مصلحت اسلام عمل می کردند.

حجت الاسلام شریعتی اضافه کرد: از دیگر نشانه های متقین که حضرت امیر (ع) می فرمایند دور اندیشی و حریص بودن در کسب دانش است، هم چنانی که گاه پیش می آمد مطلبی یا شعر تازه ای نزد آیت الله شریفی خوانساری قرائت می شد و ایشان بلافاصله آن را یادداشت می کردند.

وی از دیگر ویژگی های مرحوم آیت الله شریفی خوانساری را فروتنی در عبادت و خشوع ذکر کرد و ادامه داد: زهد ایشان برجسته بود و زندگی فوق العاده ساده ای داشت، به گونه ای که حتی اجازه نداد گلیم زیر پایش به فرش تبدیل شود، این همان مصداق سخن امیرمومنان(ع) در بیان صفات متقین است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: آیت الله شریفی خوانساری به معنای واقعی کلمه متقی بود و هر زمان که برای عیادتشان می رفتیم، زبان شکر داشت و همواره مقید به شکر و سپاس خداوند بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha