جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی قم

حوزه/ هشتمین نشست شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی استان قم با حضور تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س)، استاندار قم و مدیران استانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، در این مراسم که ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر حضرت برگزار شد، سید موسی حسینی کاشانی گفت: نشست امروز در راستای تشریح آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم است که از سوی دستگاه‌های مختلف اجرایی استان در حال پیگیری است.

وی با اشاره به برگزاری این آزمون در سال گذشته با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: در سال‌های گذشته این دستگاه‌ها هرکدام به‌صورت جداگانه عهده‌دار برگزاری این آزمون بودند که مجموع شرکت‌کنندگان این آزمون در دو اداره، به پنج هزار نفر می‌رسید ولی زمانی که این آزمون از سوی این دو اداره کل برگزار شد، بیش از 9 هزار نفر در آن شرکت کردند.

حسینی کاشانی افزود: در سال گذشته با افزایش گسترده مخاطبان آزمون قرآنی در قم، از این شهر به‌عنوان یکی از استان‌های برتر تجلیل شد.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه موفق در اجرای مشارکتی این آزمون قرآنی در قم، امسال این آزمون با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان صداوسیما و سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود.

در ادامه حمیدرضا شیخ‌الاسلام، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم گفت: استقبال دانش آموزان از مسابقات قرآنی در استان قم زیاد است و تاکنون بیش از 68 هزار نفر در آزمون حفظ جزء 30 قرآن کریم نام‌نویسی کرده‌اند.

وی بابیان این‌که چنین استقبالی از سوی دانش آموزان نشان‌دهنده توجه خانواده‌ها به برنامه‌های قرآنی فرزندانشان است، گفت: تلاش داریم شرکت در برنامه‌های قرآنی را از دانش آموزان به سمت خانواده‌ها و اولیای آن‌ها نیز هدایت کنیم تا آن‌ها نیز در چنین برنامه‌هایی حضورداشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسکندری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در این نشست برگزاری آزمون سراسری قرآن کریم را اقدامی ارزشمند در راستای ترویج فرهنگ قرآنی دانست و گفت: در عین ضرورت توجه به رشد کیفی این آزمون، نباید نسبت به توسعه کمی آن‌هم غافل بود.

وی بابیان این‌که رشد فرهنگ قرآنی در میان مردم، به‌ویژه نسل نوجوان و جوان اهمیت بسزایی دارد، گفت: آموزش‌وپرورش نقش مهمی در این عرصه بر عهده دارد که می‌توان با همدلی و هماهنگی دستگاه‌ها، مخاطبان این برنامه قرآنی را از نظر کمی توسعه دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: شایسته است تمامی دستگاه‌ها و نهادها در راستای اطلاع‌رسانی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم همتی مضاعف داشته باشند و کارکنان و خانواده‌های کارکنانشان را نیز برای شرکت در این آزمون دعوت کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی، از پیشکسوتان عرصه فعالیت‌های قرآنی، نیز در این نشست گفت: حفظ جزء سی قرآن کریم با توجه به کاربردهایی که می‌تواند در زندگی انسان داشته باشد، اهمیت زیادی دارد، ولی باید بدانیم که این مسئله باید مقدمه‌ای برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن کریم در کشور شود.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد آزمون به‌صورت حضوری برگزار شود، ظرفیت آن محدود می‌شود و برای توسعه آن صرف هزینه و منابع انسانی موردنیاز است، ولی درصورتی‌که برای برگزاری این آزمون از ظرفیت فضای مجازی استفاده شود، می‌توان بدون چنین محدودیت‌هایی جمعیت بیشتری را در این آزمون شاهد بود.

خاطرنشان می‌شود در این نشست، نمایندگانی از ادارات و نهادهای استان قم در این نشست گزارشی از فعالیت‌های قرآنی خود را ارائه دادند.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha