جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
قدیمی ترین مسجد حیدرآباد هندوستان، در معرض خطر قرار دارد

حوزه/ ساخت و ساز غیرقانونی در محوطه مسجد جامع در شهر باستانی گلکنده، قدیمی ترین مسجد حیردآباد، به ساختمان این بنای باستانی صدماتی وارد ساخته سد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به نقل از newindianexpress، ساخت و ساز غیرقانونی در محوطه قدیمی ترین مسجد حیدرآباد هندوستان، به ساختمان  این بنای باستانی اسلامی صدماتی وارد ساخته است.

در پی ساخت و ساز غیرقانونی، بخشی از ساختمان اصلی مسجد جامع متعلق به قرن پنجم واقع در شهر باستانی گلکنده، قدیمی ترین مسجد حیدرآباد خسارت داده است. گفته می شود این مسجد نخستین بار در سال 1518 توسط سلطان قلی قطب شاه بنا شده و درست در جلوی دروازه ورودی قلعه گلکنده واقع شده بود که هم اکنون فروشگاه ها و غذاخوری های متعددی اطراف آن ساخته شده اند.

به گفته کارشناسان که روز گذشته از محل بازدید کردند، بخش زیادی از نمای بیرونی مسجد جابه جا شده و ستون های اصلی بنا خسارت دیده بودند.

درحالی که مسجد زیر چتر حمایتی بنیاد باستان شناسی هندوستان قرار می گیرند اما به نظر می رسد به دلیل بی اعتمادی مسلمانان محلی به این نهاد هندو، به کارشناسان باستان شناسی اجازه فعالیت آزادانه در محل داده نمی شود و آنان نیز تا این لحظه بی توجه از کنار این موضوع گذشته اند.

در این میان میلان کومار چالیر باستان شناس مامور این پرونده اعلام کرده که به سرعت با مقامات مسئول تماس گرفته و کار ساخت و ساز  در نواحی اطراف مسجد را متوقف می سازد.

لازم به ذکر است براساس قوانین و مقررات باستان شناسی و خرابه های تاریخی در هندوستان، هیچ سازه ای نباید در شعاع یک صد متری اماکن تاریخی ساخته شود. در حقیقت بر اساس این قانون هر ساختار دائمی در این محوطه بایستی به سرعت تخریب گردد.

گفته می شود این مسجد ساخته شده در دوران سلطنت بهمنی، یک سالن بزرگ دارد که به چهار راهرو  و 5 طاق تقیسم شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha