جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عماد افروغ

حوزه/ روحانیت بزرگوار در طول تاریخ کاملا تعلق به عرصه اجتماعی داشته است و رسالت طلبگی و جنبش دانشجویی اگر می خواهند زنده بمانند باید دقت کنند که در دام سیاست زدایی منفعلانه نیفتند و اگر دیدند سیاست های سیاستمداران مشکلی دارد باید مقاومت کنند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دکتر عماد افروغ در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در قم برگزار شد،  با اشاره به وجود دو نوع قدرت در هر جامعه گفت: ما یک قدرت اجتماعی و مدنی داریم و یک قدرت رسمی. جنبش دانشجویی مثل هر جنبش اجتماعی تعلق به قدرت مدنی دارد و ممکن است حضورش در آگاهی بخش های اجتماعی دلالت های سیاسی هم داشته باشد؛ اما باید دقت کنیم که اگر قدرت اجتماعی به قدرت سیاسی تقلیل پیدا کرد یک زنگ خطر خواهد بود و این زنگ خطر فقط برای فعالان اجتماعی به صدا در نمی آید و بیش از آن برای حوزه علمیه به صدا در می آید.

وی افزود: یکی از اشکالاتی که امروز در حوزه علمیه و دانشگاه ها با آن روبرو هستیم و آسیبی جدی است تقلیل قدرت اجتماعی به قدرت سیاسی پس از انقلاب است.

این استاد دانشگاه افزود: یکی دیگر از آسیب های جدی امروز این است که قدرت اجتماعی و نظارتی و نظریه پردازی روحانیت ما بعد از انقلاب تحت الشعاع تصدی روحانیت قرار گرفت. یعنی بیش از اینکه روحانیت بیشتر به وظیفه خود که نظارت بود توجه نماید، به دلایلی معطوف به قدرت شد.

وی گفت: جنبش دانشجویی تعلق به عرصه دانشجویی دارد و بیشتر باید نقد و آگاهی بخشی نماید. برخی اهمیت نقد را نمی فهمند. نقد تعلق به عرصه غیاب و نفی دارد و اهمیت عرصه غیاب و نفی به مراتب بیشتر از عرصه اثبات و حضور است.

دکتر عماد افروغ گفت: به معنایی، این وجه مشاهدتی، یک قطره در برابر دریایی بی انتهاست و نقد تعلق به چنین عرصه ای دارد، بنابراین فکر نکنید ارزش نقد ارزش کمی است. آفتی که جنبش دانشجویی را تهدید کرد و این جنبش اسیر آن شد، تقلیل قدرت اجتماعی به قدرت سیاسی بود و امروزه ما می بینیم جنبش دانشجویی ما از رمق افتاده چون با برخی جریان ها بست و آگاهی بخشی و روشنفکری خود را فراموش کرد، بیش از آنکه صدای بی صداها باشد به ابزار جریانات رسمی تبدیل شد و موضوع شناسایی نقد شد و ما امروزه اسیر این مسئله هستیم.

وی افزود: نشود که به نام مقدس جمهوری اسلامی قدرت اجتماعی پیش پای قدرت رسمی ذبح شود و قدرت برای قدرت هدف بشود. قدرت در دستان پیامبر اکرم (ص) هم هدف نبود بلکه ابزار بود. اگر به اسم انسجام سیستمی، انسجام اجتماعی نادیده گرفته شود باید زنگ خطر را به صدا در بیاوریم.

افروغ ادامه داد: ما رهبر انقلاب داریم نه رهبر نظام سیاسی صرف. اگر اینطور بود همه همّ و غمّ رهبر این جامعه حفظ نظام می شد اما رهبر انقلاب بیش از اینکه به مصلحت بیندیشد به حقیقت و مردم و نیازهای واقعی می اندیشد. اگر امام خمینی فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است به دلیل ابزار بودن آن برای رسیدن به اهداف غایی است.

این استاد دانشگاه افزود: ما امروزه یک سیاست زدگی داریم و یک سیاست زدایی. سیاست زدگی را برخی سیاستمداران میخواهند و به نفعشان است که فضا دو قطبی بشود. سیاست زدگی رندانه می تواند منجر به سیاست زدایی منفعلانه بشود و در اینجاست که دانشجو که باید استکبار ستیز باشد، سیاست زدا می شود و در جنبش هایی می افتد که هیچ بهره ای برای مردم بی صدا ندارد بلکه اسیر دام سیاستمداران می شود.

دکتر افروغ در پایان با اشاره به طراحی های برخی سیاستمداران گفت: امروزه مردم ما به این آگاهی رسیده اند که سیاست زدایی مقاومی از خود به نمایش بگذارند. البته تحت هیچ شرایط سیاست زدایی توصیه نمی شود و چیز بدی هم هست و ما همیشه باید حضور سیاسی داشته باشیم، اما در مقابل هژمونی های جریانات سیاسی باید مقاومت کرد و این عین سیاست است. روحانیت بزرگوار در طول تاریخ کاملا تعلق به عرصه اجتماعی داشته است و رسالت طلبگی و جنبش دانشجویی اگر می خواهند زنده بمانند باید دقت کنند که در دام سیاست زدایی منفعلانه نیفتند و اگر دیدند سیاست های سیاستمداران مشکلی دارد باید مقاومت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha