جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دین و سلامت

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان از راه اندازی ۷ قرارگاه راهبردی دانش محور از جمله قرارگاه «فقاهت و مجتهد پروری» خبر داد و گفت: مجتهدپروری اصل الاصول در حوزه های علمیه است و از زمان شیخ مفید تا امروز همواره اصل حاکم فقاهت و مجتهد پروری و حرکت مستمر اجتهادی برای پاسخگویی به جامعه اسلامی بوده و هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، در همایش «مسائل مستحدثه و حوزه علمیه، چالش ها و رویکردها» و آغاز فعالیت ششمین هیئت اندیشه ورز حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، گفت: از آثار و برکات انفاس قدسیه حضرت امام(ره) و همین طور تاثیر مبارک رهنمودهای مقام معظم رهبری، در یک مدت کوتاه، تقریبا تحولی همه جانبه در حوزه علمیه خراسان ایجاد شده است.

وی با بیان این که در مناطق مختلف حوزه های علمیه خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، مدارس بزرگ و کوچک وضعیت تغییر کرده و حرکتی آغاز شده که در همه مناطق نگاه، گفتمان، عمل و مطالبات همه تحولی است، تصریح کرد: حتی انتقادات و پیشنهادات نسبت به مجموعه فعالیت های حوزه علمیه خراسان قالب تحولی به خود گرفته که این امر مبارکی است.

 حرکت تحولی مورد نیاز در عرصه بین الملل

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که امیدواریم حرکت تحولی مورد نیاز زمان، جامعه اسلامی و نظام دینی در همه ابعاد و شئون زندگی و عرصه های بین المللی محقق شود، خاطر نشان کرد: مهمترین برنامه تحولی که به عنوان پایه و اساس کار در حوزه علمیه خراسان پایه ریزی شد، ساماندهی در فعالیت ها با مدل جدید تحولی بود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که در مجموع همه فعالیت های حوزه با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه پاسخگویی به چندین عرصه تعریف شد، عنوان کرد: توانمند سازی حوزه علمیه خراسان در عرصه های مختلف از نظام سازی تا برنامه های عملیاتی و اجرایی برای ایفای رسالت حوزوی و تولید خروجی های فاخر از جمله این عرصه ها بود و در این راستا در جهات علمی، تربیتی، بصیرتی اقداماتی صورت گرفت و فعالیت های گوناگون، روزآمد و کارآمد تحت هر یک از این عناوین تعریف شد.

وی با بیان این که عرصه های دیگر فعالیت های حوزه نیز مبتنی بر پاسخگویی به نیازهای جامعه، نظام و ورود به عرصه های بین المللی تعریف شد، ابراز کرد: در عرصه نخست توانمند سازی حوزه خراسان به عنوان اساس کار مدنظر بود و با هدف توانمندسازی حوزه علمیه خراسان بر اساس رهنمودهای رهبری در راستای ایجاد حوزه بروز، روزآمد و کارآمد و ضرورت تحول در رویکردها مبتنی بر اقتضائات زمان و نیازهای امروز، همه فعالیت ها در 7 قرارگاه و حول 7 محور ساماندهی شد.

تلاش تحولی، توسعه ای و ارتقایی  در حوزه خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به قرارگاه «فقاهت و مجتهد پروری» به عنوان یکی از این 7 قرارگاه، عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی چنین فرمودند که فقاهت و مجتهدپروری اصل الاصول در حوزه های علمیه است و از زمان شیخ مفید تا به امروز همواره اصل حاکم فقاهت و مجتهد پروری و حرکت مستمر اجتهادی برای پاسخگویی به جامعه اسلامی بوده و هست.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که قرارگاه های قرآن و عترت، حکمت و کلام، سیاست و جامعه و همین طور ادبیات عرب، از جمله قرارگاه های دانش محور هستند که دانش لازم را باید دنبال کرده و توانمندسازی لازم را در این راستا نیز باید حوزه های علمیه بروز، روز آمد و کارآمد کسب کنند، ابراز کرد:  در این زمینه تاکنون فعالیت های مهمی صورت گرفته که قابل قیاس با گذشته ها نبوده و تلاش تحولی، توسعه ای و ارتقایی بسیاری صورت گرفته که البته در طراز حوزه انقلابی باید بیش از این تلاش صورت گیرد.

وی با بیان این که این قرارگاه ها در جهت توانمند سازی حوزه با رویکرد فقاهت و مجتهدپروری تشکیل شده و هر یک کارهای بزرگ و فاخری را دنبال می کنند و همه به جد مشغول به فعالیتند، گفت: تابستان امسال، حوزه علمیه خراسان تعطیل نبود و نگاه، گفتمان و عمل تحولی آنچنان فراگیر بود که همه این کار تحولی را در سطوح عمومی، تخصصی و نخبگانی مطالبه می کردند.

همکاری ۱۰۰ طلبه هنرمند با هیئت اندیشه ورز هنر و فضای مجازی

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که هیئت های اندیشه ورز ترکیبی از نخبگان و پژوهشگران ممتاز حوزه و دانشگاه هستند، گفت: هیئت اندیشه ورز اقتصاد، جامعه و سیاست، تعلیم و تربیت، خانواده و هنر و فضای مجازی همه آن ها از نخبگان بوده و تنها در زمینه هیئت اندیشه ورز هنر و فضای مجازی حدود 100 طلبه هنرمند با این هیئت همکاری دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که هیئت های اندیشه ورز کارهای فاخری را با چند شبکه تلویزیونی داشته اند، بیان کرد: کارهای خوبی تا به امروز صورت گرفته و بر اساس بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند امروز فضای مجازی غالب و جایگزین فضای حقیقی شده است،  ما نیز در هیئت های اندیشه ورز این سخنان را مدنظر قرار داده و از این مسائل غافل نیستیم.

وی با بیان این که هیئت های اندیشه ورز پیامبرگونه عمل کرده و علما و بزرگان حوزه نیز ارتباطات ویژه ای با این هیئت ها دارند، تصریح کرد: ارتباط علما با هیئت های اندیشه ورز، ارتباط الگویی، تعیین کننده و تحولی است.

هیئت اندیشه ورز موضوع شناسی تشکیل می شود

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که فقاهت و اجتهاد به عرصه های موردنیاز و مبتلابه جامعه اسلامی ورود کرده و در قالب این هیئت ها امروز مسائل مستحدثه به صورت علمی فراتر از فتوایی مطرح شده است، عنون کرد: قرارگاه ها امروز مشغول به فعالیت در زمینه دو بال اجتهاد یعنی شناخت حکم و موضوع شناسی هستند که البته در حوزه موضوع شناسی بناست برخی دوستان به ما ملحق شده و هیئتی نیز با عنوان موضوع شناسی تعیین و در این زمینه آغاز به کار کند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که در زمینه تربیت نیروهای جوان نیز بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، ذهن و عمل در کنار هم قرار گرفته و پژوهشگرانی که در عرصه علم و عمل مایه افتخار بودند، پیش می آیند، تصریح کرد: تاکنون 500 نفر از پژوهشگران در سامانه ثبت نام کردند که ان شاء الله ساماندهی صورت خواهد گرفت و از آنها نیز حداکثر استفاده را می کنیم.

هیئت اندیشه ورز دین و سلامت

وی ادامه داد: ورود همه ارکان حوزه علمیه خراسان از جمله اساتید و طلاب به عرصه عمل، عینیت و پاسخگویی، اجتهاد و فقاهت را روز آمد و کارآمد کرده و ضمن ورود نیروهای جوان انقلابی و تحول خواه به این عرصه، حرکت را به صورت جهادی دنبال کرده و تلاش می کند تا نیازهای جامعه و نظام را در عرصه بین المللی پاسخگو باشد و نظامند، علمی و تخصصی و با برنامه و هدفمند حرکت کند و انتظار ما از نظام دین و سلامت، به عنوان هیئت اندیشه ورز همین است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که از هیئت اندیشه ورز دین و سلامت انتظار می رود در حوزه طب و مسائل مستحدثه و لقمه حلال  و حتی فراتر از این ها ارائه بحث کند، خاطر نشان کرد: از دوستان انتظار بیشتری داریم و توانایی را در این مجموعه می بینیم که هیئت اندیشه ورز دین و سلامت بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند چراکه موضوع دین و سلامت فراگیر است و محدود و مقید به قشر خاصی نبوده، بلکه اساس سبک زندگی را تشکیل می دهد و نخستین کاری که باید صورت گیرد نظام سازی است.

لزوم تدوین نظام جامع سلامت از نگاه دین

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که فعالیت این هیئت مساله محور است اما به هر حال باید نظام سازی صورت گیرد تا مجموعه فعالیت های صورت گرفته نیز هدفمند با خروجی مشخص باشد، خاطر نشان کرد: امیدواریم مجموعه این فعالیت ها به صورت نظام جامع سلامت از نگاه دین در حوزه تحت عنوان هیئت اندیشه ورز نظام جامع سلامت دینی شکل گیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که نباید به پیشانی حوزه مهر ارتجاع و خرافه بخورد، چراکه حوزه های علمیه در طول تاریخ پیش قراول همه حرکت های مبارک بوده و الان نیز ان شاء الله همین طور خواهد بود، بیان کرد: نظام جامع دین و سلامت با استفاده از دستاوردهای بشری می تواند بهترین کار را انجام دهد و ان شاء الله خداوند ما را حمایت کند که ششمین هیئت اندیشه ورز حوزه علمیه خراسان تحت عنوان هیئت اندیشه ورز دین و سلامت، در نهایت خروجی فاخری برای حوزه داشته باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha