جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید مصطفی محقق داماد

حوزه/ رئیس گروه مطالعات اسلام فرهنگستان علوم با تأکید بر اینکه ادیان الهی جامعه بشری را به دو گروه مؤمن و کافر تقسیم می‌کنند، گفت: جنگ بین مؤمن و کافر تمام شدنی نیست اما مسأله این است که ایمان و کفر مربوط به دل‌ها است نه مربوط به روابط شهروندی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آيت‌الله مصطفی محقق‌داماد، در همایش «همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران» که در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با بیان این که ایمان و کفر مربوط به دل‌ها است نه روابط شهروندی، گفت: ما پیروان ادیان یک اتهام داریم و آن اتحاد این است که ادیان جامعه بشری را به دو گروه مؤمن و کافر تقسیم می‌کنیم که این مسأله، جرقه جنگ را برای همیشه و ابد بین ادیان ایجاد می‌کند و این جنگ تمام شدنی نیست.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، افزود: مشترکات، راه های همزیستی است، ولی چگونه می‌توان مسأله را به طور نهایی حل کرد و باید فکری کنیم که به نحو ریشه‌ای عمق مسأله حل شود.

وی ادامه داد: من پیشنهادی دارم که آن را گفته‌ام و مدافع آن هم خودم هستم و این مسأله این است که ایمان و کفر مربوط به دل‌ها است نه مربوط به روابط شهروندی.

رییس گروه مطالعات اسلام فرهنگستان علوم، ادامه داد: ما در تمدن و جامعه‌ای که با هم زندگی می‌کنیم باید به حقوق شهروندی توجه کنیم. ما همه ایرانی هستیم و مفتخریم که در این کشور اسلامی، برادر واقعی هستیم، اما اینکه در قلب ما چیست ربطی به زندگی شهروندی ندارد. این مسأله در سوره حجرات به صراحت گفته می‌شود که ایمان امر قلبی است.

آيت‌الله محقق‌داماد در پایان یادآور شد: اگر به مقررات اجتماعی عمل کنیم و قوانین شهروندی رعایت شود، هرگز حقوق شهروندی نقض نمی‌شود و اگر این طور شود، دیگر اقلیت و اکثریت معنی ندارد. ما همه ایرانی هستیم و از حقوق شهروندی مشترک برخورداریم. 313/42

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha