پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قاضی

حوزه/ آیت الله شهید قاضی طباطبایی(ره) اولین شهید محراب انقلاب اسلامی است که ساواک در اسناد خود، ایشان را به نام «خمینی آذربایجان» ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، ۳۹ سال پیش در چنین روزی آیت الله قاضی طباطبایی به دست تروریست های گروهک فرقان در محراب نماز به شهادت رسید تا به عنوان اولین شهید محراب انقلاب اسلامی لقب بگیرد.

محمدعلی قاضی طباطبایی، فرزند آیت الله حاج میرزا باقر، در سال 1293 شمسی در شهر تبریز متولد شد و تحصیلات مقدماتی علوم دینی را از پدر بزرگوار و عموی گرامی اش، آیت الله میرزا اسد الله در تبریز فرا گرفت و در سال 1316 هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزات انقلابی به تهران تبعید شد و پس از چند ماه به تبریز بازگشت.

این عالم مجاهد سپس به شهر مقدس قم رفت و از محضر مراجع عظام آیت الله حجت، صدر، بروجردی، امام خمینی و گلپایگانی کسب علم کرد و پس از ۱۰ سال تحصیل علوم دینی در قم و کسب فیض از محضر مراجع و علمای بزرگ، راهی نجف اشرف شد و در آنجا به محضر علمای بزرگی چون آیت الله حکیم، آیت الله عبد الحسین رشتی، میرزا باقر زنجانی، آیت الله بجنوردی و علامه محمد حسین کاشف الغطاء رسید و پس از رسیدن به مراتبی از علم و معنویت به ایران بازگشت و در تبریز اقامت کرد.

شهید قاضی با اوج گرفتن نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲، با حضور فعال خویش در صحنه های مبارزه با رژیم پهلوی، برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی، گام های مؤثری برداشت و همین فعالیت ها باعث شد که رژیم شاه او را دستگیر و در زندان «قزل قلعه» محبوس و سپس به کرمان و زنجان تبعید کند.

فشارهای روحی و جسمی رژیم، به قدری شدت داشت که این مجاهد شجاع را بیمار کرد، او پس از بهبودی به عراق تبعید شد و پس از پایان دوران تبعید به ایران بازگشت و دوباره در تبریز سکونت اختیار کرد و در این مدت هرگز دست از مبارزه و فعالیت نکشید به طوری که مردم به این مجاهد نستوه «خمینی آذربایجان» لقب دادند.

آیت الله قاضی طباطبایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان نماینده امام خمینی(ره) در آذربایجان و امام جمعه تبریز معرفی شد.

این عالم مبارز سرانجام در 10 آبان سال ۱۳۵۸ مصادف با عید قربان هنگامی که نماز مغرب و عشاء را در مسجد شعبان تبریز به جا آورد به دست گروهک تروریستی فرقان به شهادت رسید و پیکر این شهید در مسجد مقبره تبریز به خاک سپرده شد.

لقب اولین شهید محراب در اسناد ساواک

اسماعیلی محقق و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار «حوزه» می گوید: در سند 22 بهمن 1353 به صراحت می نویسند که نامبرده بالا سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی ساکن محله مقصودیه تبریز معروف به «خمینی آذربایجان»، این عین عبارتی است که در اسناد ساواک آمده است.

وی افزود: جامعه الابعاد بودن آیت الله قاضی طباطبایی(ره) از ویژگی های کم نظیر این شهید است.

نوبری از محققان آذربایجان شرقی نیز عنوان می کند: ایشان از زمانی که از نجف برگشتند و در تبریز مستقر شدند حرکت های علمی اخلاقی و سیاسی و اعتقادی را با هم شروع کردند.

همچنین آیت الله سید محمدتقی آل هاشم از نزدیکان شهید قاضی طباطبایی(ره) ابراز می دارد: اعلامیه های امام خمینی(ره) که از شهرها به تبریز می رسید ایشان آن را در بین شهرهای دیگر توزیع می کردند.

60 اثر به یادگار مانده از شهید قاضی

انزابی از یاوران شهید محراب نیز عنوان می کند: شهید قاضی طباطبایی(ره) در حوزه های علمیه پرکارترین شخصیت علمی بود.

وی افزود: از ایشان 27 کتاب چاپ شده و 32 کتاب چاپ نشده و مقالات و یادداشت های علمی بالغ بر 60 کتاب از این شخصیت در عالم علم و عرصه فقاهت باقی مانده است.

گفتنی است، یکی از مشهورترین آثار او کتاب تحقیق درباره اول اربعین سید الشهداء(ع) است که در آن تلاش شده با بیان اقوال مختلف و استنادات فراوان، بازگشت اهل بیت به کربلا را در روز اربعین اثبات کند؛ این کتاب در سالروز شهادت آن شهید محراب، به چاپ مجدد رسیده است.

گزارش: بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha