جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نواب

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به این که بودجه برخی ارگان ها برای سال آتی چندین برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: آدرسی که امروز عده ای در شبکه های اجتماعی درباره بودجه حوزه و مراکز فرهنگی می دهند، بیشتر با قصد پرت کردن حواس مردم به سمت مسائل فرعی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، پیرامون شبهات و هجمه های مطرح شده درباره میزان بودجه حوزه های علمیه کشور برای سال 98 در شبکه های اجتماعی، اظهار کرد: حوزه های علمیه در طول تاریخ مورد عنایت و توجه متدیین و جامعه اسلامی بوده و هرکسی در هر جایگاهی سعی داشته خدماتی برای حوزه های علمیه داشته باشد.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه در گذشت زمان در عموم رشته ها مانند ادبیات، کلام، منطق، فقه، اصول، تفسیر، فلسفه، ریاضیات، هندسه، هیئت، طب و شاخه های دیگر دانش تلاش می کردند و خروجی داشتند، ولی در قرون اخیر بیشتر مباحث علوم دینی و علوم مرتبط به آن را دنبال کرده، در عین حال  آنچه که بعد از انقلاب تحت عنوان کمک به حوزه های علمیه در نظر گرفته شده، یک بودجه حداقلی است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: بودجه ای که دولت در اختیار  سازمان ها قرار می دهد در فصول مختلف قانون بودجه است، ولی در رابطه با حوزه های علمیه، دولت فقط در ردیف فصل 5، کمکی را تحت عنوان موارد کمک ها اختصاص می دهد.

 

*باید برای سلامت دینی مردم هزینه کرد

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه حوزه های علمیه زیر نظر دولت نیستند، بیان کرد: در کل دولت جمهوری اسلامی ایران برای کارهای فرهنگی در کشور کمک مالی می کند، این کمک ها هم ضرورت دارد و همان طور که دولت برای سلامت جسمی و اجتماعی مردم کمک می کند، برای سلامت دینی و روانی مردم هم دولت به عنوان نماینده و از طرف مردم، باید کمک کند  چون جامعه هم طالب این اقدامات از سوی دولت است.

وی با اشاره به اینکه نتایج زحمات امروز در حوزه های علمیه کشور، فردا در صحنه جامعه و برای تربیت فرزندان ما، آشکار خواهد شد اظهار کرد: اگر امروز در زمینه فرهنگی و دینی کوتاهی شود، نسل آینده ما را نخواهد بخشید و  مطالبه می کند که چرا پدرانمان در این زمینه کوتاهی کردند که منجر به تغییر روند اعتقادی، فکری و دینی نسل شد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با تاکید براینکه کمک مالی دولت به حوزه های علمیه کشور یک ضرورت است و کسی که در حال تحصیل است نمی تواند همزمان از راه دیگری برای کسب درآمد و امرار معاش کند، گفت: نه تنها در ایران، بلکه در جهان مرسوم است که تمام جوامع مختلف برای آینده جامعه خود در زمینه تربیتی و فرهنگی سرمایه  گذاری می کنند که این سرمایه گذاری به صورت کمک به دانشگاه ها و یا نهادهایی چون حوزه های علمیه است.

 

*سرجمع بودجه حوزه ها کمتر از یک درصد است

وی افزود: افرادی که  امروز درباره کمک های دولت به حوزه های علمیه، در شبکه های اجتماعی و مجازی و یا روزنامه ها مطالب، شبهات و هجمه هایی وارد می کنند، هیچ گاه از خود نمی پرسند حوزه چند درصد از بودجه کشور را دریافت می کند، این در حالی است که سر جمع کمک به حوزه های علمیه کشور کمتر از یک درصد از بودجه کشور  است با وجود این که خدمات فرهنگی و دینی حوزه های کشور که در صحنه اجتماع ایفا می کنند، بالاترین سهم است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب اذعان کرد: بیشترین تعداد شهدا، جانباران، ایثارگران و جهادگران از بین اقشار دیگر را حوزه های علمیه و روحانیت به خود اختصاص داده اند. ما هنوز روحانیون و جهادگرانی از بدنه حوزه های علمیه کشور داریم که از زمان وقوع زلزله کرمانشاه، به خانه خود برنگشته اند و در حال خدمت در آن مناطق هستند.

 

*بیمه استاد یک  فاضل حوزه در حد حداقل بیمه یعنی کارگری است

وی در رابطه با افرادی که پیرامون بودجه حوزه های علمیه بدگویی می‌کنند یا ناآگاهانه تابع جوّ هستند، تصریح کرد: دوستانه از این افراد دعوت می کنیم که منصفانه دریافتی های مشابه را در کشور بررسی کنند. امروز حوزه های علمیه کف کمک های مالی را دریافت می کنند، حتی سهم بیمه حوزویان، فضلا و روحانیون حداقل سهم بیمه همچون بیمه کارگری است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: ما ضمن احترام خاص به کارگران و تلاشگران عزیز عرصه کار و تولید، سهم بیمه یک استاد فاضل که چندین سال تحصیل و تدریس کرده و در جایگاه ارزشی نویسندگی، تبلیغ و ارشاد به جامعه خدمت می کند، حداقل بیمه یعنی بیمه کارگری است.

 

*تفاوت فاحش دریافتی اساتید حوزه نسبت به اساتید دانشگاه

وی با بیان اینکه دانشگاه ها و اساتید دانشگاه ها از حقوق مکفی و مزایای خاص برخوردار هستند، ولی اساتید حوزه با همان تلاش و درجه علمی  از حداقل امکانات و دریافتی برخوردارند، عنوان کرد: عمده اساتید سطوح بالای حوزه های علمیه کشور بویژه در قم دریافتی از کمک های دولت ندارند و یا کف میزان حق التدریس را دریافت می کنند.

 

*هزینه جاری حوزه های یک استان کمتر از هزینه فضای سبز برخی دانشگاه هاست

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه هزینه های جاری حوزه های علمیه یک استان از هزینه های حفظ فضای سبز و ... برخی از دانشگاه های آن استان کمتر است، گفت: به عنوان نمونه بزرگترین حوزه های علمیه کشور از کوچکترین دانشگاه های کشور از نظر فضای فیزیکی و محیطی کمتر است، در حقیقت حوزویان  و حوزه ها به حداقل ها بسنده کرده اند.

 

*هجمه علیه حوزه نمی تواند بدون هیچ نظر و غرضی باشد

وی متذکر شد: افراد نا آگاه با این اوصاف اگر دقیق بررسی کنند قطعا از گفته ها و اظهارنظرهای خود در رسانه های کشور پشیمان خواهند شد، ولی در جامعه افرادی هستند که آگاهانه علیه کمک به حوزه های علمیه فرافکنی می کنند، اگر لیستی از دریافتی های حوزه ها به یکباره در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، نمی تواند بدون هیچ نظر و غرضی باشد؟ این افراد چرا لیست بودجه دریافتی همه ارگان های کشور را منتشر نمی‌کنند؟ آیا فقط حوزه های علمیه از کمک های مالی دولت بهره مند می شوند؟

 

*افزایش چندین برابری بودجه برخی دستگاه ها و کاهش تا 40 درصدی حوزه!!

رئیس دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: اگر این افراد خواهان شفافیت هستند ما استقبال می کنیم، اما برای همه ارگان های کشور شفافیت داشته باشند، کافی است نگاهی بیندازیم و ببینیم نجومی بگیرها کجای کشور قرار دارند، من فکر می کنم آدرسی که امروز عده ای در شبکه های اجتماعی می دهند بیشتر با قصد پرت کردن حواس مردم به سمت مسائل فرعی است.

وی با تاکید بر اینکه نمی دانم پشت پرده این گفته ها و اقدامات چیست که بحث بودجه حوزه های علمیه را مطرح می‌کنند، اظهار داشت: من جدول بودجه 98 برخی از سازمان ها را دیده ام، برخی از ارگان ها در کشور بودجه 98 آنها نسبت به سال 97؛ چندین برابر افزایش پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب توضیح داد: مرکزی را در جدول بودجه ها داریم که وابسته به یکی از قوا هست و بودجه آن نسبت به سال 97 دو برابر شده است، بر فرض که از روی اعتماد به مسئولین بپذیریم، ولی نمی توانیم بپذیریم کمک به حوزه های علمیه با توجه به تورم و تکالیف لایحه بودجه، ۳۰ تا 40 درصد در سال 98 کاهش پیدا کند و این در حالی است که در سال های گذشته از ۱۰۰ درصد بودجه کمکی دولت هم به حوزه های علمیه حدود ۶۰ و یا ۷۰ درصد آن پرداخت می شد.

 

* چرا بودجه همه دستگاه ها شفاف سازی نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه  هجمه علیه حوزه آدرس غلط دادن از سوی برخی افراد است گفت: به عنوان مثال بودجه برخی نهادها برای سال آتی چندین برابر افزایش پیدا کرده است، البته ما به دولت اعتماد داریم و این افزایش بودجه و یا برخی از نهادهای دولت برای سال آینده با تدبیری خاص از سوی دولتمردان بوده، اما چرا این بودجه ها شفاف سازی نمی‌شود، ولی برای بودجه حوزه شفاف سازی می‌شود؟

 

*اگر بودجه همه ارگان ها شفاف شود مردم متوجه بسیاری از مسائل می شوند

رئیس دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور  تصریح کرد: اگر روزنامه و رسانه ای ادعای شفافیت سازی برای بودجه ها دارد، باید برای همه نهادها این چنین کند؛ اگر بودجه های سال 98 همه ارگان ها اعلام شود آن زمان مردم به درستی قضاوت خواهند کرد و متوجه بسیاری از مسائل می شوند از جمله این که بودجه حوزه های علمیه کمترین مقدار است.

 

*بودجه های هنگفت کشورهای مستکبر برای اسلام هراسی

وی با اشاره به تصویب بودجه های هنگفت از سوی کشورهای مستکبر برای اسلام هراسی و نابودی تفکر دینی و اسلامی در جهان، بیان کرد: چرا ما نباید برای احیای تفکر دینی و مصون ماندن جامعه از انحرافات هزینه کنیم؟ قطعا معتقدم کسانی که علیه بودجه های مراکز دینی و کمک به حوزه های علمیه هجمه وارد می کنند  ناخواسته در راستای خواسته های دشمن فعالیت می کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha