پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پیروزمند

حوزه/ عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این که دانش های تحولی حوزه باید مبدأ تحول علوم انسانی باشند، گفت: تحول انسانی و به تبع آن سایر علوم امکان دستیابی به الگوی پیشرفت اسلامی، انسانی را فراهم می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در نشست «حوزه علمیه و آینده» در حاشیه دهمین نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه علمیه خراسان گفت: امروز جهان سیر تحولی دنبال می کند و در گذشته در یک مقطعی بافت اجتماعی و قبیله ای بر جوامع حاکم بوده است که سپس به بافت دولت، ملت تبدیل شده و امروز نیز به مدل جهانی شدن گرویده که بر این اساس مرزهای جغرافیایی به تدریج رنگ می بازند.

وی با بیان این که امروز فرایند جهانی سازی آغاز شده و در شرایط جهانی سازی با تحولات فناوری، اتفاقات نوینی رخ می دهد، تصریح کرد: امروز آن تجربه جهان شبکه ای و دیجیتال و واقعیت سازی فضای مجازی وجود دارد و فضای مجازی به سمتی می رود که واقعیت ها را می سازد و این تغییر در فناوری، سرعت، کیفیت و گستره ارتباطات را نیز تغییر می دهد.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه ضمن اشاره به تغییرات در سبک زندگی متأثر از این فناوری های نوین، اظهار کرد: آنان معتقدند که این تحولات در حال وقوع در دنیا، ما را به سمت خود می کشاند و با تغییر در روابط خانوادگی و روابط دولت ملت، اساسا اقتدار دولت های مرکزی تحت تأثیر این فناوری تضعیف خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند با بیان این که ساختارسازی و فرایند سازی یک رکن مهم در راستای تمدن سازی است، عنوان کرد: یک شاخص جامعه تمدن ساز، آن است که بتواند فرایندهایش را به محصولات و فرهنگش را به ساختارها و روابط تبدیل کند.

وی با بیان این که اساسا دانش ها و فناوری های مختلف رکن اصلی تمدن سازی هستند و طراحی فرایندها و ساختارها محصول همین دانش است که هر چه دانش گسترده شود، قطعا قابلیت ساختارسازی نیز افزایش می یابد، بیان کرد: تمدن سازی یعنی فرهنگ اسلام ناظر و جاری شده و مدیریت نرم می کند که اگر نتوان حوزه دین را از دانش تا ساختار و محصول ارتقاء داد ضربه می خورید بنابراین می طلبد دین جاری بوده و حوزه نیز باید به عنوان کارشناس دین ناظر باشد.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این که دانش های تحولی حوزه باید مبدأ تحول علوم انسانی باشند، خاطر نشان کرد: تحول انسانی و به تبع آن سایر علوم امکان دستیابی به الگوی پیشرفت اسلامی، انسانی را فراهم می کنند بنابراین صحنه سوم حضور حوزه صحنه  پیشرفت است و بدانید که امروز لزوم توجه به موضوعات و حضور فعال و سازنده در عرصه پیشرفت برای مواجهه با جهان جدید یکی از ملزومات و رسالت های خطیر حوزه علمیه امروز ماست.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha