جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مهمترین وظیفه حوزه های علمیه ارائه طرح و نقشه جامع تمدن اسلامی است، گفت: فقه جامع دین افزون بر فقه فردی،که ناظر بر احكام رفتار افراد است، مشتمل بر فقه اجتماعی و بالاتر از آن و فقه تمدنی در سه سطح «خرد، كلان و توسعه» خواهد بود.

آیت الله محسن اراکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، پیرامون نقش حوزه در تمدن سازی اسلامی گفت: حوزه مغز تفکر نظام اسلامی است و لذا اولین وظیفه ای که بر عهده دارد، بر آوردن نیازهای فکری و اندیشه است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نیازهای فکری، دفاع منطقی از مبانی تفکر اعتقادی است، تاکید کرد: در حال حاضر این کار به خوبی در حوزه ها انجام شده است؛ سه دهه ابتدای انقلاب دفاع از مبانی فکری و انقلاب بود و مرحله کنونی، پاسخگویی به نیازهای فکری نظام در عرصه نظام سازی تمدنی است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مهمترین وظیفه حوزه ها در فقه اسلامی، ارائه طرح و نقشه جامع تمدن اسلامی است، اظهار کرد: حوزه به عنوان خاستگاه معارف دینی که هسته محوری تمدن اسلامی را تشکیل می دهد، نقش اساسی در پویایی و بالندگی تمدن اسلامی را دارا می باشد و در زمینه پرورش انسان نیز نقش محوری و مهمی در تربیت انسان های متعهد، کارآمد و تاثیر گذار در تمدن اسلامی دارا می باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه حوزه در ذات خود، تمدن ساز بوده و باید باشد، افزود: تمدن سازی مقوله‎ای فراتر از یک قوم، نژاد و فرهنگ است که با این اوصاف حوزه انقلابی باید از یک راهبرد تمدنی برخوردار باشد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه پایه حوزه انقلابی، افق و چشم انداز جهانی، تمدنی، فراگیر و ناظر به همه زندگی بشر است، افزود: اولین و مهم ترین رسالت حوزه های علمیه به عنوان اتاق فکر نظام اسلامی، تبیین نظری و کارآمد چارچوب ها، اهداف و الگوهای ناظر به تحقق تمدن اسلامی است تا بر اساس آن جریان دین در همه عرصه ها و سطوح جاری گردد.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: سرپرستی، هدایت و تكامل تمدن اسلامی، می بایست در چارچوب مبانی و اهداف دین صورت گیرد که بر این اساس، تحقق تمدن اسلامی نیازمند یك منظومه ی معرفتی است كه در هسته ی آن معارف اسلامی قرار دارد.

آیت الله اراکی در ادامه با بیان اینکه اخلاق تمدنی و فقه تمدنی و در یك كلمه دستیابی به فقه جامع دین، ضروری است، گفت: فقه جامع دین افزون بر فقه فردی،که ناظر بر احكام رفتار افراد است، مشتمل بر فقه اجتماعی و بالاتر از آن و فقه تمدنی در سه سطح «خرد، كلان و توسعه» خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: نقش سازندگی این عناصر در تمدن اسلامی که بر پایه معارف دینی و اسلامی استوار گردیده و تمامی عرصه های زندگی بشر را مورد توجه قرار داده و جهت گیری زندگی انسان را در ابعاد گوناگون مشخص نموده است، آشکار تر می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه در این باره اظهار کرد: نهاد حوزه و دانشگاه به عنوان مراکز و کانون های علمی و پژوهشی کشور در عرصه معارف دینی و ترسیم علوم مختلف، نقش محوری و اساسی در پویایی و بالندگی این تمدن خواهند داشت.

آیت الله اراکی در ادامه این گفتگو به نقش اساتید و ارکان حوزه و شرایط و ظرفیت های آن در تمدن اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: واقعا در حوزه های علمیه که از سرچشمه اهل بیت(ع) معارف دینی را دریافت می‌کنند، از نظر استعداد، توانایی و مایه های دانشی، سرمایه های علمی بی نهایتی وجود دارد.

ربیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان با تاکید بر این مطلب که اگرحوزه های علمیه همت کنند، قطعا می توانند پاسخگو باشند، گفت: به هر حال بر عالمان و مدیران حوزه های علمیه لازم است که هم خودشان همت کرده و راه را برای طلاب جوان باز کنند تا در این عرصه ها بتوانند دانش بیاموزند و به پژوهش بپردازند.

انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عباسی IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    این خودروسازها مردم را چی فرض کرده اند؟ اول با کاهش عمدی تولید و احتکار خودروهای تولید شده و عدم انجام تعهدات در مقابل مشتریان باعث افزایش نجومی و غیر عادی قیمت خودرو در بازار شدن و حالا دم از سازوکار بازار می زنند و می خواهند با یکی دو میلیون زیر قیمت ساختگی و غیر واقعی بازار خودور بفروشند و منت هم سر مردم بگذارند. نه خیر شما محتکر و کلاهبردار هستید فقط شانس آورده اید در یک کشور بی صاحب فعالیت می کنید وگرنه اگر در یک کشور کافر و ملحد اینکارها را می کردید همه شما را به روز سیاه می نشاندند. ضمنا قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان وقتی بود که دلار 3500 تومان بود الان که دلار حداقل سه برابر شده به همان نسبت باید مرز قیمت گذاری بالاتر رود و خودروهای زیر 140 میلیون تومان مشمل قیمت گذاری شوند تا همان وضعیت قبل برقرار باشد. با مرز 45 میلیون تومان، قیمت گذاری فقط شامل پراید می شود و این یعنی تلاش برای فریب مردم. اما مردم فریب نمی خورند بلکه از میزان حقه بازی عده ای شرور که به جان و مال مردم مسلط شدند بیتشر از قبل مطلع می شوند. ایا فریادرسی هست؟ ظاهرا یک تعمد وجود دارد مردم را به مرز انفجار برسانند و کشور را دچار مشکل کنند. بدتر از ظلم کردن اینست که مردم احساس کنند فریاد رسی نیست. یکی از مسئولین باید توی این مملکت صداش دربیاد. هر چه زودتر بهتر. چرا مراجع ساکتند و حکم شرعی صادر نمی کنند؟ اینکار ها حلال است؟