شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کارگاه مشاوره

حوزه/ مشاور مسایل خانواده تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز جامعه ما این است که متاسفانه آن طور که باید و شاید اهمیت و ضرورت قناعت در زندگی را به خوبی برای جوانان تبیین نکرده ایم.

حجت الاسلام  اسماعیل امیرزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،اظهار داشت: در حال حاضر دست کم در میان بخشی از مردم ، شرایطی حاکم است که به ظاهر اسلامی می اندیشیم و حرف می زنیم اما در حوزه عمل ، چندان دینی رفتار نمی کنیم به طوری که مثلاً در بحث سبک زندگی، گرایش به غرب داریم تا اصالت ها و شاخص های سبک زندگی اسلامی.

وی افزود: به عنوان مثال ما در بحث فرزندآوری و کثرت جمعیت ، قائل به این هستیم که از منظر آموزه های دینی ، سفارش موکد به این موضوع شده ایم و حق نیز این است که نگذاریم جمعیت جوان و با نشاط کشور کاهش یابد اما در عمل بسیاری از خانواده ها متاسفانه اگر قصد فرزندآوری داشته باشند به یک و نهایت دو فرزند اکتفا می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: از سویی وقتی پای صحبت برخی از این خانواده ها می نشینیم مباحثی مطرح می کنند از این قبیل که در شرایط سخت اقتصادی فعلی ، نمی توان بیش از یک یا دو بچه را اداره کرد و برخی نیز به سختی های تربیت کردن آن ها اشاره می کنند و حال آن که اگر ما اعتقاد به رزاقیت خدای متعال و کمک و عنایت او داشته باشیم هم در بُعد اقتصادی و هم در بُعد تربیتی به مشکل چندانی برنمی خوریم.

وی اضافه کرد: البته این سخن بنده به این معنا نیست که والدین دست از تلاش و کوشش معقول در کسب روزی حلال و نیز تلاش در جهت تربیت صحیح و اسلامی فرزندان بردارند بلکه به این معناست که ما باید در عین تلاش خود توکل بر خدا داشته باشیم و بدانیم که عنایت و لطف پروردگار نیز کمک حال ما خواهد بود.

حجت الاسلام  امیرزاده همچنین ادامه داد: نکته مهم دیگر که متاسفانه در بحث سبک زندگی تا حدودی در سال های اخیر در جامعه ما کمرنگ شده است، مساله قناعت و درست مصرف کردن است؛ البته ناگفته نماند که قناعت کردن به معنای بخیل بودن و تنگ نظری نسبت به خانواده نیست بلکه منظور بسنده کردن به حداقل های لازم در مصرف و رضایت داشتن به آن چیزی است که نصیب فرد می شود و به همین خاطر است که پیامبر اکرم(ص) می فرماید قناعت، مال و گنجی است که تمام شدنی نیست.

وی بیان داشت: از سویی باور و اهتمام به اصل قناعت و رضایت در زندگی باعث افزایش عزت نفس انسان و گشایش در روزی می شود؛ منتهای مراتب نکته ای که وجود دارد این است که رسانه های جمعی ما اعم از روزنامه ها و سایت ها و فضای مجازی و به خصوص رسانه ملی باید با تولید آثار پرمحتوا و جذاب به مردم این را نشان بدهند که زندگی در سایه توکل بر خدا و قناعت و البته تلاش و کوشش چقدر شیرین و لذت بخش است و بر این اساس می توان فرزندانی را به دنیا آورد و در تربیت آن ها برپایه آموزه های کلام وحی و بیانات گهربار ائمه اطهار(ع) کوشید.

کارشناس و مشاور امور خانواده در خاتمه سخنان خود گفت: با توجه به این که پس از نهاد خانواده و مدرسه، رسانه های جمعی در دنیای کنونی تاثیر بسیار زیادی بر مقوله فرهنگ سازی دارند ، لذا ما باید از ظرفیت عظیم رسانه در جهت ترویج سبک زندگی دینی نهایت استفاده را ببریم و به این واسطه از حیث فرهنگی و رسانه ای به مقابله با خطر کاهش جمعیت بپردازیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha