جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سعید مومنی

​حوزه/ معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کردستان با اشاره به اینکه دین بدون سیاست هرگز نمی تواند زندگی بشریت را سامان دهد، گفت: اسلام فی نفسه دینی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... است و اگر این ویژگی ها را از آن بگیریم دیگر چیزی از اسلام باقی نمی ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام سعید مومنی صبح امروز در جمع معاونین و اساتید حوزه علمیه استان کردستان، اظهار داشت: بسیاری از ادیان، انسان را نسبت به سیاست برحذر می دارند و معتقدند که سیاست دین را به حاشیه می برد و قداست زدایی می کند.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان کردستان گفت: این نوع افکار افراطی در قرون وسطی یعنی در زمانی که کلیساهای کاتولیک حرف اول و آخر را می زدند، خریدار داشت، ولی بعد از قرنها از این نظریه مطرود گردید و انسان امروزی به خوبی فهمیده است که دین بدون سیاست هرگز نمی تواند زندگی بشریت را سامان دهد.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه در میان ادیان الهی، اسلام جزو سیاسی ترین ادیان محسوب می شود، افزود: اسلام فی نفسه دینی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... است و اگر این ویژگی ها را از آن بگیریم، دیگر چیزی از اسلام باقی نمی ماند.

حجت الاسلام مومنی اظهار داشت: متون و اسناد اسلامی در قرنهای متمادی این مهم را متبادر ساخته است که اسلام دینی سیاسی است، ولی هرگز سیاست زده نبوده است، یعنی اینکه اسلام در مواقعی که احساس می کند جامعه اسلامی به سمت تنزل و انزوا می رود، وارد عرصه سیاست می شود، به مانند کاری که امام خمینی(ره) در دوران ستم شاهی انجام دادند.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان کردستان با انتقاد از نظریه پردازانی که دین را از سیاست جدا می دانند، گفت: اگر هر دینی به ویژه اسلام در مباحث سیاسی دخالت نکند بی شک آن دین کارآیی اصلی خود را از دست می دهد و تنها به یک سمبل و نماد توخالی تبدیل می شود.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: البته باید متوجه باشیم که سیاست هم نباید دین را به طور کامل ببلعد، یعنی دین نباید در سیاست هضم شود، زیرا آن زمان دین جزی از سیاست می شود نه سیاست جزوی از دین.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به اینکه اسلام از ابتدای ظهورش، دینی سیاسی بود، گفت: اسلام از همان روزهای نخست خود، دینی بر بنای سیاست بود و همین امر باعث شد که اسلام به سرعت در شبه جزیره عربستان توسعه پیدا کند و حتی به سراسر جهان منتقل گردد.

این کارشناس حوزوی، تلاش طرفداران تز «جدایی دین از سیاست» را به حاشیه راندن دین و ناکارآمد جلوه دادن آن دانست و گفت: قیام امام حسین(علیه الاسلام) در صحرای کربلا به همراه یارانش، نمونه بارزی از سیاسی بودن اسلام را به نمایش گذاشتند، لذا کسانی که می خواهند سیاست و دین را دو موضوع منفک و جدا از هم قلمداد کنند به نوعی شبه سکولاریسم هایی هستند که خطر آنها در جامعه کمتر از جریان های تکفیری و... نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha