جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
باشگاه ورزشی جودو

حوزه/ حجت‌الاسلام کاظم خانلو، مربی جودو و از مبلغان دانش آموزی است که توانسته با پیوند معنویت و ورزش، نوجوانان و جوانان زیادی را به سمت و سوی ارزش های دینی و معارف اهل بیت(ع) سوق دهد.

خبرگزاری «حوزه» - حجت‌الاسلام کاظم خانلو، مربی جودو و از مبلغان دانش آموزی است که توانسته با پیوند معنویت و ورزش، نوجوانان و جوانان زیادی را به سمت و سوی ارزش های دینی و معارف اهل بیت(ع) سوق دهد.

این روحانی ورزشکار معتقد است: آیه‌های زندگی‌ ما وقتی نظم می‌گیرند که بدنى سالم، بانشاط و نیرومند داشته باشیم. او درباره ثمرات حضور فعال مبلغان رزمی کار در بین دانش آموزان می گوید: «نگاه تربیتی و معرفتی به ورزش باعث شده تا دانش آموزان در دل ورزش با مراقبه و تزکیه به تقویت ارزش های الهی، انسانی و تقویت روحیات معنوی خود بپردازند و این برای آنان بسیار لذت بخش است».

وی نگاه متفاوتی به رشته جودو دارد و می گوید: جودو در یک ورزش خلاصه نمی شود، بلکه یک کلاس اخلاق و تربیت روح است.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با حجت‌الاسلام مهدی کاظم خانلو مبلغ فعال دانش آموزی در شهرستان رباط کریم و مربی جودو را در ادامه می‌خوانیم:

* لطفا سوابق ورزشی خود را بیان کنید و بفرمایید از چه سالی وارد عرصه ورزشی شدید؟

اینجانب از زمان کودکی و نوجوانی در رشته های مختلف ورزشی همچون جودو، کشتی، فوتسال، کیک بوکسینگ و پینگ پونگ فعالیت داشتم و از سال 1383 در برخی از این رشته ها بصورت حرفه ای مشغول به فعالیت های ورزشی بوده ام.

از سنین نوجوانی به واسطه حضور در مساجد و مراکز فرهنگی با مبلغان بزرگواری آشنا شدم که هم متخلق و هم ورزشکار بودند و ارتباط مستمر با این عزیزان یکی از عوامل اصلی ورود بنده به رشته ورزشی جودو بود و در ادامه به واسطه راهنمایی های فکری همین عزیزان تصمیم گرفتم وارد حوزه علمیه شوم بنا بر این مشوق اصلی بنده برای تحصیل در حوزه علمیه آشنایی با طلاب مبلغ در باشگاه ورزشی بود زیرا این طلاب علاوه بر تسلط به اصول و مبانی دینی و معارف قرآنی، حضور جدی در رویدادهای اجتماعی به ویژه میادین ورزشی داشتند.

 

 

* تاکنون در مسابقات ورزشی هم شرکت داشته اید؟

بله، در ایام نونهالی در مسابقات کیک بوکسینگ، در نوجوانی در مسابقات کشتی و در دوران جوانی در مسابقات جودو شرکت داشته ام. در دوران نونهالی در مسابقات منطقه ای در استان تهران نائب قهرمان شدم. در مسابقات نوجوانان شهرستان های استان تهران مقام دومی را کسب نمودم و در مسابقات جوانان در شهرستان ملارد حائز مقام نخست شدم.

* شاگردان شما بیشتر از چه قشری هستند و نوع برخورد آن ها با یک مربی ورزشی طلبه به چه صورت است؟

با توجه به این که فعالیت های تبلیغی اینجانب اغلب در مقاطع تحصیلی دوره متوسطه اول و دوم می باشد طبیعتاً اغلب شاگردان ورزشی ام نیز از همین دانش آموزان است.

خب! با گذشت زمان و آشنا شدن دانش آموزان با اینجانب وقتی متوجه می شدند یک مبلغ دینی به صورت حرفه ای در رشته های ورزشی فعالیت دارد، متعجب و شگفت زده می شدند و بسیار کنجکاو بودند تا بدانند که یک مبلغ دینی چگونه و با چه انگیزه ای می تواند این گونه و بصورت حرفه ای در رشته های ورزشی مشغول فعالیت باشد.

 

 

* به نظر شما فعالیت‌های ورزشی چه تأثیری در فعالیت تبلیغی طلاب در جامعه دارد؟

معتقدم همانطور مهم ترین و حساس ترین قشر جامعه در موضوع تربیت دینی نوجوانان و جوانان می باشند و دشمنان همواره برای ضربه زدن به اعتقادات دینی و هویت فرهنگی جوانان عزیز برنامه ریزی می کنند. حال با توجه به این شرایط نباید فعالیت های تبلیغی مبلغان دینی را صرفاً معطوف به مسجد و جلسات درسی کرد.

لذا ضرورت دارد مبلغان عزیز در همه عرصه هایی که جوانان حضور دارند، فعالیت داشته باشند. امروزه یکی از مهمترین این عرصه ها فعالیت های ورزشی است که اکثر نوجوانان و جوانان کشور به دلیل نشاط و جذابیت رشته های ورزشی در آن حضور پررنگ و گسترده ای دارند.

 

 

* هدف شما از ورود تخصصی به رشته رزمی جودو چه بوده است؟

روزی که تصمیم گرفتم در مسیر تبلیغ دین قدم بردارم بین خود و حضرت صاحب الزمان(عج) عهد کردم که همه شئون زندگی ام را وقف فعالیت های تبلیغی کنم و همواره از تمام وجود تلاش کردم تا سرباز خوبی برای حضرتش باشم. لذا در انتخاب رشته ورزشی علاوه بر آن که اهتمام جدی به تندرستی جسم و روح داشتم، سعی کردم ورزشی را انتخاب کنم که با موازین و معیارهای تبلیغی جامعه نیز همخوانی داشته باشد از همین جهت رشته جودو را انتخاب کردم.

ورزش جودو علاوه بر دارا بودن هیجان بالا، تندرستی و پوشش مناسب برای مخاطبین، از مزیت های بی شماری برخوردار است مثلا ورزشکار جودو می آموزد با حداقل کار، حداکثر نتیجه را بگیرد. رزمی کار رشته رزمی جودو، سریع تر از بقیه افراد می تواند تمرکز حواس خود را بالا ببرد. از وجود این مزیت ها نه تنها در حین کار با جودو، بلکه می توان در دیگر امور زندگی نیز از این مزیت ها بهره برد.

از مزیت های دیگر این که؛ رزمی کار جودو می آموزد چگونه وقتی تحت فشارهای شدید روحی و روانی است آرامش خود را حفظ کند. همچنین یک جودو کار با ذهن فعال و منظم خود می داند که چگونه در مقابل مشکلات زندگی روشنفکرانه عمل نموده و برای حل موانع بهترین راهکارها را انتخاب کند.

بنا بر این به شخصه معتقدم؛ جودو در یک ورزش خلاصه نمی شود، جودو یک کلاس اخلاق و تربیت روح است.

 

 

* به عنوان یک طلبه ورزشکار و مربی رزمی میزان حضور طلاب در عرصه ورزشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از آنجا که به فعالیت های تبلیغی مبلغان عزیز در سطح استان تهران اشراف دارم، ارزیابی بنده این است که میزان حضور طلاب در عرصه های ورزشی پایین است و این جای تاسف دارد که ما مبلغان عزیز ما از فضای بسیار مناسب فعالیت های ورزشی بهرمندی بسیار کمی داشته و کمترین سهم را در این رشته دارند.

متاسفانه عنصر ورزش در امور تبلیغی مبلغان عزیز مورد غفلت قرار گرفته است. البته بخش عمده این نقصان به سیاست های حوزه های علمیه در سال های گذشته مرتبط است که طلاب را در حیطه دروس حوزوی محدود کرده است. معتقدم طلبه ای که می خواهد کار تبلیغی انجام دهد باید در همه عرصه های علمی، اخلاقی، ورزشی، فضای مجازی و... مجهز باشد.

 

 

* تأثیر ورزش در روحیه و معنویات ورزشکاران به چه شکلی است؟

همانطور که می دانید میان سلامتی جسم و روح رابطه مستقیمی وجود دارد و همواره سلامتی هر کدام از آن دو، بر سلامتی دیگری تاثیرگزار است. در توصیه های مقام معظم رهبری(مدظله) به جوانان کشور نیز، ایشان در کنار تحصیل و تهذیب یکی از ارکان تربیت انسان را ورزش معرفی می کنند.

بي ترديد حفظ سلامت جسم مستلزم تغذيه مناسب، ورزش، استراحت كافي و پرهيز از عادات غلط می باشد. ورزش توان جسمی فرد را افزایش داده و گرایشات منفی و مضر را از بین می برد و جای خود را به گرایشات مثبت می دهد. ورزش اعتماد به نفس را افزایش می دهد و بویژه در سنین نوجوانی مفر سالمی برای آزاد کردن انرژی‌های اندوخته شده است و این خود بسیار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است.

 

 

* به عنوان یک مبلغ دینی و مربی ورزشی، نوع ارتباط خود با جوانان و دانش آموزان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الحمدلله با عنایت و نظر لطف اهل بیت(علیهم السلام) ارتباط بنده با دانش آموزان بسیار دوستانه، صمیمی و برادرانه است و علاوه بر حضور در محیط مدرسه، فضای باشگاه نیز در ایجاد این ارتباط دوستانه بسیار موثر بوده است. در واقع محیط باشگاه خود تبدیل به یک فضای تربیتی پویا شده است و این عامل مهمی در اعتماد والدین به بنده در تربیت دینی دانش آموزان در فضای باشگاه بود و درخواست داشتند فرزندانشان همزمان با فعالیت حرفه ای در رشته ورزشی جودو از معارف معرفتی و دینی نیز بهرمند شوند.

 

 

* آیا حضور شما در این عرصه تاثیری در پیشبرد اهداف تبلیغی، فرهنگی و تربیتی شما با دانش آموزان و جوانان داشته است؟ توضیح دهید.

البته تاثیر بسیار بالایی داشته است. زیرا اولاً؛ به نظر بنده حضور یک مبلغ دینی در میادین ورزشی مصداق بارز «کونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم» است. طبعاً نگاه ما به مقوله ورزش صرفاً یک تمرین و تقویت جسم نیست.

نگاه تربیتی و معرفتی به ورزش باعث شده تا دانش آموزان در دل ورزش با مراقبه و تذکیه به تقویت ارزش های الهی، انسانی و تقویت روحیات معنوی خود بپردازند و این برای آنان بسیار لذت بخش است.

دوماً؛ طلاب همواره در حال ایجاد فرصتهای تبلیغی مستمر برای انتقال معارف دینی در اجتماع هستند و این در حالی که محیط باشگاه های ورزشی بهترین فرصت های تبلیغی را در اختیار مبلغان قرار می دهد. همچنین بسیاری از مشکلات مختلفی که ممکن است دانش آموزان با آن مواجه شوند به جهت حضورشان در باشگاهِ تحت نظارت یک روحانی به راحتی قابل بررسی بوده و راهکارهای حل مشکلات به آنان ارائه می شود و دیگر تبدیل به بحران نمی شود.

سوماً؛ پرکردن اوقات فراغت نوجوانان با تفریحات سالم مثل ورزش، موجب می شود از حضور در محیط های نامناسب دوری کنند. از طرفی با توجه به این که ورزشکاران و قهرمانان ورزشی از جمله اقشار اثرگذار در جامعه هستند، تربیت ورزشکارانی مومن، معتقد و مقید به اصول و مبانی دینی از ضرورت بالایی برخوردار است و آنان می توانند الگویی نمونه و تاثیرگذار برای دیگر جوانان جامعه باشند.

 

 

 * چه تعداد از جوانان و دانش آموزان در باشگاه ورزشی شما حضور دارند و تاکنون در چه مسابقاتی موفق به کسب رتبه شده‌اند؟

الحمدلله حدود 40 نفر از دانش آموزان شهرستان رباط کریم در باشگاه جودو، بصورت حرفه ای مشغول به فعالیت می باشند و در بسیاری از مسابقات منطقه ای و استانی شرکت کرده اند و موفق به کسب عناوین قهرمانی شده اند.

 

 

* آیا فعالیت های ورزشی شما با دانش آموزان و جوانان، پیوست فرهنگی با رویکرد تربیتی هم دارد؟ توضیح دهید

بله، اتفاقاً یکی از مزیت های باشگاه بنده در کنار باشگاه های دیگر شهرستان، این است که همه فعالیت ها دارای پیوست فرهنگی است و سعی شده تا همه برنامه های یک دانش آموز اعم از تمرینات، مبارزات و... از زمان حضورش در باشگاه تا زمان اتمام آن، با رویکرد فرهنگی و تربیتی تعریف شود. اجرای منظم و خوب همه برنامه های باشگاه موجب شده تا دانش آموزان در خارج از محیط باشگاه در همه برنامه های ما اعم از حلقات مطالعاتی و معرفتی، هیئت، اردوهای مذهبی و... شرکت کنند.

 

 

* معمولاً چند ساعت در روز برای ورزش قهرمانی و حرفه ای وقت می گذارید و آیا این میزان به روند درسی شما در حوزه لطمه ای نزده است؟

بطور میانگین روزانه 3 ساعت را به ورزش اختصاص می دهم، این میزان وقت برای ورزش نه تنها به فعالیت های درسی حقیر لطمه ای وارد نکرده است بلکه موجب شده ضمن حفظ آمادگی جسمانی با تمرکز و توان ذهنی بالاتری در کلاس های درس حاضر شده و مباحث علمی را با انگیزه و قوت بیشگری پیگیری کنم.

 

 

* پيشنهاد شما به حوزه براي اهتمام به ورزش طلاب چيست؟

خواهش بنده از مسئولین حوزه های علمیه این است که مقوله ورزش را جزو  اولویت های یک طلبه در دوران تحصیلی او در مدارس علمیه قرار دهند زیرا ثمره آن با حضور طلاب در عرصه های اجتماعی به روشنی مشخص شده و از تربیت طلاب تک بُعدی جلوگیری می کند و همان طور که دشمنان در همه عرصه ها عقیدتی، ورزشی، رسانه ای و... برای عزیزان کشور ما برنامه دارند، در این شرایط ضرورت دارد ما مبلغان دینی که حافظان معارف دین و مکتب تشیع هستیم در همه عرصه ها حرفه ای، قوی و با اقتدار وارد میدان شویم.

 

گفتگو: مهدی زارعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ممد IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 0
    کاظم خانلو عجب عکسی فتوشاپ کردی