جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ خلیل

حوزه/ "شیخ خلیل حسن محمد" دبیرکل جمعیت علمای ترکمن عراق گفت: با آمدن امام(ره) و به فضل وجود ایشان جمهوری اسلامی در ایران پایه گذاری شد و ایشان باعث ایجاد وحدت اسلامی در بین مسلمانان و امت اسلام شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، جمعیت ترکمان های عراقی بین 500 هزار نفر تا 2 و نیم میلیون نفر تخمین زده شده، اما جمعیت دقیق آنان 2 تا 3 درصد از جمعیت عراق است و از این جهت حدود 500 تا هشتصد هزار نفر می باشند و تمرکز جمعیتی آنها در شهر کرکوک و تلعفر می باشد. ترکمان های عراقی در قالب شیعه و سنی رویکردهای متفاوتی در حوزه سیاسی دارند.

 

"شیخ خلیل حسن محمد" دبیرکل جمعیت علمای ترکمنهای عراق و از استان کرکوک در حاشیه سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت در تهران در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه به بیان اهمیت نشست هایی با محوریت وحدت امت اسلامی و روابط دیرینه و تاریخی دو ملت ایران و عراق پرداخت.

وی با اشاره به نقش مهم برگزاری کنفرانس های وحدت در تحکیم روابط برادری بین امت اسلام گفت: خدا را از این جهت سپاسگزاریم که چنین کنفرانس هایی می تواند موجب وحدت بین امت اسلام شود و مسلمانان را زیر پرچم واحد کلمه" لا اله الا الله و محمد رسول الله(ص)" جمع کند.

وی ادامه داد: ما شاهدیم مجمع جهانی تقریب مذاهب مسلمانان را تحت یک پرچم و با شعار "قدس محور امت اسلامی" جمع کرده است و امیدواریم و از خدا می خواهیم این کنفرانس در دنیا و در آخرت منشا خیرات و برکات باشد.

دبیر کل جمعیت علمای ترکمن های عراق با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در وحدت مسلمان ها گفت: قبل از آمدن امام خمینی(ره) تمام ایران اسلامی نبود و از حکومت اسلامی بهره ای نداشت، اما امام خمینی(ره) جمهوری اسلامی را در ایران پایه گذاری کرد و باعث ایجاد وحدت اسلامی در بین مسلمانان و امت اسلام شد.

وی با بیان فتنه انگیزی دشمنان برای بر انگیختن جنگ بین دو کشور ایران و عراق گفت: دشمنان مسلمانان و جهان اسلام به دنبال ایجاد جنگ و فتنه بین دو کشور ایران و عراق بودند و از این رو هشت سال بین این دو کشور آتش جنگ بر افروخته شد.

اختلاف افکنی دشمنان بین دو ملت ایران و عراق جدید نیست

عالم عراقی تصریح کرد: در واقع ایجاد فتنه و اختلاف بین دو کشور  از سوی دشمنان در شرایط کنونی چیز جدیدی نیست همانا خداوند سبحان و تعالی در آیه شریفه ای می فرماید"و ان طائفتان من المومنین اقتتلوفاصلحوا بینهما".

دبیر کل جمعیت علمای ترکمنهای عراق در پایان گفت: بعد از سقوط نظام بعث شاهد تحولات و تغییرات بسیاری در عراق بودیم و در حال حاضر نیز پیروزی های زیادی بین شیعیان و اهل سنت بوجود آمده و شیعه و سنی متحدند و همکاری و تعاون در روابط بین دو ملت زیر پرچم کلمه" لا اله الا الله و  محمد رسول الله(ص)" را شاهدیم و در حال حاضر روابط به طور عام بین دو ملت ایران و عراق بسیار نزدیک شده است.

         

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha