جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حوزه علمیه رضویه بیرجند

حوزه/ حجت الاسلام حمیدزاده، مسئولیت دینی، مسئولیت سیاسی و خدمات اجتماعی را سه مسئولیت اساسی یک طلبه دانست و گفت: یک طلبه موفق از دیدگاه رهبری باید به مسائل مهمی همچون تهذیب، تحصیل، تبلیغ و بصیرت توجه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام حمیدزاده استاد حوزه علمیه خراسان‌، در جمع طلاب مدرسه علمیه رضویه‌ بیرجند، ضمن اشاره به موضوع‌ «هدفمندی‌ در طلبگی» و «طلبه تراز انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبری»، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست، که هر کدام از طلبه‌هایی که وارد حوزه علمیه می‌شوند، با یک هدفی وارد حوزه شده، هر چند ممکن است در طول مسیر، هدف‌شان عوض شود و در واقع تغییر کند.

وی با بیان این‌که هدف طلاب از ورود به حوزه‌های علمیه بسیار مهم است،تصریح کرد: این که همه ما در حوزه‌های علمیه در مکتب امام صادق(ع) می‌نشینیم و از امکانات امام زمان(عج)استفاده می‌کنیم، باید به این مسئله دقت کنیم، که اهمیت علم‌آموزی چقدر است، چرا که براساس آیات و روایات متعدد،علم آموزی و آموختن دانش از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به این‌که در مدارس علمیه به صورت ۲۴ساعته برای طلاب برنامه‌ریزی می‌کنند، تصریح کرد: بایستی هدف خودمان را از آمدن به حوزه مشخص کنیم.

حجت الاسلام حمیدزاده ادامه داد: اصل آن است که تا هدف دقیقی نداشته باشیم، منجر به برنامه‌ریزی نمی‌شود.

وی با بیان این‌که برخی مواقع ما به جای انجام دادن اعمال و وظایف خویش ذهن‌مان را معطوف رفتار و کردار دیگران می‌کنیم، خاطرنشان کرد: درست است، که هرکسی رسالت و وظیفه‌ای دارد، اما باید توجه داشته باشیم، که به عنوان یک طلبه، چه وظیفه و رسالتی بر دوش داریم و به وظایف‌مان به نحو احسنت عمل کنیم.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به این نکته که در  گذشته بزرگان ما خودشان تلاش‌هایی کرده‌اند و به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند، یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی، برای نشر علم و همچنین ارتقای حوزه‌های علمیه تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفت.

حجت الاسلام حمیدزاده با تاکید بر این که یک طلبه در وهله نخست بایستی آگاه و بصیر باشد، ابراز کرد: باید توجه کنیم، که مکتب‌های شرق،غرب، مارکسیسم و در نهایت مکتب اسلام چه می‌گوید.

استاد حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «طلبه باید یکسری آگاهی‌های اجمالی داشته‌ باشد»، تبیین کرد: باید طلاب به همین اندازه که درس می‌خوانند دور از آبادی نیز نباشند و از طرفی دیگر آن‌قدر هم غرق نشوند، که از اصل بیفتند و این که اصل در حوزه چیست؟ باید به سخنان مقام معظم رهبری مراجعه داشته باشیم.

حجت الاسلام حمیدزاده، مسئولیت دینی، مسئولیت سیاسی و خدمات اجتماعی را سه مسئولیت اساسی یک طلبه دانست و یادآور شد: یک طلبه موفق از دیدگاه رهبری بایستی به مسائل مهمی همچون تهذیب، تحصیل، تبلیغ و بصیرت توجه داشته باشند.

وی با اشاره به این نکته که از دیدگاه مقام عظمای ولایت در بحث تحصیل چند نکته کلیدی مطرح است، اذعان داشت: اهتمام جدی به درس، پرهیز از اشتغالات غیر درسی، درس را فرصت الهی دانستن و پرهیز از سرهم‌بندی دروس از جمله نکات کلیدی است که در امر تحصیل بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه خراسان با تاکید بر امر یادگیری،متذکر شد: تمرکز بر درس، مطالعه و مباحثه از مسائلی است که باید حتما مورد توجه طلاب قرار گیرد تا راندمان یادگیری افزایش پیدا کند.

حجت الاسلام حمیدزاده با اشاره به این مهم که بحث«فقاهت» یکی دیگر از بحث‌های مورد توجه و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: آنچه مسلم است آن است که تا فقه و اصول طلاب خوب نباشد،آن‌ها نمی‌توانند موفق شوند.

وی همچنین اهمیت برنامه‌ریزی و روش‌های برنامه‌ریزی در حوزه را،از دیگر موضوعات مورد توجه مقام معظم رهبری دانست و افزود: بر کسی پوشیده نیست، که طلبه‌هایی که دارای دغدغه هستند و هدف آن‌ها مشخص است و بر اساس آن برنامه‌ریزی کلان دارند، قطعا در کارشان موفق‌تر هستند.

حجت الاسلام حمیدزاده با بیان این مهم که بایستی طلاب بر اساس توان خود برنامه‌ریزی داشته باشند،گفت: خروجی حوزه سه چیز بیشتر نیست، که عبارت است‌ از مدرس، مبلغ و پژوهشگر.

وی با اشاره به این مهم که رهبر معظم انقلاب معتقد است که یک طلبه بایستی ملزومات طلبگی را بلد باشد، اضافه کرد: متاسفانه برخی مدارس علمیه در این زمینه فعال نیستند، یا این موضوع را به خود طلبه‌ها واگذار کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه خراسان در پایان گفت: ملزومات طلبگی شامل یادگیری زبان انگلیسی،زبان عربی‌ و مطالعه کتب و آثار شهید مرتضی مطهری است، که یک طلبه با برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند به این اهداف برسد و در کارش موفق‌تر باشد.

انتهای پیام/ا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha