جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نمازجمعه

حوزه/ پیشنهاد می شود، نرده ها را به نماز جمعه ها برگردانیم! اما این بار نحوه استفاده از آن را به گونه ای دیگر تعریف کنیم، به این صورت که طبق یک قانون نانوشته، هیچ کدام از مسئولان جلوی نرده و در صف اول نمازجمعه قرار نگیرند و به جای آن، با حضور در بین مردم، در صف های عقب تر بنشینند تا بلکه در چپ و راست خود، مردم را هم ببینند.

خبرگزاری«حوزه»- تبریز، نماز جمعه به عنوان یک سنگر فرهنگی از تریبون هایی است که در اختیار مسلمانان قرار دارد که هر جمعه با حضور مردم و نمازگزاران، پیام های مهمی را به دوست و دشمن مخابره می کند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نمازهای جمعه شاهد اتفاقات تلخ و شیرینی بوده است، از ترور برخی ائمه جمعه گرفته تا برخوردهای سیاسی، پرتاب مهر به سمت رئیس مجلس در نماز جمعه قم، حضور فتنه گران در صفوف نماز جمعه تهران باکفش و...

اولین امام جمعه شهید به نام تبریز زده شد، آیت الله قاضی طباطبایی(ره) در 10 آبان ماه سال 1358 مصادف عید قربان، نماز عید را در مسجد شعبان اقامه کرد و در همان شب در راه مراجعت به منزل توسط منافقین مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

آیت الله دستغیب امام جمعه شیراز هم در 20 آذر سال ۱۳۶۰ هنگامی که عازم نماز جمعه بود به دست یکی از عوامل گروه تروریستی منافقین به نام «گوهر ادب آواز» به شهادت رسید. البته 12 تن دیگر به همراه ایشان به فیض شهادت نائل آمدند.

تبریزی ها دومین شهید محراب را هم به نام خود ثبت کردند، وقتی آیت الله مدنی(ره) در 21 شهریورماه سال 1360 بعد از اتمام نماز جمعه ایستاده بود و حجت الاسلام میرزا نجف آقازاده ـ یکی از روحانیون تبریزـ مشغول سخنرانی بود که شخص ناشناس به منظور پرسش، به طرف آیت الله مدنی رفته، در حالی ‌که تظاهر به آغوش گرفتن ایشان می‌ کند، وی را ترور می ‌کند.

آیت الله اشرفی اصفهانی، امام جمعه باختران هم در 23 مهر سال 1361 در حالی که می‌ خواست خطبه‌ های نماز جمعه را شروع کند مورد سوء‌قصد قرار گرفت و به شهادت رسید و به نام سومین شهید محراب لقب گرفت.

همچنین آیت الله صدوقی امام جمعه یزد در 11 امین روز تیر سال 1361 بعد از اتمام نماز عصر از محراب به طرف محلی که اتومبیل قرار داشت حرکت کرد و مورد حمله منافقین قرار گرفت و شهید شد.

حجت الاسلام والمسلمین احسانبخش هم در۲۶ فروردین ۱۳۶۱ مورد حمله تروریستی قرار می گیرد، بعد از پایان نمازعصردر مسجد کاسه فروشان رشت، وقتی که می خواست، مسجد را ترک کند یکی به ظاهر برای سئوال شرعی، دینامیت را منفجر می کند، البته بین زمان ترور و شهادت وی۲۰سال فاصله افتاد و این جانبزا  70 درصد در 14 خرداد سال 1380 دعوت حق را لبیک گفت.

اما با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد اتفاق های دیگری در نماز جمعه هستیم که به دست حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز عملیاتی شد.

وی در اولین اقدامات خود، نرده های جداکننده بین صفوف مسئولین و مردم را حذف کرد که در رسانه های داخل و خارج بسیار مورد توجه قرار گرفت، این حرکت امام جمعه تبریز، در برخی از شهرهای ایران هم تکرار شد.

تا اینکه پس از معرفی حجت الاسلام والمسلمین علی اکبری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه موقت تهران، وی نیز در اولین قدم، نرده های نماز جمعه تهران را برداشت و حتی برای حضور در نماز جمعه، از میان جمعیت و به صورت یک فرد عادی حاضر شد.

برداشتن نرده های جداکننده مسئولین و مردم کار لازم و مبارکی بود، هر چند رسم کردن این اتفاق، نباید از ابتدا صورت می گرفت تا فرقی بین مسئولین و مردم در اقامه نماز جمعه نباشد.

حجت ‌الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌ زاده ‌هریسی نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان رهبری هم دراین باره گفته است:«گذاشتن این نرده‌ ها از ابتدا هم اشتباه بود و از این کار‌های اشتباه زیاد داریم؛ این نرده‌ها تنها فاصله میان مردم و مسئولان را بیشتر کرد. نباید فراموش کنیم، اقداماتی مانند برداشتن نرد‌ه ها هر قدر هم اقدام مثبتی باشد، موضوع کوچکی است؛ مشکلات مردم خیلی فراتر از این حرف‌ هاست که مسئولان باید به دنبال رفع آن‌ ها بروند. مردم این ‌روز‌ها درد دارند و انتقادشان تنها به بود و نبود چند نرده ختم نمی‌شود».

البته واکنش های متفاوتی از برداشتن نرده ها از سوی فعالین سیاسی و رسانه ای صورت گرفته است که هر کدام در جای خود قابل بررسی است، اما با برداشتن نرده ها در برخی نماز جمعه های شهرهای ایران، شاهد هستیم که حضور مسئولین در صف اول نمازهای جمعه همچنان در حال تکرار شدن است، اگر قرار بود نرده ها حذف شود، اما صف اول به نام مسئولان زده شود و آن ها باز هم به عنوان تافته جدابافته از مردم، در جای مخصوصی جلوس کنند، پس چرا دست به این کار زدیم.

براین اساس، پیشنهاد می شود، نرده ها را به نماز جمعه ها برگردانیم! اما این بار نحوه استفاده از آن را به گونه ای دیگر تعریف کنیم، به این صورت که طبق یک قانون نانوشته، هیچ کدام از مسئولان جلوی نرده و در صف اول نمازجمعه قرار نگیرند و به جای آن، با حضور در بین مردم،در صف های عقب تر بنشینند تا بلکه در چپ و راست خود، مردم را هم ببینند.

پیشنهاد می شود در صف اول نمازهای جمعه و جلوی نرده ها، نخبگان و جوانان صاحب ایده و افراد موفق در عرصه های مختلف، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی و چهره های مردمی بنشینند تا بدین گونه از آن ها تجلیل شده وبیشتر در چشم مردم و به ویژه مسئولین قرار بگیرند، به این بهانه هم می شود در هر نماز جمعه، از تعدادی از این چهره های مردمی با اهدای یک لوح و شاید هدیه تقدیر کرد.

حالا جدای از برداشتن نرده های حفاظتی و جداکننده بین مردم و مسئولان در نماز جمعه باید بسیاری از نرده های جداکننده دیگری که بین مردم و مسئولان فاصله انداخته برداشته شود تا مسئولان با درک و لمس بیشتری در جریان مشکلات جامعه و مردم قرار بگیرند و از سوی دیگر مردم نیز به راحتی به مسئولان دسترسی داشته باشند تا امیدوار به حل مشکلاتشان بمانند.

بسیاری از مشکلات جامعه امروز ما، نه به دلیل تحریم اقتصادی و افزایش قیمت دلار و... است بلکه وجود نرده هایی می باشد که به بهانه های مختلف بین مردم و مسئولین کشیده شده است.

بیت اله احمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha