پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید حسن هاشمی

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی گفت: پیام اربعین، پیام پیروزی حق بر باطل، پیروزی خون بر شمشیر و آغاز شکل جدیدی از نبرد فرهنگی با طاغوتیان زمانه است

حجت‌الاسلام سیدحسن هاشمی، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری  حوزه در تبریز، اربعین را یادآور اهداف و فلسفه‌ی قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: امام صادق (ع) فرموده اند: «هرکس یک بیت در مورد حادثه عاشورا گفته و عده ای را با این بیت بگریاند، خداوند بهشت را برای او واجب می کند.»

وی خاطرنشان کرد: اربعین در لغت به معنی چهلم است و عدد چهل در تاریخ نیز جایگاه ویژه ای دارد. رسول اکرم (ص) در چهل سالگی به نبوت مبعوث شده اند، در نماز شب دعا کردن برای چهل مومن مورد تأکید قرار گرفته و بر یاد گرفتن و حفظ کردن چهل حدیث از سوی ائمه اطهار تأکید شده است.

این استاد حوزه  اظهار داشت: پایه گذاری سنت زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین را به جابر بن عبدالله انصاری نسبت می دهیم. مشهور است که در این روز جابر برای زیارت امام حسین (ع) وارد کربلا شده و کاروان اهل بیت (ع) نیز که از شام به مدینه در حال حرکت بود، به کربلا برای زیارت مزاجعت کرده است.

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به حدیث امام باقر (ع) مبنی بر فضیلت و ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا(ع)، گفت: امام باقر (ع) در این حدیث می فرماید: «خدا برای زائر امام حسین(ع) ثواب هزار حج مقبول و هزار عمره  و اجر هزار شهید از شهداء بدر و اجر هزار روزه دار و ثواب هزار بنده آزاد کردن که مراد از آن رضای خدا باشد می نویسد.» پس در اربعین سر خاصی نهفته است و خداوند به ما در این خصوص عنایت کرده تا به آن توجه کنیم.

وی ابراز داشت: اربعین مبدا حرکت جوشنده و تمام نشدنی تبلیغ و ترویج فرهنگ حسینی است. از اربعین به این سو است که تمام همت و تلاش امامان و شیعیان صرف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره امام حسین(ع) و ورود در مبارزه فرهنگی علیه نظام ستمگر اموی و پس از آن نظام عباسی و همچنین نظام‌های ستمگر در طول تاریخ است.

معاونت امور طلاب و دانش آموختگان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: پیام اربعین، پیام پیروزی حق بر باطل، پیروزی خون بر شمشیر و آغاز شکل جدیدی از نبرد فرهنگی با طاغوتیان زمانه است. حادثه عاشورا و بر زمین ریختن خون پاک امام حسین(ع) و یاران قهرمانش، بهترین انرژی و سرمایه برای چنین مبارزه تمام ناشدنی و مستمر تا قیامت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha