پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ابن سینا، فیلسوف اسلامی- ایرانی

حوزه/ خانم مریم سبتی گفت: ابن سینا که در غرب همگان وی را با نام Avicenne می شناسند، فیلسوف و متفکری بزرگ است که اندیشه وی از سرزمین ایران فراتر رفته و نفوذ حیرت انگیزی در شرق و غرب عالم دارد.

خانم مریم سبتی، بانوی مسلمان فرانسوی و الجزایری الاصل پژوهشگر مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه می باشد و صاحب کرسی تدریس در رشته فلسفه بین الملل دانشگاه سوربون فرانسه و از چهره های مطرح این کشور در زمینه فلسفه شرق و غرب به شمار می‌رود.

وی در گفتگو با خبرگزاری حوزه ضمن تاکید بر اهمیت و تاثیر آثار ابن سینا، فلسوف ایرانی بر منظومه فلسفه جهانی گفت: ابن سینا یک دانشمند و فیلسوف بزرگ ایرانی است که آوازه وی از مرز های سرزمین ایران فراتر رفته و همگان در غرب وی را با نام Avicenne به معنای «نافذ در فلسفه غرب و شرق» می شناسند.

 

حوزه: به عنوان یک استاد فلسفه و پژوهشگر علمی، به اختصار ابن سینا را معرفی کرده و بگویید وجود این شخصیت ایرانی اسلامی چه تاثیری بر معادلات فلسفی در غرب داشته است؟

ابو علی، حسین ابن عبدالله، بن حسن، بن علی، ابن سینا، ملقب به شیخ الرئیس که در غرب همگان وی را با نام Avicenne به معنای «نافذ در فلسفه غرب و شرق» می شناسند در سال 980 در اطراف شهر «ری» در ایران متولد شد و در سال 1037 در گذشت. وی که در خانواده ای دانشور و علم پرور متولد و تربیت شده بود علیرغم فراگیری زبان فارسی که زبان مادریش بود زبان عربی را نیز از دوران کودکی به خوبی یاد گرفت، زیرا در آن دوران زبان علوم اسلامی در ایران زبان عربی بود.

وی دانشمندی بود همه چیزدان که دایره معلوماتش علومی همچون: پزشکی، ریاضی، نجوم، فیزیک، شیمی، و از همه مهمتر فلسفه را در بر می گرفت. ابن سینا همچنین اشراف و تسلطی شگرف بر آثار بزرگان فلسفه یونان همچون ارسطو و افلاطون داشت.

همچنین این دانشمند بزرگ مسلمان کتابی را به رشته تحریر در آورده به نام «قانون» که خود منبع و مخزنی است غنی و سرشار از نکات و فنون طبابت که حتی تا امروز نیز در برخی از دانشگاه های بزرگ اروپا همانند دانشگاه سوربون فرانسه مبانی پزشکی کتاب قانون ابن سینا تدریس و مورد بحث و کنکاش قرار داده می شود.

و در آخر وی در نظر من یک متفکر و دانشمند بسیار جذاب است که هر وقت آثار و نوشته های وی را مطالعه می کنم نوعی راحتی ذهن و معنویت خاصی به من دست می دهد.

به نظر شما سهم فلسفه ابن سینا در غرب چه مقدار است؟

از ابتدای قرن نهم تا کنون آثار و کتب ابن سینا در نقاط مختلفی از غرب ترجمه و منتشر شده است و اندیشه های این متفکر بزرگ مسلمان تاثیر بسزایی بر خط فکری برخی از اساتید نامی در فلسفه غرب همچون آلبرت بزرگ و توماس آکویناس داشته است.

همچنین مباحث خداشناسی و فلسفه الهی وی از جمله مواردی است که سر لوحه بسیاری از اندیشمندان و فیلسوفان غربی شده است و در غرب همواره اندیشمندان از این نوشته ها و آثار برای خلق آثاری جدید سرمشق می‌گیرند و رابطه ای که بین خالق و مخلوق در نوشته ها و پژوهش‌های ابن سینا وجود دارد عنصر اصلی پیدایش تمامی متافیزیک ها در غرب می باشد که به فلاسفه غرب اجازه می دهد تا رابطه ای عمیق بین فلسفه و مباحث توحیدی ایجاد کنند.

از نظر شما تاثیر ابن سینا در فلسفه اسلامی و رویکرد های دینی در چه محدوده ای است؟

نه تنها به عقیده من، بلکه به گفته اکثر پژوهشگران و اساتید مبانی فلسفی، ابن سینا مهم‌ترین و تاثیرگذار ترین فیلسوف جهان اسلام است و از ابتدای قرن دوازده تا کنون عرفا و اندیشمندان نامی و مشهور همچون غزالی و فخر الدین رازی عمیقا در مباحث و نوشته های خود از آثار ابن سینا تغذیه کرده اند و حتی ابن تیمیه که بعضا در برخی از جزئیات با ابن سینا اختلاف نظر دارد در این باره می‌گوید: «تفکر و اندیشه های ابن سینا نوعی ظرافت و پیچیدگی خاص دارد که من از فهم آنها عاجز مانده ام».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha