جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مشاوره دینی

حوزه/ استاد مشاور امور خانواده ، معنویت گرایی و خوش اخلاقی زوجین را از عوامل مهم بقا و استمرار زندگی زناشویی برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که ازدواج و تشکیل خانواده از مهم ترین سفارش های قرآن و اهل بیت(ع) به ماست، اظهار داشت: یکی از مهم ترین عواملی که انسان را در مسیر رشد و تعالی و قرب الی الله قرار می دهد، همین بحث تشکیل خانواده است و به همین جهت است که گفته اند با ازدواج نیمی از دین فرد کامل می شود.

وی افزود: در حال حاضر در کشور ما بر اساس آماری که مسئولان ارایه داده اند، بیش از 11 میلیون جوان مجرد و همچنین 5 میلیون زن و مرد مطلقه وجود دارد که می بایست برای فراهم سازی بستر ازدواج این افراد و ترغیب آن ها به امر مقدس ازدواج ، چاره ای اندیشید.

این استاد حوزه همچنین گفت: البته پیش از هر چیز باید این باور و اعتقاد در میان افراد ازدواج نکرده یا مطلقه به خصوص نسل جدید ایجاد و نهادینه شود که ازدواج باعث آرامش و آسایش و رزق و روزی و گشایش در زندگی افراد می شود و اساساً خدای متعال نیز به فرد متاهل عنایت و نگاه دیگری دارد تا فرد مجرد.

وی ادامه داد: طبعاً نخستین و شاید مهم ترین اصل در ازدواج، شناحت از یکدیگر است به این خاطر که گاهی مشاهده می شود افراد بدون توجه به این مساله اقدام به ازدواج می کنند و در بسیاری از موارد نهایت کار آن ها به دادگاه خانواده و طلاق می کشد به خصوص در سال های اول ازدواج که متاسفانه در این باره نیز آمارها در کشور ما اصلاً جالب و برازنده یک جامعه اسلامی نیست.

این محقق همچنین تاکید کرد: پس از مساله شناخت، یکی از اصول موفقیت در ازدواج این است که سطح توقعات خود را از یکدیگر بالا نبریم و این که بتوانیم در سایه گذشت و مهربانی ، بنای یک زندگی خوب را قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی بیان داشت: از سوی دیگر باید به تفاوت های فرهنگی در مساله ازدواج ، توجه جدی داشت که این تفاوت ها شامل نوع و کیفیت اعتقادات ، سبک زندگی خانوادگی، وضعیت مالی و نیز نوع نگاه به مسایل فرهنگی و اخلاقی می شود که گاه بی توجهی به همین تفاوت ها باعث از هم گسستگی خانواده ها شده و کار زوجین به بن بست جدی می خورد و لذا باید قبل از ازدواج به این تفاوت ها و جزییات نیز توجه لازم را داشت تا در آینده به مشکلات بعدی ، زوجین دچار نشوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از اساسی ترین عواملی که به موفقیت زندگی زناشویی و دوام پربرکت آن کمک می کند پایبندی به اصل معنویت و اخلاق است و تجربه هم نشان داده خانواده هایی که مقید به این مسایل هستند، ضریب خطا و بروز مشکل و تنش در آن ها بسیار کمتر است و اگر مشکل و اختلافی هم پدید آید، سریع تر رفع شده و این مساله باعث نمی شود که آسایش و آرامش در کانون خانواده از بین برود.

کارشناس و مشاور امور خانواده ابراز داشت: پدری که خود اهل تقوا و معنویت و پرداخت خمس و زکات و اقامه نماز اول وقت و حتی نماز شب باشد، مشکل کمتری در خانواده اش خواهد داشت تا کسی که مقید به رعایت مسایل شرعی و دینی و به خصوص بحث حلال و حرام نیست.

وی گفت: اساساً یکی از رموز مهم تشکیل خانواده قرآنی و دینی، عنایت به مساله لقمه حلال است و الان اگر می بینیم که بسیاری از خانواده ها با مشکلات جدی روبرو هستند، قطعاً یکی از عواملش همین بحث لقمه حرام یا شبهه ناک است.

این محقق اضافه کرد: در کنار بحث معنویت ، نباید از اصل اخلاق نیکو و ابراز دوستی و محبت در کانون خانواده غافل شد؛ باید به همسر خود به خصوص به خانم ها بگویید که دوستش داریم چنان که حضرت رسول(ص) تاکید می فرمایند: گفتن این که همسرم دوستت دارم، هیچ گاه از ذهن و روح و روان زن خارج نمی شود و همیشه با او خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی اظهار داشت: در واقع هدف ازدواج هم تحقق همین آرامش و سکینه است که با ابراز محبت و دوستی و ایثار و گذشت ما به این هدف می رسیم.

وی در خاتمه گفت: در روزگار ما به خصوص به جهت مشکلات اقتصادی، بسیاری از خانواده ها با تنگناها و مشکلات مالی روبرو هستند اما وقتی مرد به خانه می آید می تواند با لبخند و محبت باعث تحکیم پایه های خانواده اش شود و این محبت ورزیدن هزینه مادی ندارد ، کما این که زن هم با خوشرویی و خوش خلقی می تواند متقابلاً به بهتر شدن اتمسفر حاکم بر فضای خانه کمک کند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha