سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
محمد حسین فرج نژاد فعال رسانه ای

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب گفت: به منظور شناخت دقیق ماهیت هالیوود باید سینمای یهود را به درستی بشناسیم

محمد حسین فرج نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که سینمای یهودی امروز سینمای خالصی در هالیوود به شمار نمی رود، اظهار داشت: واقعیت آن است که سینمای یهودی امروزه یک سینمای مدرن محسوب می شود و لذا باید اول ماهیت و ابعاد آن را بشناسیم تا بعد بتوانیم هالیوود و شرایط و اقتضائات خاص آن را درک کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر برای شناخت هالیوود می بایست به شناخت خوبی از مدرنیته و ماهیت پدیده های برآمده از فرهنگ غرب دست یافت.

این کارشناس و منتقد سینما همچنین با بیان این که یکی از مولفه های مطرح در فرهنگ غربی و به خصوص بررسی سینمای هالیوود، شناخت اومانیسم به عنوان یکی از ریشه های اصلی فرهنگ غرب است، گفت: اومانیسم به معنای ساده یعنی انسان را محور هستی قرار دادن، به این معنا که بر این اساس حتی خدا را نیز ذیل انسان قرار دهیم.

وی ادامه داد: از این منظر فیلم های غربی به شدت اومانیستی و سکولار هستند اما درجات و مراتب مختلفی داشته و دارای طیف های گوناگونی هستند، به طوری که حتی برخی از فیلم های غربی و مشخصاً هالیوودی از ظاهر دینی برخوردار هستند.

فرج نژاد با بیان این که جریان اصلی فیلم سازی هالیوود را یهودیان لاییک و لیبرال تشکیل می دهند، ابراز داشت: کاپیتالیسم و انباشت ثروت(تکاثر) از جمله شاخصه های سینمای هالیوود است که این مساله ریشه در سبک زندگی یهودیان امروز از نوع صهیونیست ها دارد.

وی گفت: جالب این است که در فیلم سینمایی 2012 نیز شاهدیم کسانی فقط نجات می یابند که سرمایه دار هستند؛ البته باید توجه داشت که این فیلم یک اثر ضعیفی بود اما جلوه های ویژه ای داشت که باعث رقم خوردن فروش نسبتاً بالای آن شد.

فرج نژاد افزود: البته ناگفته نماند که در ساخت بسیاری از فیلم های آخرالزمانی مثل همین فیلم از جاذبه های عوام پسندانه و تبلیغات بسیار استفاده می شود، منتهای مراتب این ها طبعاً رویکرد خاص سازندگان و حامیان مالی خودشان را به همراه دارند و این طور نیست که فکر کنیم صرفاً برای سرگرمی و گیشه ساخته شده اند.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که معناگرایی منهای دین یا فرادینی و شیوع ادیان جدید به خصوص در سینمای هند و چین و ژاپن جایگاه ویژه ای دارد، ابراز داشت: در این گونه سینما، فقه ها و عرفان های اسرار آمیز و باستانی برای پر کردن خلا معنوی مورد توجه است، ضمن آن که اساساً سینمای هالییود به دنبال آن است که به معناگرایی جریان بدهد تا ذهن بشر متوجه معناگرایی اصیل اسلامی و شیعی نشود.

فرج نژاد افزود: این که در برخی فیلم های هالیوودی عرفان های انحرافی از نگاه اسلام و برخی صوفیه هایی که دارای مشکل هستند، به نوعی ترویج داده می شود نیز در همین راستاست و همچنین بهائیت که مورد توجه هالیوود بوده تا بگوید که قرائت از اسلام این چیزی است که بهاییان می گویند.

وی اضافه کرد: معمولاً در فیلم های هالیوودی ، مسلمان انقلابی مورد تمسخر و هجو قرار می گیرد و از سوی دیگر معناگرایی منهای دین راهکار هالیوودِ یهودی بوده، تا به این وسیله همان طور که گفته شد، جلوی معناگرایی دینی آن را قرار بدهند.

فرج نژاد همچنین با بیان این که تاکید بر قانون نگاری بشری و حقوق قراردادی و دموکراسی با عنوان نجات بخشی انسان،یکی دیگر از مولفه های موجود در سینمای هالیوود و سینمای غربی است، گفت: در فیلم های هالیوودی ، فمینیسم لیبرال وجود دارد که برخی از شاخه های آن تندرو هستند که متاسفانه برخی کارگردانان زن سینمای ایران نیز تا حدودی پیرو همین تفکر می باشند.

وی بیان داشت: همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، جریان اصلی حاکم بر هالیوود را یهودیان لیبرال مثل اسپیلبرگ تشکیل می دهند، هر چند که باید توجه داشت، در کنار این ها البته جریان های دیگر نیز وجود دارند، با این حال آن چه مهم است این که بدانیم تاثیر غرب از یهودیت بسیار زیاد بوده و نشانه های بارز آن را به خصوص در سینمای غرب و به ویژه هالیوود به عینه می توان مشاهده کرد.

این صاحب نظر امور رسانه ای، با تاکید بر لزوم نشانه شناسی در سینمای غرب و هالیوودگفت: در بررسی سینمای هالیوود توجه به فلسفه تاریخ یهود از اهمیت بسزایی برخوردار است ضمن آن که باید توجه داشت بخش مهمی از سینمای یهود ناظر به بحث سینمای مقدس است

وی اضافه کرد: البته نگاه تاریخ نگارانه یهود بر مبنای نژاد پرستی است و ایرادات جدی بر آن وارد است، ضمن آن که صهیونیست ها در فیلم های خود تبلیغ می کنند که فلسطین سرزمین خالی از جمعیت بوده و ما آن را آباد کرده ایم و حال آن که اساساً یهودیان اولیه اهل فلسطین نبوده اند و کنعانیون در فلسطین قرار داشته اند، با این حال از آن جا که اکثریت قریب به اتفاق صاحبان رسانه های قوی در جهان و تاثیرگذارترین آن ها از یهودیان صهیونیست هستند، لذا به این وسیله اهداف خود را به پیش می برند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha