شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
طهرانچی

حوزه / رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مهم‌ترین وسیله‌ای که می‌تواند انسان را به هدف غایی خود که همان حب و قرب الهی است برساند، تربیت دینی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهدمقدس، محمدمهدی طهرانچی، در سومین پیش نشست تخصصی کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی در مشهد، به راهکارهای انتقال ایمان به خانواده های اسلامی و مسیحی اشاره کرد و گفت: نقش شگفت‌انگیز تعلیم‌ و‌ تربیت در زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست. اگر تعلیم‌ و‌ تربیت به‌صورت صحیح اجرا شود، فرد به کمال مورد نظر دست خواهد یافت و در غیر این صورت، او و در نهایت جامعۀ بشری با یک تربیت غلط به انحطاط کشیده می‌شوند.

وی ادامه داد: در عین حال، تعالیم اسلام اذعان دارند که در انسان، زمینه‌های انحراف و سقوط نیز وجود دارد؛ اگر غایت اصلی تربیت، سوق دادن انسان به سمت خیر و خوبی و سپس سعادت و کمال نهایی است و مهم‌ترین و اساسی‌ترین عاملی که می‌تواند در این امر خطیر، مؤثر واقع افتد، متعلم و مربی آگاه و کمال یافته است.

طهرانچی اظهار کرد: بنابراین اهمیت وجود مربیان آگاه نیز در کنار اهمیت تعلیم‌ و‌ تربیت، برجسته می‌شود و از این رو، روایات اسلامی، علمای عامل و مربیان هدایت یافته را محبوب خدا و وارثان انبیاء شمرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تربیت در همۀ ادیان الهی دارای روش‌های مختلفی است، افزود: یکی از روش‌های تربیتی که هم در تربیت اسلامی و مسیحی وجود دارد، روش تربیتی مبتنی بر محبت است.

وی ادامه داد: طبق این اصل، در جریان تربیت، خواه در برانگیختن بر انجام پاره‌ای از اعمال و خواه بر ترک پاره‌ای از آنها باید از قدرت ناشی از پیوند محبت‌آمیز میان مربی و متربی کمک گرفت.

طهرانچی ادامه داد: در این شرایط می بایست تربیت دینی فردی و اجتماعی بر مبنای منابع وحی که توسط پیامبران الهی به ما نازل شده بیش از پیش تقویت شده و مورد توجه قرار گیرد. تربیت دینی از دو وجه فردی و اجتماعی برخوردار و محیط های تربیتی شامل خانواده، فضای آموزشی، دوستی، زندگی، کار و جامعه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر در این تربیت غفلت کنیم، از آنجا که بنیادهای ارتباطی انسان را از کودکی تحت تاثیر قرار می دهد دیگر نمی توان امید داشت جامعه ای سالم و انسان سعادتمند داشته باشیم.

وی افزود: مسئلۀ «محبت»، یکی از مسائل تربیتی نه‌تنها در اسلام و مسیحیت، بلکه در همۀ ادیان است و روش محبت و مهربانی، شیوه ای است که از طریق ایجاد تمایل درونی و قلبی در افراد، امکان موفقیت شیوه‌های مختلف تربیتی را افزایش می‌دهد و باید در موضوعاتی که جنبۀ عاطفی بیشتری دارند، مانند مسائل مذهبی و اخلاقی، توجه بیشتری نسبت به این روش نشان داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مهم‌ترین وسیله‌ای که می‌تواند انسان را به هدف غایی خود که همان حب و قرب الهی است برساند، تربیت دینی است.

طهرانچی خاطر نشان کرد:  جلوه تمدنی جدید و فناوری ها حاصل از آن در حقیقت زاییده علم 300 سال اخیر در غرب می باشد و درست است که علم بشر در تسلسل و با استفاده از میراث گذشتگان می باشد اما در آنچه امروز با آن به عنوان علم مواجهیم نگاهی نو وجود داشته  است.

وی با بیان اینکه  عقل شریفترین هدیه ای است که خداوند در اختیار بشر قرار داده اما عقل بدون تکیه بر وحی راه به جایی نمی برد، افزود: انسان نمی تواند در علم آموزی به خود واگذار شود بلکه باید حتما علم را به شکل صحیحش به کار گیرد و این نگاه همان بینشی می باشد که قرآن کریم به علم داشته و باعث شکل گیری تمدن علمی شده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha