چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام همتیان

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: برای هدایت و رسیدن به قرب الی الله پیروی توأمان از قرآن و اهل بیت(ع) نقش هدایت گری را ایفا می کند، قرآن به تنهایی آنطور که باید مسیر قرب الی الله را تسریع و میانبر نمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در هیئت معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با اشاره به آیه « وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ إِنَّ اللَّهَ بِعِبادِهِ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ»(فاطر/31) اظهارداشت: قرآن کریم بعد از آنکه از وحی و برهان صحبت می کند می فرماید: ما قرآن را در بین کسانیکه برگزیده هستند به ارشاد و امانت گذاشته ایم، آن امتی که کتاب را به امانت نزدشان گذاشته ایم عده ای به خودشان ظلم کرده و عده ای راه مستقیم و صراط هدایت را برگزیدند و از سابقون و مقرّبان درگاه خداوند شدند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از این آیه شریفه نکات ارزشمندی به دست می آید، افزود: قرآن یک امانت است که به ما مسلمانان ارث رسیده است، منظور از ارث یعنی مالی که بدون هیچ مشقت و زحمتی به دست آمده است، چرا که مشقت و سختی های این کتاب آسمانی را حضرت رسول(ص) و امام علی(ع) کشیده اند و ما وظیفه حفظ و صیانت از آن را داریم.

قائم مقام معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه ادامه داد: امت در برابر قرآن یکسان عمل نکردند، امت پیامبر(ص)، امت مصطفی است و برگزیده شده اند، خداوند خواستند تا قرآن در امت برگزیده پیامبر(ص) قرار بگیرند تا همه از برکات و فیوضات آن بهره مند شوند، اما عده ای به خود ظلم کردند و از قرآن بهره نبردند و عده ای به عنوان مقدمین ، مفسرین، حفاظ و از سابقون یعنی ائمه اطهار(ع) بهترین بهره و فیوضات را برده اند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: وقتی از امام علی(ع) می خواهند که دنیا را تبیین کنند، ایشان در حکمت 133 نهج البلاغه می فرمایند؛ «الدنیا دار ممر لا دار مقر، و الناس فیها رجلان، رجل باع فیها نفسه فاوبقها و رجل ابتاع نفسه فاعتقها» دنیا گذرگاه عبور است، نه جای ماندن، و مردم آن دو دسته اند: یکی آنان که خود را فروختن و به تباهی کشاند، و دیگری آن که خود را خرید و آزاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که چگونه جز اصحاب یمین و جز خوبان درگاه خداوند قرار بگیریم، پاسخ داد: از روایاتی که به دست ما رسیده است برمی آید برای اینکه مسیر درست و در صراط مستقیم قرار بگیریم باید دست باید ضمن شناخت و کسب معرفت نسبت به امام خود، متوسل به حضرات معصومین علیهاالسلام شویم.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه روح حدیث مبارک ثقلین در این بخش نمایان می شود افزود: مطابق با روایات، پیامبراکرم(ص) در واپسین روزهای عمر شریف خویش به عنوان وصیتی همیشگی برای امت خود فرمودند: «إنّي تاركٌ فيكم الثّقلين كتاب الله و عترتي لن يفترقا حتّي يردا عليّ الحوض ما إن تمسّكتم بهما لن تضّلوا و لن تزّلوا؛ من در ميان شما امت دو چيز نفيس وزين و گرانبهايي را باقي گذارده ام كه كتاب خدا و عترت من، كه اهل بيت مند، كه اين دو هرگز از همديگر جدا نمی‌شوند تا وقتی كه بر من نزد حوض كوثر وارد شوند. مادامی که به این دو تمسک بجویید گمراه نمی شوید و نمی لغزید».

وی تصریح کرد: از گفته حضرت رسول (ص) بر می آید که قرآن کریم به تنهایی هدایتگر انسان نیست و باید در کنار اهل بیت(ع) قرار داشته باشد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha