شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری گفت: چرا برخی ها قضاوت شتاب زده در مورد حوزه می کنند، حوزه بالنده است و باید چشم هایشان را باز کنند و این بالندگی و پویایی را ببینند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری صبح امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی که در سالن همایش غدیر برگزار شد، اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: کسی که با کتاب آرامش پیدا می کند هیچ آرامشی را از دست نداده است، بنابراین کسی که با کتاب آرامش می یابد همه آرامش ها را به دست آورده است.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که باید ها و نباید ها هفته پژوهش و فلسفله برگزاری این نمایشگاه چیست و پژوهش در جامعه دینی و اسلامی و انقلابی ما داری چه نقش ویژه و برجسته ای است؟

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور افزود: بی تردید همگان می دانیم پژوهش همزاد با تحصیل و تدریس در حوزه های علمیه است و پژوهش درکنار آموزش و تدریس وجود داشته است و نقش مفسران و متکلمان برجسته و فقیهان اندیشمند و همه عرصه های پژوهشی نقشی بی بدیل است.

وی ابراز کرد: این سابقه طولانی عرصه پژوهش فراز و نشیب هایی داشته است و باید واکاوی کنیم که چرا آثار پژوهشگران گاهی توسط کسانی که فکر و اندیشه را نمی شناختند سوزانده شده است.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: امروز ضرورت و اهمیت پژوهش در فضایی که برای جامعه ایجاد شده با توجه به این رویکردی که مسئله پژوهش را توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی با توجه به مسئله محوری می داند روشن است.

وی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه می تواند جایگاه حوزویان را در تولید دانش دینی مطرح کند ابراز کرد: در این نمایشگاه از نویسندگان و آثار ارزشمند تجلیل می شود و این حرکت برای کسانی که نو قلم هستند می تواند مشوقی باشد.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: این نمایشگاه به فرهنگ پژوهش و نهادینه کردن پژوهش کمک بسیاری خواهد کرد و ما را با ظرفیت ها، توانمندی ها و کاستی هایمان آشنا می کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که مسؤلین حوزه باید به آن همت گمارند این است که آموزش ما در حوزه امروز پژوهش محور نیست و باید سیاست حال و آینده حوزه ما سیاست آموزش پژوهش محور باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه هرجامعه ای شاخص توسعه یافتگی آن بر اساس کارهای پژوهی است که انجام دادند گفت: امکانات و فضاهای مناسب سخت افزای و نرم افزاری دراختیار پژوهشگران ما باید قرار بگیرد و حمایت از پژوهشگران باید در دستور کار حوزه باشد تا پژوهش رشد کند.

وی افزود: خوب است تا دفتر تبلیغات تسهیلاتی را فراهم نماید تا کسانی که آثار قابل نشری دارند و آثار ان ها بر زمین مانده است منتشر شود؛ همان طور که  تراث گذشته برای ما اهمیت دارد و دفتر تبلیغات در گرد آوری آن ها نقش مؤثری ایفا می نماید ما نیز باید آثار ارزشمندی از خود برای آیندگان برجای بگذاریم.

امام جمعه قم گفت: پژوهش فعالیتی دقیق، منطقی و منظم است برای کشف حقایق و دست یابی به دانش های نو و حل مسائل بر زمین مانده.

وی تصریح کرد: کسانی که در حوزه با نگاه تردید می نگرند و حوزه را دچار یک نوع رکود می دانند باید در این نمایشگاه حضور پیدا می کردند تا رونمایی از حدود 200 اثر جدید دفتر تبلیغات که بخشی از حوزه است را می دیدند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: با این همه آثار تولیدی و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی آیا حوزه درجا می زند و دچار حالت رکود است؟ چرا برخی ها قضاوت شتاب زده در مورد حوزه می کنند، حوزه بالنده است و باید چشم هایشان را باز کنند و این بالندگی و پویایی را ببینند.

وی در پایان با بیان اینکه آثار گران‌بهایی در این نمایشگاه وجود گفت: به بزرگان حوزه می گوییم شما زمانی قلم در دست گرفتید در برابر جرجی زیدان و شیعه را مطرح کردید و امروز فرزندان شیعه قلم به دست گرفتند و در تفسیر، فقه،  فلسفه و مباحث مختلف اجتماعی و تمدنی حرف برای گفتن دارند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha