پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: یكى از مهم‏ترین ابزارهاى وحدت و همگرایى، فتح باب گفتگو و مفاهمه بین حوزویان و دانشگاهیان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، امروز در مراسم گرامیداشت بزرگ آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه با اشاره به این جمله حضرت امام راحل که «دانشگاه و حوزه‌‏هاى علمیه دو مركز براى تمام پیشرفت‏هاى كشور هستند‏‏‏» اظهار داشت: متاسفانه دانشگاه و حوزه علی رغم مشترکات زیاد از تولید علم دینی  مغفول مانده است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار تفرقه بین حوزه و دانشگاه را از توطئه های استعمارگران دانست و  افزود: نیاز اصلی در این برهه از تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  توجه به توانمندی های هر دو نهاد علم و دین برای برون رفت از توطئه های استکبار است.

این استاد حوزوی بیان داشت: انقلاب اسلامى در مقاطع مختلف توانست مقولات و موضوعاتى را طرح نماید كه سرآغاز حركتى نو در عرصه‏هاى فرهنگى به ‏حساب مى ‏آمد و پیش از آن كمتر به آن توجه شده بود.

حجت الاسلام حکیمی فر تصریح کرد: یكى از مهم‏ترین ابزارهاى وحدت و همگرایى، فتح باب گفتگو و مفاهمه بین حوزویان ودانشگاهیان است.

امام جمعه شهر توپ آغاج انسداد گفتگو  را مشکل عمده جوامع بشری دانست و  بیان کرد: عمده اختلافات جامعه بشرى ریشه در انسداد گفتگو داشته و در صورتی که باب گفتگو بسته شود، باب منازعه و درگیرى و جدال باز می شود و همین سرمنشاء بداخلاقى‏ها و خشونت‏ها در جامعه است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار در ادامه به مهمترین الزامات وحدت در حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: تحقق وحدت نیازمند توجه به الزاماتى است كه مى ‏تواند زمینه ‏ساز هموارسازى وحدت حوزه و دانشگاه باشد. این الزامات توسط رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با دیدار طلّاب و دانشجویان در ۲۷ آذرماه سال ۱۳۷۳ مورد تأكید قرار گرفته است.

وی در پایان سخنان خود به این الزامات اشاره کرد و گفت: این الزامات در نگاه رهبر معظم انقلاب عبارتند از:

۱)تبادل، تركیب و تكمیل روش‏هاى علمى حوزه و دانشگاه‏

۲)حضور عالمانه روحانیون در دانشگاه‏ها

۳)ارتباط مستمر و منظم متناسب با نیاز حوزه و دانشگاه‏

۴)ترویج ارزش‏هاى معنوى و دینى در دانشگاه‏ها

۵)تبادل دانشجو بین حوزه و دانشگاه‏

۶)تشكیل جلسات همفكرى مشترك

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha