پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست «زن، ایمان، عقیده و باورهای دینی در اسلام و مسیحیت»

حوزه/ مدیر مرکز تعالیم دینی پاریس گفت: خداوند در ابتدای آفرینش برای مرد زن را آفرید و این آفرینش فقط برای تنهایی مرد نبوده است، بلکه برای یاری و کمک به مرد جهت پذیرش و تحقق مسئولیت خلیفه الهی خداوند بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، هانری دولهوگ، مدیر مرکز تعالیم دینی پاریس، ظهر امروز در نشست ویژه «زن، ایمان، عقیده و باورهای دینی در اسلام و مسیحیت» که در مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) خواهران تهران برگزار شد، با اشاره به جایگاه زن در مسیحیت، گفت: اگر بخواهیم از جایگاه زن صحبت کنیم و این موضوع را از نگاه مسیحیت بررسی کنیم بهتر است از کتاب انجیل از بخش اول آن که مربوط به خلقت زن است به این موضوع بپردازیم.

وی با بیان این که اشتراکات فراوانی در مورد خلقت بشر در انجیل و قرآن وجود دارد، افزود: انجیل می گوید وقتی خداوند مرد را آفرید و به او اجازه داد برای تمام موجودات نام بگذارد و در واقع این نوعی جایگزینی خداوند باشد در زمین، مثل فرموده قرآن که از واژه خلیفه الله یاد شده است و این مقام برای انسان باعث حسادت شیطان نسبت به او شد و آن جریان که اتفاق افتاد.

مدیر مرکز تعالیم دینی پاریس ادامه داد: این متن را دقیقا از روی انجیل می خوانم که فصل دوم آن است، «خداوند در آن لحظه خلقت گفت که خوب نیست مرد در روی زمین تنها بماند و به خاطر همین زن را آفرید تا در مسئولیت جانشینی خداوند بر روی زمین، یاور مرد باشد. و در ادامه انجیل می گوید که خداوند زن را از کنار مرد و یا قسمتی از بدن مرد آفرید تا این زن تکه ای از وجود مرد باشد».

وی تصریح کرد: در واقع خداوند در ابتدای آفرینش برای مرد زن را آفرید و این آفرینش فقط برای تنهایی مرد نبوده، بلکه برای یاری و کمک به مرد جهت پذیرش و تحقق مسئولیت خلیفه الهی خداوند بود.

دولهوگ ادامه داد: در آیه دیگر انجیل در بخش عهد عقیق زن یار و یاور مرد است و در جهت خلیفه اللهی او در زمین یاد می شود و این یاری و کمک زن لحظه ای نیست بلکه دائمی و همیشگی است لذا این زن آیت و نشانه ای برای مرد از جانب خداوند است.

وی بیان داشت: در ادامه از پیامبری که در انجیل از او یاد شده و دارای معجزاتی بوده و مردم در ایمان آوردن به این پیامبر کوتاهی می کردنند، و دارای ماجرای مهمی است، سخن می گویم. وقتی این پیامبر در مواجهه یک زن که دارای فرزندی بیمار بوده و با در خواست زن و  شفاعت پیامبر فرزند این زن شفاعت پیدا می کند و این زن مبلغ می شود و به کمک این پیامبر الهی می شتابد تا در به ثمر نشستن مسئولیت الهی که پیامبر بر عهده داشت، او را کمک و یاری کند.

مدیر مرکز تعالیم دینی پاریس ادامه داد: در بخشی دیگر از انجیل که مربوط به حضرت موسی علیه السلام است، وقتی فرعون متوجه زیاد شدن فرزندان عبری می شود دستور به کشتن این فرزندان می دهد و در همین جا مسئولیت زنان را می بینیم که موجب نجات فرزندان بنی اسراییل می شوند.

وی افزود: همچنین موقعی که قوم بین اسرائیل در حال فرار از دست فرعونیان بودنند و به دریای سیاه رسیدند و مردان از ترس به حضرت موسی علیه السلام پناه برده بودنند، این زنان بودنند که به دستور حضرت موسی علیه السلام شروع به گفتن و یا نواختن ذکر شدند و اتفاقی که از جانب خداوند برای نجات این قوم افتاد.

دولهوگ در پایان خاطرنشان کرد: در واقع هدف من از این گفتار این بود که حضور زن را در مکتب خودمان برای تان تلاوت کنم. نمی دانم در ایران چگونه است، ولی در فرانسه افراد حضور یافته در کلیسا زنان هستند و این زنان اند که مردان را تشویق به امورات معنوی و بخصوص رفتن به کلیسا می کنند.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha