جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم انصاری بحرینی

حوزه / باید به وادی اربعین وارد شویم و حتی برای دو روز هم که شده لازم است در این راهپیمایی عظیم شرکت کنیم که محیط تربیتی خاصی دارد و با همه آنچه که هرکس در طول سال در وطن خود می بینید متفاوت است.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم انصاری بحرینی، محقق بحرینی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، پیرامون شگفتی های اربعین، عبادات انسان را در این دنیا به جهانی ویژه تشبیه کرد و گفت: انسان وقتی که وارد نماز می شود، با  الله اکبر وارد عالم نماز می شود و در عالم نماز قوانین عوض می شود، زیرا سجده ای که در نماز است و سجده ای که در خارج نماز است باهم فرق دارند.

وی ادامه داد: حج نیز همین گونه است و جهانی متفاوت است که قوانین آن با قوانین دنیوی فرق می کند، فضای خاصی دارد. رمی جمرات در حج انجام می شود و اگر غیر حج این کار صورت گیرد ، کار بیهوده ای است .

وی با بیان اینکه همه عبادات با معیارها و سنجش دنیا که ما برای کارهای خود قرار داده ایم متفاوت است ، افزود: عالم الحسین، یکی دیگر از همان عوالم است که با سنجش و اندازه گیری دنیا متفاوت است.

 

فضای حسینی با دنیای مادی متفاوت است

این محقق بحرینی با بیان اینکه در فضای حسینی که وارد می شویم ، همه چیز فرق می کند، گفت: این فضا خیلی عجیب است، ویژگی های فضای حسینی را اگر انسان متوجه بشود، با موازین دنیا خیلی جور در نمی آید  و اولین کسی هم که وارد فضای حسینی شد حضرت آدم بود؛ آنجا که آدم به حق پنج تن از جمله امام حسین (ع) سوگند یاد کرد.

وی باتاکید براینکه به فسلفه عالم امام حسین(ع) نباید مادی نگاه کنیم ، افزود: در این فضا حتی گریه هم فرق می کند، زیرا به عنوان مثال تباکی در حالت عادی امر شاسته ای نیست، اما در فضای حسینی معنایش فرق می کند و پسندیده می شود.

 

 در عالم الحسین قوانین عوض می شوند

حجت الاسلام و المسلمین انصاری بحرینی افزود: اشک با توجه به امام حسین(ع) معنای دیگری پیدا می کند و کسی که برای امام حسین(ع) شعر بخواند یا کاری انجام دهد معنا و تاثیر آن با موارد عادی فرق دارد و همچنین زیر گنبد امام حسین (ع) دعا مستجاب می شود و تمام اینها از ویژگی های فضای حسینی است.

وی افزود: در حالت عادی هیچ خاکی برای انسان خاصیت شفا ندارد، ولی تربت امام حسین(ع) را می توان برای شفا استفاده کرد و حتی غذای نذری امام حسین(ع) نیز ارزش خاصی پیدا می کند و راه رفتن در مسیر زیارت حسین(ع) نیز متفاوت با مسیرهای دیگر است، زیرا ارزش های دیگر در مسیر پیاده روی برای رسیدن به امام حسین (ع) وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین انصاری بحرینی در ادامه با اشاره به اینکه در مسئله اربعین زیارت مطرح نیست، زیرا عده ای حتی نمی توانند وارد حرم بشوند، افزود: آن قدر که مسئله حضور در اربعین اهمیت دارد، زیارت صرف مطرح نیست.

وی ادامه داد: افرادی که در این حرکت شرکت می کنند، احساس خستگی نمی کنند و خانواده ها با محبت بیشتری در این مسیر سختی و خستگی را تحمل می کنند و این را می توان از نشاط کودکان و نوجوانان که در این مسیر همراه خانواده ها هستند، مشاهده کرد، در اربعین محبت ، ایثار و فداکاری را می توان در همه افراد شرکت کننده از هر کشوری مشاهده کرد.

وی افزود: جریان  اربعین مصداق آیه 35 سوره قرآن کریم  است که می فرماید: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ».

این محقق بحرینی با بیان اینکه گویی دستی غیبی در این مسیر، این حرکت میلیونی را مدیریت می کند ، افزود: چه جریانی می تواند غیر از حضور امام غایب (عج) باشد ، که جمعیتی عظیمی را در کشوری که در برخی قسمت های آن  جنگ است ، یا آماده برای مبارزه است مدیریت کند؟! جمعیت میلیونی وارد این کشور می شوند، حتی از سایر ادیان و مذاهب در این حرکت شرکت می کنند، همه جا همه چیز هست و امینت در وضعیت چنین کشوری در اربعین صد در صد است .

وی با بیان اینکه در اربعین می توانید عرفه را احساس کنید ، سعی صفا ومروه  را حس کنید، افزود: وقتی انسان وارد صحنه اربعین می شود، جریان فرق می کند حالا می خواهیم معرفت پیدا کنیم.

 

اربعین معرفت حسینی به نورانیت است

حجت الاسلام و المسلمین خاطرنشان کرد اربعین برای کسانی که می خواهند ریاضت بکشند و به معرفت برسند هر روزش یک چله است و معرفتی که در اربعین وجود دارد، نورفاطمی است که برخاسته از نور اهل بیت علیهم السلام است.

وی با اشاره به اینکه حرکت اربعین و حضور مردم در اربعین هر سال گسترش پیدا می کند، افزود: از هر کشوری که تصور کنید، در این حرکت حضور پیدا می کنند، ارامنه ، سیک های هندی در این مراسم شرکت می کنند به گونه ای که اگر ویژگی های دولت امام زمان(عج) را خوانده باشید در راهپیمایی اربعین دولت امام زمان (عج) را می توانید ببینید.

 

خروجی راهپیمایی اربعین آزادی قدس باشد

وی با بیان اینکه رسانه ها و دولت های غربی همه ساله با  آغاز راهپیمایی اربعین و حضور میلیونی مردم در کشوری که جنگ زده است ، تعجب می کنند، افزود: خروجی حضور مردم در اربعین باید آزادی قدس باشد و ان شاءالله روزی بشود که مراجع تقلید جهان اسلام اعلام کنند مردم بعد از حضور در اربعین باید به دنبال آزادی قدس بروند و قدس را آزاد کنند .

وی در پایان خاطر نشان کرد: اربعین متعلق به عشق به امام حسین(ع) است  و ما تا زنده هستیم در اربعین شرکت می کنیم و ما طلبه ها به طور ویژه نیاز داریم در این مراسم شرکت کنیم، زیرا انسان غرور خود را در این مسیر می شکند .

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha