جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نخستین درس خارج فقه حوزه های علمیه در سال ۹۶

حوزه/ دو روز قبل یکی از جوانان روزنامه ای به بنده داد که در آن نوشته بودند باید تبعیض ها بین زن و مرد از بین برود؛ این آقا فرق بین ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم به آیه 15 سوره فاطر اشاره کردند و گفتند: خداوند در این آیه فرمودند: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ/ ای مردم شما (همگی) نیازمند به خدائید؛ تنها خداوند است که بی‌نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است!».

ایشان ابراز داشتند: یکی از آثار ایمان، تسلیم است؛ ما باید در مقابل احکام شرع حالت تسلیمی پیدا کنیم؛ اگر فلسفه آن را فهمیدیم که چه خوب؛ اما اگر فلسفه این حکم را نفهمیدیم، نباید با عقل کوچک خود در آن حکم دستکاری کنیم.

این مرجع تقلید به آیه 36 سوره احزاب اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: خداوند در این آیه بیان داشته است: «وَ مَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا/ هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد؛ و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است!».

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: ما طلاب امام صادق علیه السلام باید حالت تسلیم در مقابل وحی داشته باشیم؛ وحی خطاپذیر نیست؛ عقل ما خطاپذیر است.

معظم له بیان داشتند: در برخی نوشته جات حالت غیرتسلیمی مشاهده می شود که خلاف قرآن است؛ می گویند ما فتوای عقلانی داشته باشیم که ما جواب می دهیم مخالف این حرف نیستیم؛ اما فتوای وحیانی چطور؟ آیا فتوای وحیانی مقدم نیست؟ عقل در این فتوای وحیانی هم وجود دارد.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشتند: دو روز قبل یکی از جوانان روزنامه ای به بنده داد که در آن نوشته بودند باید تبعیض ها بین زن و مرد از بین برود؛ این آقا فرق بین تبعیض و تفاوت را متوجه نشده است؛ تبعیض در اسلام محکوم است؛ اما تفاوت محکوم نیست؛ بین 5 انگشت ما تفاوت وجود دارد؛ اما محکوم نیست.

ایشان در پایان ابراز داشتند: مسئولیت مرد غیر از مسئولیت زن است؛ هر دو رکن و محترم هستند؛ اما مسئولیت ها تابع ساختمان مزاج است؛ بنابراین اگر تفاوت ها را از بین ببریم، ساختمان مزاج را توجه نکرده ایم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha