شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دکتر خدیجه جلالی

حوزه/ نویسنده کتاب «پیام بر عاشورا» درباره ویژگی های این اثر گفت: این کتاب با رویکرد «تحلیل و تطبیق ادبی و اجتماعی خطبه حضرت زینب(س) در کوفه با کلام امیرالمؤمنین امام علی(ع) و آسیب شناسی دینی کوفیان» نگارش شده است و از مطالعاتی است که شاید به جهت تخصصی بودن کمتر به آن پرداخته شده است.

خبرگزاری «حوزه» - حضرت زینب(س) یکی از شخصیت‌های محوری و مهم در انتقال نهضت عاشوراست. این بانوی بزرگوار پس از شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین پرچمدار این نهضت انسان‌ساز بود. از این رو حضرت زینب(س) الگوی کاملی، نه فقط برای زنان که برای همه بشریت است.

خانم دکتر خدیجه جلالی نویسنده کتاب «پیام بر عاشورا» درباره ضرورت پرداختن به ابعاد مهم شخصیتی حضرت زینب(س) به خبرنگار «حوزه» گفت: شناخت ابعاد مهم شخصیتی حضرت زینب(س) نیاز به مطالعه و پژوهش بسیار دارد. مطالعاتی که برخاسته از منابع موثق مستند و درعین حال دقیق و به زبان امروزی باشد، به‌طوری‌که نسل جدید بتواند به خوبی با این منابع ارتباط برقرار کند.

 

 

مدیر مجتمع آموزش علوم اسلام کوثر در ادامه به معرفی کتاب «پیام بر عاشورا» و بیان ویژگی های آن پرداخت و اظهار داشت: این کتاب در چهار فصل تنظیم شده که در فصل اول به شخصیت و حیات حضرت زینب(سلام الله علیها) پرداخته شده است.

در فصل دوم به بررسی موقعیت و وضعیت کوفه در زمان حیات حضرت علی(علیه السلام) و حضرت زینب(سلام الله علیها) و ارتباط اجتماعی ایشان با کوفیان پرداخته شده است.

در فصل سوم کتاب؛ ابتداء جایگاه خطابه نزد عرب بررسی شده و در ادامه به اهمیت و ویژگی خطابه های حضرت زینب(س) و تطبیق نسخ خطبه های منسوب به ایشان پرداخته شده است.

در فصل چهارم کتاب نیز تفصیلاً مباحث مربوط به «تطبیق ادبی و اجتماعی شرح خطبه» حضرت زینب(س) در جمع کوفیان، مورد بررسی قرار گرفته است. به عبارت دیگر در ساختار ادبی خطابه به بیان شمه ای از عظمت کلام ایشان با بیان نکات ادبی و نحوی و لغوی و بلاغی به این مطلب پرداخته شده است. و در ساختار تحلیل وتطبیق اجتماعی نیز به تطبیق خطبه کوفه حضرت زینب سلام الله علیها و کلمات امام علی علیه السلام در نهج البلاغه، بر اساس تفسیر ابن میثم و پیام امام امیر المومنین(ع) آیت الله مکارم شیرازی که با رویکرد آسیب های دین داری و اجتماعی به صورت کاملا تشریحی و تطبیقی پرداخته شده است.

خانم جلالی با اشاره به روش و شیوه پژوهش در کتاب «پیام بر عاشورا»، بیان داشت: دراین پژوهش سعی شده، غدر و حيله و بى‏وفايى مردم کوفه در بیان حضرت زینب سلام الله علیها و مقایسه آن با کلمات گهر بار امام علی علیه السلام بیان گردد و از جهت ادبی و آسیب های اجتماعی مورد تطبیق قرار گیرد چرا که به حق کلام زینب سلام الله علیها بر گرفته از سخنان پدر بزرگوارش می باشد.

نویسنده کتاب «پیام بر عاشورا» افزود: مطالعه تطبیقی کلام زینب سلام الله علیها با کلام گهر بار امام علی علیه السلام از مطالعاتی است که شاید به جهت تخصصی بودن کمتر به آن پرداخته شده که در ساختار کتاب مشروح آن بیان شده است.

مدیر مجتمع آموزش علوم اسلام کوثر در پایان با بیان علت نام گذاری کتاب به «پیام بر عاشورا»، گفت: در عاشورا وضع هیچ‌کدام از بانوان و حتی امام سجاد(ع) را نمی‌توان با زینب سلام الله علیها مقایسه کرد، عصر عاشورا یک نفر مرد، در تمام خیمه‌گاه نبود مگر امام سجاد علیه السلام، این خیمه‌گاه و اردوگاهی که در او هشتاد و چهار نفر زن و بچه هستند و در میان دریایی از دشمن محاصره‌اند، وضعیت گرسنگی و تشنگی و شهدا در مقابل چشم زنان و فرزندان، بعضی برادر و بعضی فرزند آنها، یک حادثه بسیار تلخ و وحشت‌آوری است.

وی افزود: در این شرایط؛ مدیریت امور با زینب سلام الله علیهاست، از آنجا که نقش و رسالت ابن بانوی بزرگ عاشورا در حماسه کربلا بسیار مهم و بی بدیل می باشد عنوان "پیام بری" شاید از عناوینی است که به نحوی بتواند در شناساندن مسئولیت و تاثیر ایشان در انتشار نتایج این قیام و پاسداشت آن نقش داشته باشد. همین رهبریِ "پیامبر" گونه کاروان و"پیام بری" این اهداف برای امتها موجب حفظ ارزشها وجاودانگی آن شد.

گفتنی است؛ کتاب «پیام بر عاشورا» با رویکرد «تحلیل و تطبیق ادبی و اجتماعی خطبه حضرت زینب(س) در کوفه با کلام امیرالمؤمنین امام علی(ع) و آسیب شناسی دینی کوفیان» به قلم دکتر خدیجه جلالی نگارش شده است.

در مقدمه این کتاب در تجلیل از مقام حضرت زینب(س) چنین آمده است:

«تقدیم به بانویی که...

میلادش پنجم جمادی الثانی سال پنجم هجری؛

به او که عصاره خمسه طیبه است و حامل لوای رسالت؛

و آیینه امامت و ولایت و شاهد شهادت و راهنمای طریق اسارت و به تمام معنی؛

پیام بر عاشورا ست، عقل و خرد را، مات ِ مقامش کرد که نطق او نطق علی(ع) است و عالم را مبهوت نطق کلامش کرد» 313/42

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha