جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علیرضا قزوه

حوزه/ علیرضا قزوه با اشاره به جایگاه امام حسین (ع)، گفت: زمانی می‌توانیم به حسین (ع) برسیم که از سرمان بگذریم و این را در اشعار زیبای اقبال لاهوری و سایر اشعار شاعران اهل سنت می‌توان دید.

علیرضا قزوه در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب سنندج در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: استان کردستان در ادبیات آیینی از غنا بسیار خوبی نسبت به دیگر استانهای کشور برخوردار است و بزرگان بسیاری در این زمینه داشته است.

این شاعر آیینی با تاكيد بر اینکه شعر آیینی تنها مختص به اشعار مذهبی و دینی نمی شود، بیان کرد: دامنه شعر آیینی بسیار است، بخشی از این اشعار در وصف آیین ها  و رسوم ملی و دینی و جشن ها می باشد و هرگز نباید شعرهای آیینی را در اشعار مذهبی محصور کرد.

قزوه اظهار کرد: آيین، فرهنگ و دین همیشه در کنار هم بوده و یکی از دلایل موفقیت دین اسلام هم این است که ما ایرانی‌ها حضور داشتیم.

 استاد ادبیات فارسی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ایرانی‌ها چه در حادثه کربلا، چه در دین آوردن، چه در نوشتن فرهنگ‌ها و چه حفظ اسلام خیلی تاثیرگذار بودند و این را با پشتوانه ایرانی بدست آوردند.

قزوه با تاکید بر اینکه پیشینه تاریخی ایرانیان بیش از 6 هزار سال است، گفت: تاریخ و اسنادی که در کاوش های باستان شناسی به دست آمده، نشان می دهند که ایرانی ها 6 هزار سال قبل از اسلام؛ یکتاپرست بودند و به معاد و توحید اعتقاد راسخ داشته اند.

این شاعر آیینی افزود: غفلت‌ها در فرهنگ ما زیاد بوده و یکی از غفلت‌های ما در شعر آئینی این است که آن را به شعر برای ائمه اطهار علیهم السلام خلاصه می‌کنیم.

وي اظهار کرد: شعر آئینی دو شاخه دارد یکی شاخه دین و دیگری شاخه ملیت، ما ایرانی‌ها همیشه دین را با ملیت گره زدیم و به دین و ملیت به صورت همزمان احترام گذاشته ایم.

قزوه با اشاره به اینکه تاریخ ایران دارای فراز و نشیب های فراوانی است، گفت: دورانی که دین جلوی ملیت و ملیت جلوی دین ایستاده بود را گذراندیم در روزگاری که دین و ملیت دست به دست هم داده بودند ما کشوری قوی بودیم و وقتی دین با ملیت و ملیت با دین سر ستیز داشت، ضعیف بودیم.

اين استاد ادبیات در ادامه سخنان خود اظهار داشت: شاید گاهی کارکرد دین از ملیت کمتر باشد، ولی نباید هیچ گاه ریشه آن را قطع کنیم، در یک دوره‌ای ممکن است دین غالب باشد، در برخی دروه‌ها ملیت، ولی این دو با هم دو بال پرنده هستند که همیشه باید وجود داشته باشد.

وي به نقش مهم دین در زندگی مردم و ملت ایران اشاره کرد و بیان داشت: اگر کسانی بخواهند کارکرد دین را برای ملیت کنار بگذارند و بلعکس، مسیر را اشتباه رفته‌اند، چون کارکرد دین بود که خرمشهر را آزاد کرد، همین دین موجب شد ما پیروز میدان در جنگ تحمیلی با دشمنان باشیم.

قزوه به جایگاه رفیع و بلند اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کرد و افزود: زمانی می‌توانیم به حسین (ع) برسیم که از سرمان بگذریم و این را در اشعار زیبای اقبال لاهوری و سایر اشعار شاعران اهل سنت می‌توان دید.

وی با اشاره به اینکه شعر دینی و آيینی بعد از انقلاب رشد قابل توجهی داشته است، گفت: در کنار شعر عاشورایی، شعر دفاع مقدس هم در کشور ما رشد زیادی داشته که در کنار هم یک فرهنگ را تشکیل داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha