پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سوم تا پنج آذر را زمان برگزاری سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اعلام کرد و گفت: امروز جریان های همگرا، وحدت گرا و همسو با جمهوری اسلامی در سراسر جهان در آستانه یک پیروزی قطعی و گسترده است و ما آغاز این پیروزی را در کنفرانس وحدت جشن خواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله محسن اراکی، صبح امروز در نشست خبری سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در موزه شهدا تهران برگزار شد، با بیان این که تلاش های نهادها و جریان های تقریب گرا و وحدت گرا در سراسر جهان اسلام به تدریج در حال به بار نشستن است، اظهار داشت: ما در دهه های گذشته دوره سختی را در جهان اسلام گذرانده ایم. متاسفانه گروه های تکفیری با حمایت جبهه استکبار با ایجاد شکاف قومی و مذهبی بین ملت ها جنگ های گسترده ای در منطقه به راه انداختند.

وی افزود: این اختلافات از جنگ هفتاد ساله رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان آغاز شد و در ادامه با آتش افرازی هایی که استکبار جهانی به رهبری آمریکا در کشورهای افغانستان، عراق و سوریه به راه انداخت، شکاف ها در جهان اسلام بیشتر شد اما با تلاش جبهه مقاومت و فداکاری مدافعان حرم و نهادهای تقریب گرا به تدریج شاهد شکست توطئه ها در جهان اسلام بوده و هستیم.

آیت الله اراکی ادامه داد: در این پیروزی بزرگ صفحه جدیدی در جهان اسلام در حال شکل گیری است. در این صفحه نو شاهد غلبه جریان وحدت گرا و تقریب گرا بر دیگر صداهای اختلاف افکنانه در منطقه و جهان هستیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که یکپارچگی جریان های تقریب گرا، اندیشمندان و علمای جهان اسلام و هم صدایی آنان در مقابله با زیاده خواهی های استکبار جهانی از دستاوردهای مهم سی و دومین کنفرانس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است، گفت: اگر استکبار جهانی به رهبری آمریکا تلاش می کند توسط دست نشانده های خود در منطقه از جمله عربستان و رژیم صهیونیستی توطئه جدیدی علیه ایران و نیروهای مقاومت شکل دهد اما در این سوی جبهه ما شاهد بزرگترین گردهمایی نمایندگان مذاهب اسلامی از سراسر جهان هستیم البته هر گونه توطئه استکبار همچون گذشته ناموفق بوده و آثار شکست آن بر همگان روشن شده است.

شرکت اندیشمندان ۱۰۰ کشور در کنفرانس وحدت

وی با بیان این که از 100 کشور جهان در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی حضور خواهند داشت، تصریح کرد: نمایندگان کشورهای اسلامی که در این کنفرانس حضور می یابند، زبان گویای ملت های مسلمان جهان اسلام هستند و این حضور اعلام این مطلب به جهانیان است که جمهوری اسلامی محور اصلی جبهه آزادی خواهان جهان است و این پیام تودهنی محکمی بر دهان یاوه گویانی است که ادعا می کنند جمهوری اسلامی منزوی شده است!

آیت الله اراکی با بیان این که برگزاری سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی نشانه دیگری بر شکست تحریم های آمریکا است، اظهار داشت: تحریم های آمریکا علیه ملت ایران نه تنها اراده این مردم را در حمایت از جبهه مقاومت سست نکرده است، بلکه بر عزم جدی دولت و ملت ایران در حمایت از محور مقاومت می افزاید.

عربستان به جای تفرقه افکنی، پرچم وحدت را بلند کند

در ادامه این نشست خبری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری «حوزه» نسبت به موضع شرکت کنندگان در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی درباره شیطنت های عربستان سعودی در اختلاف افکنی بین کشورهای اسلامی، گفت: ادعای سعودی ها نسبت به رهبری جهان اسلام با ادعا حاصل نمی شود، زیرا همه می توانند چنین ادعایی را داشته باشند. اگر عربستان می خواهد عنوان رهبری جهان اسلام را داشته باشد یک راه دارد و آن این که به جای اختلاف افکنی، پرچم وحدت را در بین ملت ها برافراشته کند و به دوش بکشد در حالی که عربستان در طول سالیان گذشته در بوق اختلاف دمیده است و بر تعمیق کینه های قومی و مذهبی افزوده است و چنین کشوری اصولاً نمی تواند رهبری جهان اسلام را بر عهده بگیرد.

وی افزود: اگر همه گنجینه ها، ثروت ها و رسانه ها جهان نیز در اختیار سعودی ها باشد با این سیاست مخرب، محال است بتواند محور جهان اسلام باشند، لذا عربستان سعودی نه تنها لیاقت رهبری جهان اسلام را ندارد بلکه لیاقت مدیریت حرمین را ندارد و امروز بی لیاقتی عربستان در اداره حرمین شریفین نظر همه صاحب نظران کشورهای اسلامی است و همه این ندا را سر می دهند که مدیریت حرمین شریفین باید به دست یک نهاد بین الاسلامی مورد قبول همه کشورهای اسلامی باشد.

آیت الله اراکی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری «حوزه» نسبت به موضع کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی درباره انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به بیت المقدس، گفت: در این کنفرانس، سه کمیسیون ویژه با موضوع فلسطین برگزار خواهد شد و موضوع یکی از کمیسیون ها در خصوص مسئله قدس و برخورد با آمریکا و محکومیت این کشور در انتقال سفارتش به قدس شریف است.

رژیم صهیونیستی مشروعیت ندارد

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که آمریکا حق چنین اقدامی را ندارد، تصریح کرد: اصولاً رژیم صهیونیستی مشروعیتی ندارد که آمریکا یا هر کشور دیگری بخواهد سفارتخانه ای در سرزمین های اشغالی داشته باشند.

وی افزود: در نشست های بین المللی بارها از ما سؤال می کنند که چرا جمهوری اسلامی اعلام می کند اسرائیل باید نابود شود؟ در پاسخ گفتیم ما معتقدیم اصلاً کشوری به نام اسرائیل وجود ندارد زیرا از نظر جغرافیای علوم سیاسی و همه عقلا و اندیشمندان، هر کشوری هر کجا بخواهد شکل بگیرد سه رکن مقوم دارد. داشتن زمین، ملت و حاکمیت تثبیت شده از جمله این مقوم ها هستند و رژیم اسرائیل هیچکدام از این سه عنصر را ندارد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش سؤالات خبرنگار با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه و موافقت اسماعیل هنیه برای حضور در این اجلاس گفت: بعید می‌دانیم مصر به ایشان ویزای حضور در ایران بدهد و اگر این فرصت فراهم نشود، از طریق وئدیو کنفرانس شاهد حضور وی خواهیم بود.

 آیت‌الله اراکی درباره حضور نمایندگان عربستانی گفت: وقتی از مهمانان خود دعوت می‌کنیم، دو برابر حضور پیش‌بینی های لازم را انجام می‌دهیم، اما حاکمیت برخی کشورها با وحدت سازگار نیست و مانع حضور نمایندگان خود می‌شوند، ما از عربستان نیز دعوت کرده‌ایم،  اما به دلیل موانع حاکمیت این کشور آنها احتمالا امکان حضور ندارند.

پیش بینی شرکت ۳۰۰ اندیشمند خارجی در کنفرانس

آیت‌الله اراکی با اشاره به ارسال دعوتنامه برای ۶۰۰ نفر و پیش‌بینی حضور ۲۰۰ نفر از روند صعودی مدعوین تا بیش از ۳۰۰ نفر خبر داد و گفت: تلاش‌های دشمن امروز اثر معکوس داشته است و شاهد استقبال بی نظیر در کنفرانس امسال هستیم.

سوم تا پنجم آذر؛ زمان برگزاری کنفرانس وحدت

وی با اشاره به جزئیات کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: کنفرانس از سوم تا پنجم برگزار می شود و افتتاحیه در سالن اجلاس سران و اختتامیه در سالن بین‌المللی صداوسیما خواهد بود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به شروع افتتاحیه از ساعت ۹ صبح با سخنرانی رئیس‌جمهور و اقامه نماز جماعت و ادامه مراسم تا ساعت ۱۴، ادامه داد: برگزاری جشن بزرگ میلاد در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و شب شعر و نمایشگاه‌های گوناگون از برنامه‌های جنبی کنفرانس است

وی در پایان گفت: در این اجلاس حدود ۱۰ کمیسیون داریم؛ سه کمیسیون مربوط به فلسطین، کمیسیون نهادهای تقریب‌نهاد و کمیته علمای مقاومت و کمیسیون مساعی حمیده و کمیسیون بانوان تقریبی و کمیسیون نقش احزاب در کاهش اختلافات مذهبی از دیگر برنامه هاست؛ همچنین روز دوم دیدار با مقام معظم رهبری و حضور در آستان قدس امام راحل و سخنرانی یادگار امام از دیگر برنامه‌های ماست.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha