چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام علی دادیزاده

حوزه/ حوزویان و فعالان رسانه‌ای استان آذربایجان‌شرقی درگذشت روحانی وارسته و استاد اخلاق تبریزی را تسلیت گفته و به بیان ابعاد مختلف علمی و شخصیتی این عالم ربانی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تبریز، پیکر حجت‌الاسلام شیخ علی دادیزاده، استاد برجسته اخلاق تبریزی و استاد مدارس علمیه این شهر امروز پس از نماز جمعه تبریز بر دوش مردم قدرشناس این شهر تشییع و در قطعه صدیقین وادی رحمت به خاک سپرده شد.

استاد عاشق روضه حضرت زهرا(س) بود

به گفته یکی از شاگردان حجت‌الاسلام دادیزاده، وی همیشه می گفته من برای زیارت حضرت عزرائیل آماده هستم و چون عاشق روضه حضرت زهرا(س) بودند، وصیت کرده بودند قبل از دفن روضه آن حضرت را بخوانند و پس از تلقین نیز روضه در و دیوار خانم فاطمه زهرا(س) برایشان خوانده شود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز، در پی درگذشت این روحانی وارسته، پیامی به شرح زیر صادر کردند:

«بسمه تعالی

انالله وانا الیه راجعون

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَایَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ
 
مشیت الهی بـر ایـن بود که با تالم و تاثر فراوان امروز یکی از روحانیون جلیل القدرمنطقه آذربایجان “حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی دادیزاده” را مردم این خطه قهرمان به دیار باقی بدرقه کنند.
به یقین همه می دانیم که بارزترین تفسیر فلسفـه آفـرینش درفـراخـنای بـیکران هـستی و یـگانه راز جـاودانگی همین بازگشت به سوی حیّ لایزال است. این روحانی پرهیزکار و پاک نهاد در طول عمر بابرکت خویش خدمات ارزشمند و ماندگاری به جامعه اسلامی، دلهای مشتاق معارف اسلامی و عالم تشیع داشته است.
اینجانب فقدان‌ خسارت بار این‌ روحانی‌ عالی‌ مقام‌ را به محضر مردم ولایتمدار و انقلابی آذربایجان، خانواده محترم و معزز دادیزاده و همچنین دوستداران ایشان تسلیت عرض نموده، برای آن سعید فقید علودرجات، و رحمت واسعه الهی از خداوند متعال مسئلت دارم.

سید محمدعلی آل هاشم
نماینده ولی فقیه در آذربایجانشرقی و امام جمعه تبریز
جمعه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۷»

منبرهای شیخ علی دادیزاده همه چیز داشت

همچنین درگذشت این عالم گرانقدر، واکنش‌های مختلفی از سوی فعالان فرهنگی، رسانه‌ای استان آذربایجان‌شرقی به دنیال داشته است، غلامرضا سیفی، فعال رسانه‌ای و مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه عاشورا در توییتی نوشت:

«‏حاج شیخ علی دادیزاد هم رفت. جمع اضداد بود. هم باسواد و ملّا بود و هم ساده و روان صحبت میکرد. منبرهایش هم شوخی داشت هم گریه و روضه و مناجات. هم انذار می کرد هم از بشارتها میگفت. اکثر جوانان مومن او را با اعمال ام داوود و جوشن کبیرِ شبهای قدر می شناسند».

حاج آقا دادیزاده یک ملا به معنای واقعی بود

فرهاد باغشمال، دیگر روزنامه نگار تبریزی نیز در این خصوص در پستی اینستاگرامی نوشت: «حاج آقا #دادیزاده درگذشت. دوستش داشتم بسیار. او یک ملا به معنای واقعی بود. فوت او برای تبریز یک اتفاق مهم است. روحانی که هم جنبه اعتقادی داشت و هم سیاسی. با آن‌که گاهی تشرهای سیاسی‌اش به ذوقم می‌زد اما دوستش داشتم بسیار. وجهه معنوی‌ و اعتقادی‌اش آن‌قدر سنگین بود که حرف‌های سیاسی‌اش را نشنوم.
جوشن‌کبیرهایش بی‌نظیر بود. ادعیه‌‌خوانی‌هایش را دوست داشتم. خیلی اذکار قنوت و رکوع از او آموختم. ضجّه‌های بین دعاهایش شیرین بود. نماز با او لذت‌بخش بود و آدمیزاد دوست نداشت که نماز تمام شود. اعتکاف‌هایش با وسواس بود و استخاره‌هایش معرکه و البته باز هم می‌گویم کنایه‌های سیاسی‌اش سنگین بود. حدود دو ماه قبل، سر صبحی اول ۱۷ شهریور ایستاده بود و منتظر تاکسی. رسیدم و سوارش کردم و بخشی از راه را همراهم شد. ابتدا نشناخت و پس از آشنایی و خوش‌وبش کلی گپ زدیم و حتی خاطره عقد خواهرم را یادش انداختم که او جاری کرده بود. موقع خداحافظی چند دعا بدرقه‌ام کرد و گفت: در نماز ظهر به اسم دعایم می‌کند. کاش دعاهایش را دریغ نکند.»

تبریز باید دهها سال خون جگر بخورد تا امثال حاج آقای دادیزاده تربیت شود؛ (تازه اگر بشود)

حجت‌الاسلام وحید واحدجوان، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مدرس حوزه علمیه قم نیز با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت»

«انا لله و انا الیه راجعون

با خبر شدم روح ملکوتی حضرت استاد شیخ علی دادیزاد (ره) امروز بعد از نماز صبح به ملکوت اعلی پیوست.

زبان و قلم، قاصر از بیان عظمت روحی و معنوی این عالم ربانی است.

شهر تبریز و کشور ایران، عالم بزرگی را از دست داد. شهر و کشوری که دهها سال باید خون جگر بخورد تا مثل حاج آقای دادیزاده تربیت شود. (اگر بشود)

خداوند متعال توفیق داد و از اوایل طلبگی خدمت ایشان رسیدم و در حد خود از علم و معنویت این مرد الهی استفاده کردم، اما افسوس و صد افسوس که هجرت به شهر مقدس قم، با همه برکات فراوانی که داشت، بین ما و ایشان فاصله مکانی انداخت!

هر زمان به تبریز می رفتم و توفیق حضور در مسجد و محضر ایشان فراهم می شد، عالمی از نور و برکت را احساس می کردم.

چنان عظمت روحی و معنوی و علمی داشت که همواره در محضر ایشان، احساس ضعف علمی و معنوی می کردم.
بی مبالغه، صاحب کرامت و بنده مخلص خدا بود.

مؤمنان تبریز، هیچ گاه مواعظ، خطابه ها، دروس، روضه ها، نمازها، اعتکاف ها و مراسم شبهای قدر حاج آقای دادیزاده را فراموش نخواهند کرد.
در مراسم شبهای قدر ایشان، گاهی چنان لذتی به من دست می داد که می گفتم خدایا شاهد باش که این لذت نشستن در مسجد و دعا و مراسم احیا را با بهشت هم عوض نمی کنم.

افسوس که جسم و بدن دنیوی ایشان از بین ما رفت، اما روح پرفتوح ایشان با دست بازتر، کمک کار همه طالبان حقیقیت خواهد بود. ان شاء الله

بنده در حد خود و به نوبه خود، مصیبت و ضایعه ارتحال این عالم و شیعه راستین اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را به خانواده محترم حضرت استاد دادیزاد، علما، شاگردان، ارادتمندان و همه مردم مؤمن تبریز و ایران تسلیت عرض می کنم و به روح ملکوتی ایشان سلام و درود می فرستم و از خداوند متعال، غفران و رضوان الهی مسئلت دارم».

روح‌الله دهقان‌نژاد، مجری شبکه سهند و مسئول بسیج رسانه استان آذربایجان‌شرقی نیز در اینستاگرام خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت استاد دادیزاده، به بیان خاطره‌ای از دوران نوجوانی خود در معین این عالم ربانی پرداخت؛ وی در اینستاگرامش نوشت:

روایتی از حال عجیب مسجدی در تبریز به برکت حضور حجت‌الاسلام دادیزاده

«امروز شنیدم جناب حجت الاسلام والمسلمین دادیزاد به دیار حق شتافت. قرین رحمت الهی شوند ان شاءالله

پ.ن: اندر جوانی نماز جماعت ظهر و عصر مسجد میانه توفیق موذنی داشتم ،یه سبک ویژه ای خودم ایجاد کرده بودم که تلفیقی از آهنگ روح الارواح، سبک سنتی و لحن عربی بود. ماه مبارک رمضان بود که وسط های اذان پس از ذکر امیرالمومنین علیه السلام، یه صدای گریه بلند شنیدم . آخرای اذان و خواندن دعای امام زمان دیگه حال و هوای مسجد بیشتر شبیه روضه بود تا صف نماز جماعت و پدید آورنده این حال ناله های پرسوز ایشون بود که حال مجلس رو عوض کرد. به واسطه اون اذان و حالت اون پیراهنی هم از جناب حجت_الاسلام_والمسلمین_دادیزاد دریافت کردم که مزین به عکس حرم نبوی بود. خود ایشان هم با سوز و گداز خاصی دعا میخواندند و شب های احیا دوستان حتما دیدند. خدایش رحمت کناد».

گزارش: مهدی شیخ زاده

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha