جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دانش آموز

حوزه/ بعضی از والدین همه ‌ی تلاش خود را برای گرفتن نمره‌ ی بیست فرزندشان به کار می‌برند. این کاملاً اشتباه است. رقابت ‌های بی مورد و آزاردهنده، خشم، عصبانیت، افسردگی، پرخاشگری و اضطراب ایجاد می‌کند و کودک را از یادگیری بازمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

پرسش:

تلاش والدین برای کسب نمره‌ ی بهتر و کوشیدن برای باهوش‌تر ساختن فرزندان به تعبیر خودشان، آیا از جهت علمی قابل دفاع است؟

پاسخ:

کسب نمره‌ ی بهتر قابل دفاع نیست؛ بلکه باید شیوه ‌ای را اتخاذ کنیم که به یادگیری بهتر و عمیق‌تر فرزندان منجر شود. چه شیوه ‌ای باید اتخاذ شود تا فرزندان ‌مان واقعاً درس ‌ها را فرا بگیرند و ضعف آن‌ها از این بابت برطرف شود؟ اگر بخواهیم فرزندان باهوش ‌تری داشته باشیم که لازمه‌ ی آن وجود زمینه ‌ی ارثی است (و البته محیطی مناسب برای پرورش آن زمینه‌های ارثی مورد نیاز است.) باید آن‌ها را به لحاظ شرایط محیطی بسیار غنی بار بیاوریم. مثلاً امکانات خوب، آموزگار خوب و وسایل و امکانات آموزشی مناسب در اختیارشان بگذاریم و تمام نیازهای روانی و جسمانی و عاطفی آن‌ها را خوب و به موقع برآورده کنیم. همه ‌ی این‌ها در یک مجموعه قابل تبیین است. بعضی از والدین همه ‌ی تلاش خود را برای گرفتن نمره‌ ی بیست فرزندشان به کار می‌برند. این کاملاً اشتباه است. رقابت ‌های بی مورد و آزاردهنده، خشم، عصبانیت، افسردگی، پرخاشگری و اضطراب ایجاد می‌کند و کودک را از یادگیری بازمی‌دارد. پس بهتر است والدین به جای اینکه تلاش کنند تا فرزندشان نمره ‌ی بهتری کسب کند، توجه خود را به این نکته معطوف کنند که چگونه فرزندشان بهتر یاد می‌گیرد. یعنی روش ‌های یادگیری را مطالعه کنند، چون یادگیری روش ‌های مختلفی دارد و بهتر است روی این مباحث مطالعه کنند.

دکتر سیما فردوسی

منبع: هفته نامه افق حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha