جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست فرهنگی با «موضوع علو همت طلاب» در مدرسه علمیه خواهران فاطمه ام البنین (س) حاجی آباد استان هرمزگان

حوزه/خانم معصومی گفت: دست یابی به آرمان های بلند نیاز به همتی بلند دارد زیرا که سختی ها و موانع با هم در آمیخته شده اند و انسان برای انجام امور نباید منتظر زمان و رفع موانع باشد بلکه خود باید همه موانع و سختی ها را از مسیر بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از هرمزگان، خانم معصومی، در نشست فرهنگی با «موضوع علو همت طلاب» در جمع طلاب که در مدرسه علمیه خواهران فاطمه ام البنین(س) حاجی آباد استان هرمزگان برگزار شد، با اشاره به تاثیر همت در کسب علوم، بیان داشت: طلاب باید نسبت به کسب علوم همت داشته باشند و اشتغال به دانش و کسب علم را هر چند کم باشد به تأخیر نیندازند.

وی خطاب به طلاب بیان داشت: با پشت سر گذاشتن موانع تحصیلی به مطالعه و استفاده از یافته های علمی پیشین بپردازید و هیچ چیز را در گرو چیز دیگر قرار ندهید .

استاد حوزه با اشاره به احادیث گهرباری از حضرت علی(ع) در ارتباط با بلند همتی گفت:حضرت علی(ع) فرمودند که «ارزش انسان ها به بلندهمتی آنها است» و دست یابی به آرمان های بلند نیاز به همتی بلند دارد زیرا که سختی ها و موانع با هم در آمیخته شده اند و انسان برای انجام امور نباید منتظر زمان و رفع موانع باشد بلکه خود باید همه موانع و سختی ها را از مسیر بردارد.

خانم معصومی، خشنودی و  شرافت و بزرگی را از آثار مهم بلند همتی دانست و بیان داشت: بلند همتی چهار ویژگی و نشانه از جمله ایمان، بذل و بخشش، میل به انجام اعمال نیکو و فرمانبرداری از خدا دارد.

وی در ادامه به راه های کسب علو همت پرداخت و تصریح کرد: برای بلند همتی راه هایی از جمله شناخت توانایی٬ تعیین هدف٬ تصمیم گیری٬ برنامه ریزی٬ مقاومت و ایستادگی در برابر سختی ها٬ داشتن امید و دقت در ضررهای دنیوی وجود دارد.

استاد حوزه در پایان با اشاره به احادیثی از حضرت علی(علیه السلام) آثار کم همتی را برشمرد و بیان داشت: دوری از انسانیت، کم خیر بودن، بی نصیب شدن از بهره های اخروی، غصه در زمان مرگ و حسادت از آثار کم همتی در افراد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha