جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت‌ الله ابوالقاسم وافی

حوزه/ اگر کاسبی کم فروشی کند، می گویند این کاسب کم فروش است؛ اما اگر نقطه ضعفی در یک روحانی باشد، به پای تمام روحانیت می نویسند؛ پس با محاسبه و مراقبه می توانیم متوجه مشکلات خود شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله ابوالقاسم وافی عصر امروز در مدرسه أمیرالمؤمنین(ع) قم، اظهار داشت: این جلسات می تواند فوائد بسیاری برای طلاب و فضلا داشته که نتیجه آن پیشرفت و رشد برای روحانیون خواهد بود.

وی ابراز داشت: پیشرفت بدون محاسبه حاصل نخواهد شد؛ پس طلاب و فضلا نیز باید با محاسبه و مراقبه، متوجه شوند که رشد و پیشرفتی در مباحث علمی، اخلاقی، انقلابی و ... داشته اند یا خیر.

نماینده مردم استان یزد در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: ما چه مقدار در امور شخصی، خانوادگی، اجتماعی و ... اهل مراقبه و محاسبه هستیم؟ آیا حساب و کتابی از اعمال و رفتار خود داریم؟ آیا می دانیم چه مقدار پیشرفت داشته ایم؟ ما نمی توانیم با قضاوت مردم بفهمیم که چه مقدار کار کرده ایم؛ کسانی که اهل محاسبه و مراقبه بوده اند، در زندگی خود رشد داشته اند.

آیت الله وافی تصریح کرد: اگر کاسبی کم فروشی کند، می گویند این کاسب کم فروش است؛ اما اگر نقطه ضعفی در یک روحانی باشد، به پای تمام روحانیت می نویسند؛ پس با محاسبه و مراقبه می توانیم متوجه مشکلات خود شویم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگر از سخنان خود بیان داشت: یکی از سوالاتی که امروز باید انجام دهیم، این است که حوزه ما پس از 40 سال انقلاب چه مقدار پیشرفت، پسرفت یا توقف داشته است؟ منظور از پیشرفت، رشد فیزیکی نیست؛ بلکه مقصود، پیشرفت در رسیدن به کمالات نفسانی، خدمت به نظام، خدمت به مردم و ... است.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: امروز حوزه های علمیه رشد فیزیکی بسیاری داشته و امکانات بهتری نسبت به گذشته برای طلاب محیا شده است؛ اما باید با محاسبه فعالیت ها به دنبال آن باشیم که این حوزه چه مقدار در مشکلات انقلاب، جامعه و ... کار کرده است.

آیت الله وافی ابراز داشت: تقویت ارتباط میان طلاب و مراجع عظام تقلید از مباحث مهم در حوزه های علمیه است که با این ارتباط ها می توان پیوندهای معنوی مناسبی ایجاد کرد.

وی خاطرنشان ساخت: سختی هایی که طلاب با آن مواجه هستند، در گذشته ها بیشتر بوده و بسیاری از طلاب در حجره های نمور و مرطوب، دوران تحصیلی خود را گذرانده اند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: طلاب یزد همیشه در مباحث گوناگون در حوزه زبانزد بوده اند و امروز هم باید این روند ادامه پیدا کرده و طلاب و فضلا به همین منوال به فعالیت های تحصیلی، اجتماعی و سیاسی خود ادامه دهند.

آیت الله وافی بیان داشت: طلاب و فضلا تلاش کنند همانند گذشته الگو بوده و امروز نیز باشند. 

سرهنگ داودآبادی، جانشین فرماندهی سپاه یزد نیز در این جلسه گفت: منطقه هدف ما در قرارگاه پیشرفت و آبادانی، مناطق محروم در سطح کشور است تا بتوانیم از کمبودها و کاستی ها بکاهیم.

وی اظهار داشت: این قرارگاه از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و از 1598 دهستان محروم، 131 دهستان با بیش از سه هزار روستا را به عنوان منطقه پایلوت انتخاب کرده و در حال فعالیت است.

جانشین فرماندهی سپاه یزد ابراز داشت: ما در این قرارگاه از طلاب جهادی و انقلابی کمک گرفته و با حضور آنان کارها را به پیش می بریم.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی منطقه شش کشور خاطرنشان ساخت: ما در این قرارگاه با دستور مقام معظم رهبری به دنبال تحقق سبک زندگی ایرانی-اسلامی هستیم تا بتوانیم منویات معظم له را پیاده نماییم.

سرهنگ داودآبادی تصریح کرد: نقشه راه این قرارگاه بر اساس یک مطالعه میدانی و سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب تعیین شده و نیازمند حضور جهادی طلاب و روحانیون در این قرارگاه هستیم.

وی بیان داشت: حضور در گروه های جهادی، حضور در هیئات اندیشه ورز، عهده داری از برگزاری مراسمات در مناسبت های مختلف، حضور به عنوان روحانی معین و ... از جمله انتظاراتی است که از طلاب برای حضور در این قرارگاه داریم.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمود قطبی، نماینده طلاب و فضلای یزدی مقیم قم نیز در این جلسه اظهار داشت: نمایندگان طلاب یزد پیشنهادات و نظرات طلاب یزدی مقیم قم را احصاء، جمع بندی و تقدیم مخاطب مورد نظر اعم از امام جمعه، نماینده ولی فقیه و ... خواهد کرد.

وی ابراز داشت: کلیات راه اندازی درس خارج در یزد انجام شده و امروز مسئولان امر برای انتخاب استاد درس خارج در حال رایزنی هستند.

نماینده طلاب یزدی مقیم قم خاطرنشان ساخت: پیگیری مستمر برای یافتن مکانی برای طلاب یزد، پیگیری مسکن طلاب جدیدالورود، پیگیری تهیه وام برای طلاب و ... از جمله فعالیت های نمایندگان طلاب در چند وقت اخیر بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی تصریح کرد: تاکنون 38 جلسه کاری در موضوعات گوناگون برای طلاب و فضلا داشته ایم تا بتوانیم گرهی از مشکلات موجود وا نماییم.

وی بیان داشت: امروز شرایط موجود، بسیار سنگین و وظیفه ما بر این اساس سنگین تر است که امیدواریم با کمک یکدیگر کارها را به پیش ببریم.

گفتنی است: در ابتدای این نشست چند تن از طلاب یزدی به ارائه انتقادات و پیشنهادات پرداختند که «عدم شناخت صحیح از مشکلات موجود در شهر یزد»، «توجه بیشتر به مساجد و نماز جامعه و طلاب»، «عدم شناخت ظرفیت های شهر یزید و طلاب مستقر در قم»، «عدم اتحاد و هماهنگی میان طلاب یزد و قم برای حل مشکلاتی همچون طلاق و ...»، «عدم برگزاری درس خارج در یزد» و ... از جمله آن بوده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha