پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خوراکیان

حوزه/ معاون شورای عالی فضای مجازی، بیان کرد: حوزه علمیه خراسان با تشکیل هیئت اندیشه ورز در فضای مجازی باید با مبانی نظری دینی در این عرصه ها، پرچمداری کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد،‌ امیر خوراکیان در نخستین همایش از سلسله همایش های حقیقت مجازی با عنوان «چالش های فضای مجازی و انقلاب اسلامی و تجربه نگاری» که به همت هیئت اندیشه ورز هنر، رسانه و فضای مجازی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، امروز در تالار شهر مشهد برگزار شد، ابراز کرد: حوزه علمیه خراسان با تشکیل هیئت اندیشه ورز در فضای مجازی و بررسی و فهم درست این عرصه، انتقال آثار آن با زبانی دقیق به مردم، تولید محتوای دینی، تبیین سیاست های کلی نظام، تدوین درسنامه زندگی مومنانه در فضای مجازی را با مبانی نظری دینی در این عرصه ها باید پرچمداری کند.

وی ادامه داد: امروز دشمن با استفاده از فناوری در حال طراحی و برنامه ریزی علیه ماست و به تعبیری در جنگ نرمی هستیم که آثار آن تخریبی بیشتر از جنگ سخت دارد لذا باید بیشتر مراقب بود.

معاون شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه فضای مجازی تکنولوژی محور و بر پایه ارتباطات است، گفت: در فضای مجازی تولید، پایش، ذخیره سازی، پردازش و توزیع انجام می شود که در تعامل با انسان، سپرهایی را ایجاد می کند.

خوراکیان به چهار لایه فیزیکال، منطقی، اطلاعات و کاربران در فضای مجازی اشاره و خاطر نشان کرد: فیزیکال شامل سخت افزارها می باشد که قدم نخست و ابتدایی برای استفاده از این فضاست.

وی، لایه منطقی را همان پلتفرم ها دانست که موتورهای جستجوگر، شبکه های پیام رسان، نرم افزارهای بانکی و ... از جمله آن است.

معاون شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه لایه اطلاعات در واقع محتوایی است که در بستر پلتفرم ها شکل می گیرد، اظهار کرد: لایه چهارم و مهمترین بخش طراحی فضای مجازی در ارتباط با این لایه است.

وی در ادامه به کارکردهای فضای مجازی پرداخت و نخستین کارکرد آن را بستر ارتباطات فضای مجازی برشمرد و افزود: کارکرد خدماتی در عرصه اقتصاد، آموزش، بهداشت، محیط زیست، دولت الکترونیک و... است و کارکرد اطلاعاتی نیز به تبادل محتوای چند رسانه ای متن، تصویر و... می پردازد که در کنار کارکرد سرگرمی با بیش از 90 درصد کاربران، سه کارکرد دیگر در فضای مجازی را تشکیل می دهند.

خوراکیان در بخش دیگری از سخنانش ویژگی های فضای مجازی را برشمرد و توضیح داد: این فضا شبکه ای، هوشمند، خدماتی، تعاملی، برخط، دارای فشردگی زمانی و مکانی، دانش پایه، با سرعت و تحرک بالا، عامل همگرایی فناوری و ابزارها و زیست بومی برای انسان و اشیاء است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی، دنیای بی هویتی و بی قانونی است، اظهار کرد: عرصه ارتباطات و فضای مجازی در قالب های مختلف تجاری و ... در اختیار آمریکاست و با وجود بی قانونی و بی هویتی آن، رمزنگاری ها و «دیتاماینینگ» ها نیز در این فضا انجام می شود.

معاون شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه 78 درصد از سهم جستجوی جهانی در اختیار گوگل است که سهم ایران 98 و نیم درصد می باشد، اظهار کرد: در سال 2001 از پنج شرکت برتر در دنیا تنها یک شرکت در حوزه فناوری مشغول بوده، اما در سال 2016 میلادی هر پنج شرکت در این حوزه فعالیت داشته اند.

خوراکیان با بیان اینکه از 15 شرکت برتر فناوری در دنیا، 10 شرکت نخست آمریکایی است و این امر به معنی تسلط، استعمار و استثمار می باشد، باید دید که رابطه آن با هویت ایرانی اسلامی و انقلابی ما چه می باشد؟، گفت: باید به این نکته توجه داشت که صاحب، مدیریت و جمع آوری اطلاعات توسط چه کسی انجام می شود و ذهن ما باید بر روی این صورت مسئله که چه برنامه ریزی ای در این فضا داشته باشیم تمرکز کند.

وی با اشاره به حوزه فرهنگ در فضای مجازی گفت: تحولات فرهنگی در فضای مجازی دست دیگران است و ما نقشی در آن نداریم و ظرفیت اصلی اش را نیز آنان ایجاد کرده اند و این امر موجب می شود که در سبک زندگی ما تاثیرگذار باشند و نگاه و اعتقادات انسان و هویت ها را به صورتی آرام و بی صدا تغییر داده و در ذهن، فکر، تصورات و تصمیمات انسان نفوذ کنند.

معاون شورای عالی فضای مجازی، نسبی شدن را از آثار مهم در حوزه فضای مجازی خواند و ابراز کرد: بایدها و نبایدها، ارزش ها و ضدارزش ها با توجه به این فضا تغییر کرده و نسبی شده است و این قضیه انسان را تصویری و سطحی نگر کرده که فرد حوصله خوانش متن را ندارد و این امر باعث شده تا درصد محتوای تصویر و فیلم از 70 درصد رد شود و حوزه فرهنگ و شکل گیری مفاهیم در وجود ما تغییر کند.

خوراکیان در پایان اضافه کرد: از سال 2009 تا 2018 میلادی استفاده از تلویزیون از 180 دقیقه به 146 دقیقه در روز کاهش یافته و استفاده از اینترنت از 48 دقیقه به 157 دقیقه در روز افزایش یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha