پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اراکی

حوزه / دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: این غفلت درست نیست که ما از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به خودمان در سراسر جهان غفلت کنیم و مدام نگاهمان به گردن‌کلفت‌های اروپایی باشد که آن‌ها تا یک پشه‌ای کنار گوششان می‌گذرد زود جمع می‌کنند بساطشان را و همه قراردادها را هم می‌شکنند و پیمان‌ها را زیر پای می‌گذارند و می‌روند؛ شرکت شل اخیراً همین کار را کرد...

به گزارش خبرگزاری حوزه در هفته‌ای که گذشت آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به دعوت رئیس جمهور قزاقستان به منظور شرکت در ششمین اجلاس بین‌المللی رهبران ادیان و مذاهب سنتی به این کشور سفر کرد.

در این سفر هیئتی متشکل از نخبگان و صاحب نظران شیعه و اهل‌سنت ایران آیت الله اراکی را همراهی می‌کردند.

از نکات مهم این بود که آیت الله اراکی به عنوان یکی از دو نماینده جهان اسلام به همراه دکتر احمد الطیب شیخ الأزهر به این اجلاس دعوت شده بود.

در همین رابطه و پیرامون آثار و فواید حضور در این اجلاس برای اسلام و جمهوری اسلامی خبرنگار حوزه با آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفتگو کردیم.

قدرت اصلی ما بین ملت هاست

آیت الله اراکی در این رابطه به حوزه نیوز گفت: در حقیقت دیپلماسی حقیقی را ما اجرا می‌کنیم، دیپلماسی دولتی به ‌هرحال همیشه بوده و هست، البته آن‌هم در جای خود ضرورت دارد. منتها این را باید بدانیم، همه می‌دانند که قدرت ما، قدرت اصلی ما در بین ملت‌ها است یعنی ملت‌ها هستند که از جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند. نه‌تنها حمایت سیاسی بلکه حمایت اقتصادی و فرهنگی می‌کنند.

وی افزود: رابطه با ملت‌ها برای اصل نظام ما، برای خود ملت ما بسیار حیاتی است. این رابطه مردمی و رابطه میدانی و رابطه به‌اصطلاح روی زمین را مجمع تقریب برقرار می‌کند؛ مائیم که با نهادهای مردمی، با علما، با دانشجویان، با اساتید و با عامه طبقات مردم ارتباط برقرار می‌کنیم بااینکه می‌توانیم این پل بسیار مهم را بین کشورمان و بین آن بستر اصلی حامی خودمان و حامی نظاممان و حامی مردممان ایجاد کنیم. این پل باید برقرار باشد.

دبیرکل مجمع تقریب گفت: آنچه می‌تواند محاصره و تهاجم دشمن را بی‌اثر کند رابطه‌ای است که ما می‌توانیم با بدنه کشورها و مخصوصاً کشورهای اسلامی برقرار کنیم. بحمدالله این رابطه عظیم و گسترده را مجمع تقریب توانسته است که ایجاد کند.

آیت الله اراکی در اجلاس رهبران ادیان در قزاقستان

مجمع تقریب می تواند به شکستن تحریم ها کمک کند

وی با اشاره به اینکه مجمع تقریب می تواند در عرصه هایی چون تحریم ها نیز اثرگذار باشد ابراز داشت: ما امروز بسیاری از زمینه‌های خوب را حتی برای شکستن محاصره اقتصادی داریم و شکستن تحریم‌های اقتصادی را به‌عنوان مجمع تقریب می‌توانیم دنبال کنیم.البته اینکه مسئولین دولتی بتوانند از این بستر عظیم و گسترده‌ای که ما فراهم می‌کنیم بهره بگیرند یا نه آن داستان دیگری است ولی ما کار خودمان را کرده‌ایم و اثر خودش را هم داشته است. به‌هرحال بخشی از این روابط مردمی به نتایج بسیار خوبی منتهی می‌شود.

آیت الله اراکی افزود: حتی گاهی به بعضی از مسئولین دولت که مسئله جذب سرمایه را مطرح می‌کنند پیشنهاد کردیم؛ شما به نظرتان می‌آید که مثلاً بروید سراغ شرکت‌های کلان غربی و شرکت فلان و فلان، خب آن خوب است حالا آن‌ها می‌توانند بیایند، نمی‌گوییم نه؛ منتها ما یک بستری برای جذب سرمایه ‌داریم که نباید از این بستر غافل شد.

گله مندی تجار از مسئولان ایرانی

وی تمایل بسیاری از سرمایه‌داران جهان اسلام برای سرمایه‌گذاری در ایران را یادآور شد و گفت: من سفری به هندوستان داشتم، -البته در همه سفرها افرادی می‌آیند این حرف را به ما می‌زنند-، در هندوستان تعدادی آمدند و گفتند ما خیلی سرمایه و امکانات داریم و دوست داریم که در ایران سرمایه‌گذاری کنیم. تعدادی از این تجار -چه تجار هندی چه تجار ایرانی‌الاصلی که در هند سکونت دارند- می‌گفتند ما ایران را مثل کشور خودمان می‌دانیم و اصلاً یک ریشه عشق و محبتی در دل ما نسبت به ایران هست که نسبت به هیچ جای دیگر نیست. آن‌ها گله‌مند بودند و می‌گفتند چرا دولت و مسئولین شما به این زمینه بسیار مساعدی که بین ما وجود دارد بها نمی‌دهند؟ چرا راه را باز نمی‌کنند که بتوانیم روابط اقتصادی را فعال کنیم؛ ما حاضریم جنس بیاوریم؛، جنس‌های ایرانی را به کشور خود بیاوریم، حاضریم در رابطه با مسائل اقتصادی فعالیت کنیم. مکرر گفته‌اند از پاکستان، از هندوستان گفتند؛ ما تونس رفته بودیم آنجا هم تعدادی از شخصیت‌ها آمدند و با ما همین صحبت را کردند. حالا عراق و سوریه و لبنان که بسیار بیشتر و نزدیک‌تر هستند و این آمادگی در آن‌ها وجود دارد.

با غربی ها رابطه داشته باشیم اما همه نگاه ها به غرب نباشد

وی خاطر نشان کرد: این غفلت درست نیست که ما از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به خودمان که در بین توده‌های مردم این کشورها حضور دارند از این‌ها غفلت کنیم و مدام نگاهمان به گردن‌کلفت‌های اروپایی باشد که آن‌ها تا یک پشه‌ای کنار گوششان می‌گذرد زود جمع می‌کنند بساطشان را و همه قراردادها را هم می‌شکنند و پیمان‌ها را زیر پای می‌گذارند و می‌روند؛ شرکت شل اخیراً همین کار را کرد، شرکت‌های دیگری که ما با این‌ها داشتیم، شرکت‌های کلان این‌ گونه‌اند؛ همیشه با این خطرها و با این ریسک‌ها مواجه هستیم در معامله با این‌ها. حالا عیب ندارد که با آن‌ها رابطه برقرار کنیم و بتوانیم جذبشان کنیم و در اینجا حضور پیدا کنند؛ ولی از این بخش از توان اقتصادی جهان اسلام مخصوصاً نباید غفلت کنیم، ما عمده زمینه مساعد و مثبتی که داریم در جهان اسلام و در بین تاجران و بازرگانان و فعالان اقتصادی مسلمان حتی آن‌هایی که در کشورهای غیر اسلامی زندگی می‌کنند.

ظرفیت تعاملات اقتصادی در آمریکای جنوبی

وی به ظرفیت تعاملات تجاری و اقتصادی با آمریکای جنوبی اشاره کرد و گفت: من برزیل رفته بودم، همین دو سال پیش که رفته بودیم آنجا؛ بازهم آنجا دیدم جمع کثیری از مسلمین که با ما ملاقات می‌کردند به مناسبت‌های زیادی، بعضی‌هایشان تاجر بودند آن‌ها می‌گفتند ما حاضریم با ایران رابطه اقتصادی برقرار کنیم، بیاییم، برویم، کارکنیم؛ به ما راه نمی‌دهند، آن‌ها از دستگاه‌های دیپلماسی رسمی و دولتی ما و از قوانین سخت گیرنده کشور ما گله‌مند بودند ؛ قوانین باید عوض شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha