جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام بجانی، امام جمعه تسوج

حوزه/ حوزه های علمیه بهترین قرارگاه بصیرت افزایی و بصیرت دهی است که اگر درست فعالیت نماید و حضوری پررنگ در متن جامعه داشته باشد، می تواند در این مهم ایفای نقش نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام بجانی، امام جمعه تسوج در جمع طلاب و فضلای شبستر با تأکید بر این که نماز جمعه قرارگاه تقوا، بصیرت و اخلاق است، اذعان داشت: حوزه های علمیه بهترین قرارگاه بصیرت افزایی و بصیرت دهی است که اگر درست فعالیت نماید و حضوری پررنگ در متن جامعه داشته باشد، می تواند در این مهم ایفای نقش نماید.

حجت الاسلام بجانی نقش ائمه جمعه در قرار گاه بصیرت افزایی و اخلاق مداری اجتماعی را بسیار مهم دانست و اذعان داشت: نیاز است تا ائمه جمعه با ترسیم فعالیت های ستادی ضمن مشارکت نهادهای همسو در این راستا و بسیج آنها اقدامات موثری را عملیاتی نماید.

امام جمعه تسوج گزارشی از حوزه علمیه تسوج و معضلات و مشکلات آن اشاره نمود و ابراز داشت: به حول و قوه الهی و با همکاری و همیاری طلاب و فضلای بومی، ضمن تقویت اخلاق مداری در میان طلاب، معدل علمی طلاب رو به رشد بوده، پرورش طلبه در تراز انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت.

حجت الاسلام بجانی تقویت بنیه های بصیرتی، اخلاقی و تهذیبی در کنار مقوله های اموزشی را از اهداف مهم حوزه علمیه تسوج دانست و اذعان داشت: هدف گذاری و تقویت بنیه تفقه، اخلاق و تهذیب نفس و نیز  بصیرت افزایی سیاسی از موارد مهمی است که همواره مورد توجه حوزه علمیه تسوج قرار گرفته است.

امام جمعه تسوج به فرایندهای تحصیلی طلاب و پیاده سازی تجربیات موثر مدارس علمیه موفق اشاره نمود و یادآور شد: مطالعه، متن خوانی، مباحثه، تقریر نویسی و تدریس از مهمترین مراحلی است که طلاب و فضلا بدان توجه نموده، در همان دوران تحصیل، بنیه های تحقیقی و پژوهشی خود را تقویت می کنند.

وی تشکیل حلقه های بصیرت افزایی و جریان شناسی مذهبی، اجتماعی و سیاسی را از موضوعات مطرح در میان طلاب حوزه علمیه تسوج دانست و اذعان داشت: راه اندازی گروه های تبلیغی کوچک با محوریت اساتید و طلاب معمم و حضور ایشان در جمع اقشار مختلف مردم، از جمله اقداماتی است که منجر به تشکیل حلقه های مختلف معرفی در سطح شهرستان شده است.

حجت الاسلام بجانی به اقدامات تبلیغی ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان، حوزه علمیه و نهادهای تبلیغی اشاره نمود و ابراز داشت: شکل گیری فعالیت های تشکیلاتی و جمعی در میان مبلغان شهرستان و هدفمند سازی عرصه های مختلف تبلیغی، باعث شده تا علی رغم کمبود امکانات اقدامات اثرگذاری و درخور توجهی در شهرستان پیگیری شود.

شهرستان صوفیان نیازمند حضور جهادی طلاب و فضلاست

حجت الاسلام گلدوست، امام جمعه صوفیان نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداخت وبا اشاره به حدیثی از اهل بیت علیهم السلام با بیان این که ملائکه بال های خود را برای طالبان علوم دینی می گسترانند، اظهار داشت: حضور در جمع طلاب و فرهیختگان حوزه علمیه شبستر مایه خرسندی و افتخار است.

وی با اشاره به این که ائمه جمعه به عنوان فرماندهان قرارگاه فرهنگی باید حساسبت بیشتری نسبت به معضلات و مشکلات اجتماعی داشته باشند و با تأکید بر این که اغلب داعشی ها فریب خوردگان مکتب وهابیت هستند، تصریح کرد: وهابیت در آسیای میانه فعالیت های گسترده را رقم زده، علی رغم اشتراک زبانی ما و مردمان این سرزمین، متاسفانه حضور کمرنگی در این عرصه داریم.

امام جمعه صوفیان ابراز داشت: با توجه به فضای تحمیلی در جامعه، اگر کوچکترین تغییر انحرافی در ارائه مبانی دینی صورت گیرد، دین مردم با انحراف روبرو خواهد شد.

وی بر اهمیت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و پیگیری مباحث علمی استراتژیک در حوزه های علمیه اشاره نمود و خاطرنشان کرد: باید بسیاری از امور اختلافی که ورود آن در جامعه انحرافات زیادی را در عرصه های اجتماعی ایجاد می کند، در ابتدا باید در کرسی های آزاد اندیشی مطرح گردد.

حجت الاسلام گلدوست با تأکید بر این که منبر عالی است؛ ولی کافی نیست، اظهار داشت: باید از ظرفیت والا و ارزشمند جامعه نخبگانی طلاب و حوزه های علمیه حداکثر استفاده را داشته باشیم.

امام جمعه صوفیان تاکید کرد: ائمه جمعه به عنوان خادمان قرارگاه های تبلیغی، باید بیش از پیش به شناسایی و فعال سازی ظرفیت های فرهنگی و تبلیغی اهتمام داشته باشند.

حجت الاسلام گلدوست در پایان با اشاره به این که شهرستان صوفیان نیازمند حضور جهادی طلاب و فضلاست، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی زمینه های حضور معارف الهی در عرصه های اجتماعی را فراهم نموده است، که بهره گیری از این موهبت الهی وظیفه ای همگانی و دینی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha