پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست پاسخگویی معارف علوی به نیازهای جامعه

حوزه/ نشست«پاسخگویی معارف علوی به نیازهای جامعه با تأکید بر نهج البلاغه و الهام از بیانات رهبری» توسط مجمع جهانی شیعه شناسی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در در مجمع جهانی شیعه شناسی قم برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام  والمسلمین نادم، مدیر گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست«پاسخگویی معارف علوی به نیازهای جامعه با تأکید بر نهج البلاغه و الهام از بیانات رهبری»،‌ به ارائه مقاله پرداخت. و حجت الاسلام و المسلمین  میردامادی و حجت الاسلام والمسلمین مردانی پور ناقد این نشست بودند.

حجت الاسلام و المسلمین مطهری دبیر همایش بین المللی امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت به بیان اهداف این نشست ها پرداخت و گفت:‌ از جمله اهداف این نشست ها، تعمیق بخشی به  جنبه ی آثار و مقالات ارائه شده در این همایش می باشد.

وی ضمن تشکر از برپاکنندگان این نشست، ابراز امیدواری کرد، این همایش مورد توجه و استقبال پژوهشگران و طالبان علم و دانش و محبان علوی قرار گیرد.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین نادم با ذکر عنوان مقاله خود بیان کرد: ممکن است این عبارت، آرمانی برداشت شود ؛ولی حقیقت این است که این ظرفیت وجود دارد که بسیاری از نیاز های جامعه را از معارف علوی استخراج کنیم.

 این پژوهشگر به عنوان مثال به فرمایش حضرت امیر علیه السلام اشاره کرد و گفت: آن  حضرت توصیه ای در موقع زمان فتنه ها دارند و میفرمایند: کن فی الفتن کابن اللبون. قسمت بعدی مطالب استاد نادم در باب نیازهای جامعه بود.

وی  با بیان این که ‌حضرت امیر علیه السلام به همه ابعاد زندگی بشر نظر داشته اند مانند نیازهای مادی، معنوی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مردم شناسی و… در مورد عنوان مقاله خود بیان کرد: دلیل این انتخاب این است که نهج البلاغه کتابی است که از نظر موضوعات دارای تنوع بسیاری میباشد و کمتر کتابی است که این چنین باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نادم در بیان این تنوع گفت که وقتی به کتبی که فهرست موضوعی نهج البلاغه می باشند نگاه کنید این تنوع را می بینیم. به عنوان مثال مرحوم علامه تستری در کتاب خود به نام بهج الصباغه ۶۰ فصل در شرح نهج البلاغه می آورد که در هر فصلی موضوعات بسیار متنوع مورد بحث قرار گرفته است. همینطور ایشان به کتاب فرهنگ آفتاب آقای معادی خواه اشاره کرد که در جلد آخر این اثر موضوعات نهج البلاغه را استخراج کرده است.

وی  در ادامه به قول آیت الله جعفری اشاره کرد که ایشان تنوع موضوعات نهج البلاغه را در یک جمله آورده اند.و بیان می کنند:  انسان چهار نوع ارتباط دارد: ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با جامعه و ارتباط با طبیعت. جواب تمامی نیازهای این چهار ارتباط را میتوانید در نهج البلاغه میتوانید پیدا کنید. موضوع دیگری که بسیار مورد اشاره قرار گرفته بحث حقوق می باشد و میشود رساله الحقوقی بر مبنای نهج البلاغه تدوین کرد. همینطور مباحث کلامی، تاریخی و… نیز نهج البلاغه منبعی مهم میباشد.

رئیس گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب نهج البلاغه را کتاب بسیار مهمی در تاریخ نیمه نخست قرن اول دانست و یکی از شرایط اینکه این معارف در جامعه ما حاکمیت پیدا کند و به عنوان راهبردی  در جامعه کاربردی شود در مقایسه وضعیت آن روز و امروز دانست.

وی  نیاز های آن روز و امروز را تغییر نایافته دانست و افزود:  نیاز های اصلی بشر از نظر ماهوی تغییر نمی کنند.

این پژوهشگر در ادمه به ذکر مواردی پرداخت که در جامعه آن روز و امروز دچار آن است و در کتاب شریف نهج البلاغه مورد اشاره قرار گرفته، مواردی مانند: میل به اشرافیت، جاه طلبی، امتیاز خواهی، منزوی بودن اهل بیت، تحریف و بدعت در اسلام، بی تقوایی مالی، اختلاس، فرصت طلبی، وابستگی های مادی، حاکم شدن روح بی تفاوتی و بی غیرتی، جهاد گریزی، آزادی های کاذب و…

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی  نیز به عنوان ناقد اول در ابتدا به معرفی این مقاله و اشاره به سرفصل های مقاله استاد نادم پرداخت و آن را مفید و قابل استفاده و دارای چینش خوبی معرفی کرد.

 وی  به ذکر چند نقد خود بر مقاله اشاره کرد و گفت: وقتی سخن از علل و انحرافات حکومت اسلامی بود سزاوار بود که به چند شبهه اساسی اشاره و سپس پاسخ داده شود. مناسب بود که این مقاله علاوه بر اینکه دور نمایی از محتوا و عظمت نهج البلاغه ارائه میدهد به ذکر راهکار عملی نیز بپردازد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین مردانی پور به عنوان ناقد دوم، به نقد و بررسی مقاله پرداخت.

وی گفت: در میان سلفی ها، گرایشی وجود دارد که جامعه امروز مسلمانان را جامعه جاهلی می داند و این حرف بسیار خطرناکی است و پیامدهای سنگینی برای جامعه اسلامی داشته است. سید قطب در کتاب معالم فی الطریق همین جهت گیری را دارد و جامعه اسلامی را جامعه جاهلی نامیده است.

این محقق حوزوی افزود: متأسفانه این تفکر، در بین افرادی همچون سید قطب و محمد قطب رسوخ کرده و سیمای بسیار سیاه و خشنی از اسلام نشان داده است و اینکه ما بیاییم و جامعه خودمان را با جامعه جاهلی که در نهج البلاغه وصفش آمده است تطبیق دهیم، صحیح نیست.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha