سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
علی عطشانی

حوزه/ با دسته‌بندی‌هایی چون خودی و ناخودی حضور فیلمسازانی نظیر من در سینمای جنگ بسیار سخت و دشوار شده، برای همین مجبوریم به نوعی با پرداختن به اتفاقاتی چون حاشیه جنگ به این حوزه ادای دین کنیم.

علی عطشانی کارگردان فیلم سینمایی «کاتیوشا» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره فیلم جدید خود، اظهار کرد: سینمای دفاع مقدس و انقلاب جز علایق قلبی من است؛ برای همین همیشه دوست دارم در این حوزه کار کنم، اما متاسفانه فضا برای کار کردن در این عرصه آنگونه که باید برای همه یکسان نیست، منظور این‌که با دسته‌بندی‌هایی چون خودی و ناخودی حضور فیلمسازانی نظیر من در سینمای جنگ بسیار سخت و دشوار شده، برای همین مجبوریم به نوعی با پرداختن به اتفاقاتی چون حاشیه جنگ به این حوزه ادای دین کنیم، اما امیدوارم روزی فرا برسد که بتوانم یک فیلم خوب جنگی در حوزه‌ای که  دوست دارم آن را جلوی دوربین برم. در همین رابطه باید نکته را بیان کنم که برای سینمای دفاع مقدس ما امتیاز بزرگ محسوب می‌شود.

وی افزود: من سینمای آمریکا را از نزدیک دیده‌ام و آنجا فیلم نیز ساخته‌ام، آنها برای ساخت فیلم‌هایی جنگی نیاز دارند تا تحقیق فراوان انجام دهند تا داستانی را بیابند که در آن ارزش‌های اخلاقی و انسانی بزرگ باشد، اما در کشور ما نیاز به این جستجو نیست، بلکه با نظری اجمالی می‌توان کارهای بسیار خوبی را در این حوزه مشاهده کرد که معمولاً چشم‌ها به روی آن بسته است من داشته‌های اخلاقی خودمان را نشئت گرفته از باورهای دینی و اعتقادی رزمندگان می‌دانم که باعث شد، اتفاقاتی رقم بخورد که مشابه آن را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان مشاهده کرد.

کارگردانی فیلم «تلفن همراه رئیس جمهور» اضافه کرد: چند سال پیش در حوزه دفاع مقدس تجربه خوبی چون «دموکراسی تو روز روشن» را داشتم. این کار در زمان خود با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد. بعد از این کار دوست داشتم دوباره در سینمای چنین فضایی را تجربه کنیم، البته در تلویزیون این فرصت پیش آمد، اما در سینما سال‌ها طول کشید تا بتوانم با ساخت «کاتیوشا» به حوزه مورد نظرم بازگردم، البته خبر خوش هم برای خواننده این گفت‌و‌گو دارم، آنهم این‌که در جشنواره امسال با فیلمی دیگر در حوزه دفاع مقدس در این فستیوال حضور خواهم داشت.

عطشانی در پاسخ به این سوال که چرا زبان طنز را برای فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس انتهاب کرده گفت: حس می‌کنم امروزه مردم ما به شدت نیازمند شادی هستند، اما متاسفانه این شادی به نحوی مطلوب ارائه نمی‌شود، یعنی برخی از فیلم‌هایی طنز به اندازه‌ای در آن سخنان نامربوط شنیده می‌شود که با کودکان نمی‌شود آن آثار را تماشا کرد، برای همین سعی کردم در چنین فضایی فیلمی را جلوی دوربین ببرم که تماشاگر هم برای لحظاتی شاد باشد، هم این‌که حرف هایم را در آن زده باشم. همچنین در ساخت این فیلم برایم بسیار مهم بود تا کمدی پاک و سالم بسازم تا خانواده با خیالی راحت به تماشای این فیلم بنشینند.

وی در پاسخ به برخی انتقادات که شخصیت‌های «کاتیوشا» را تکراری می‌دانند، گفت: برای جای سوال دارد که نقش‌های اصلی مرا عده‌ای تکراری می‌دانند، چون حتی در انتخاب بازیگر هم به گونه‌ای عمل کرده‌ام که کارم تکراری نشود. برای مثال انتخاب هادی حجازی‌فر به عنوان بازیگر این فیلم یکی از آن حربه‌ها است. این هنرمند که بازی فوق العاده دارد تا به حال کار طنز بازی نکرده بود، برای همین حضور وی در این نقش برای تماشاگر تازگی داشت، حتی این دقت نظر من درباره شخصیت‌های فرعی نیز صدق می‌کرد.  

وی درباره عکس‌العمل مردم هم چنین توضیح داد: در سالن‌هایی که من با مردم فیل را دیدم، بسیاری از تماشای فیلم لذت بردند، چون معتقد بودند این شکل از کمدی را تا به امروز کمتر شاهد بوده‌اند. تکته جالب‌تر این‌که تاثیرگذاری این کار نیز در جای خود جالب توجه بود، چون معمولاً کارهای جدی و ملودرام تماشاگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما این‌که یک فیلم طنز بتواند چنین کارایی داشته باشد. این گفته را می‌توان در فروش خوبی که فیلم داشت هم مشاهده کرد.

عطشانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جدا از سینمای کمی که آن را بسیار دوست دارم، خیلی مایلم با یک کار بسیار جدی و درام موضوعات دفاع مقدسی را بیان کنم، البته می‌دانم که چنین کاری بسیار سخت است، زیرا مردم توقعی که از یک فیلم جدی دفاع مقدسی دارند بسیار بالا است. برای همین قصه‌های بسیاری را در این حوزه مطالعه می‌کنم تا بتوانم قصه‌ای زیبا برای بازگویی انتخاب کنم.

وی ادامه داد: درباره فیلم‌های دفاع مقدسی که تا به امروز ساخته‌ام باید نکته‌ای را بیان کنم. آن‌هم این‌که همیشه از مشاوره رزمندگان برای کارهایم استفاده برده‌ام. برای همین وقتی بچه‌های جنگ فیلم‌های دفاع مقدسی مرا می‌بینند از شوخی‌های آن ناراحت نمی‌شوند، بلکه می‌گویند کارهای مورد نظر با واقعیت همخوانی بسیار دارد، همچنین مشاوره رزمندگان امتیازی دیگر هم دارد، چون بیان آنها هیچگاه تکراری نیست، پس بازگویی آن هم در کارهای سینمایی جذابیت بالایی پیدا می‌کند.

عطشانی در انتهای این گفت‌و‌گو تاکید کرد: سینمای فعلی ایران بیش از هر زمانی نیازمند کارهای دفاع مقدسی است، چون در شرایط فعلی که کشور با هجمه‌های بسیار رو‌به‌رو است تولید این دست کارها می‌تواند را ایستادگی و مقاومت را به مردم نشان دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha