پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نماز جمعه هامبورگ

حوزه/ نماز جمعه این هفته مرکز اسلامی هامبورگ به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمدهادی مفتح امام و مدیر این مرکز برگزار شد و ایشان سلسله مباحث جدید قرآنی با عنوان ویژگی های متقین را آغاز کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته مرکز اسلامی هامبورگ به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمدهادی مفتح امام و مدیر این مرکز برگزار شد و ایشان سلسله مباحث جدید قرآنی با عنوان ویژگی های متقین را آغاز کرد.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین پیام خداوند در قرآن «تقوا» و دعوت به آن است و تمام مطالبی که در قرآن ذکر شده و در خطبه های گذشته آنها را دسته بندی کرده و مرور کردیم، در خدمت این پیام و برای رساندن انسان به این قله فضیلت و سعادت است. پیرامون این پیام مهم الهی نکاتی را مورد بحث قرار می دهیم.

تقوای قبل از ایمان

حجت الاسلم و المسلمین مفتح در بیان مراحل تقوا با اشاره به تقوای پیش از ایمان گفت: این مرحله از تقوا به پاکی قلب و صفای ضمیر مربوط است، که انسان را آماده پذیرش پیام حق می کند. برای تأثیر پذیری از کلام خداوند و سخنان رسولان الهی باید دلی حق شناس و ضمیری حق پذیر داشت.

وی افزود: قرآن کریم همچنین در بیان تأثیر سخن انبیاء الهی در دل دو گروه از انسانها، دو نتیجه متضاد را ارائه می دهد، برای گروهی شفا بخش و هدایتگر است و برای گروهی دیگر خسارت آفرین و گمراه کننده:

-      وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا ﴿اسراء:۸۲﴾

و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏كنيم و[لى] ستمگران را جز زيان نمى‏ افزايد.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد: این مطلب که معارف دینی از سوی پاره ای از انسان‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد بلکه اثر معکوس می دهد و موجب طغیان و کفر بیشتر آنان می‌گردد، نشان می‌دهد که باید ابتدا زمینه مساعدی برای پذیرش حرف حق فراهم گردد.

تقوای بعد از ایمان

حجت الاسلام و المسلمین مفتح تاکید کرد: تقوای بعد از ایمان به معنای عمل به دستورات دینی و اوامر و نواهی خداوند، دارای مراتبی بوده و طیف گسترده ای را شامل می شود، که در قرآن به دو مرتبه عالی و دانی آن اشاره شده است:

مرتبه دانی تقوا

وی گفت: مرتبه ابتدائی و نازل تقوا آن است که انسان آن مقدار که می تواند نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات اقدام نماید:

-       فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ (تغابن:16)

پس تا مى‏ توانيد از خدا پروا بداريد

در این آیه که به انسان دستور می دهد در حد استطاعت و توان به رعایت تقوا اقدام کند.

مرتبه عالی تقوا

امام جمعه هامبورگ در ادامه با اشاره به مرتبه عالی تقوا گفت: اطاعت از دستورات خداوند آنچنان که شایسته مقام رابطه عبد و معبود باشد، مرتبه عالی تقوا دانسته شده است:

-        يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ (آل عمران:102)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از خدا آن گونه كه حق پرواكردن از اوست پروا كنيد

وی افزود: وصول به این اوج عبودیت و قله تقوا، البته در حدّ افراد عادی بدون گذراندن مراحل تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله نمی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha