پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

یوز توسعه ایرانی در جهان اول شد

بر اساس گزارش سازمان ملل، ایران در ۴۰ سال گذشته با ۵۰ رتبه صعود در شاخص توسعه انسانی، سریع ترین رشد جهان را به خود اختصاص داد.گزارش توسعه انسانی یکی از مهمترین و معتبرترین گزارش‌های اقتصادی و اجتماعی در جهان است که هرساله توسط دفتر توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) منتشر می‌شود و در این گزارش، شاخص توسعه انسانی (HDI) کشور‌ها بر اساس معیارهایی، چون امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و سرانه درآمد ملی از عدد صفر تا یک محاسبه می‌شود که هرچه این شاخص به عدد یک نزدیک‌تر باشد، نشان از توسعه‌یافتگی بیشتر است.بر اساس جدیدترین گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۸ که اوایل سال جاری منتشر شد، شاخص توسعه انسانی ایران به ۰.۷۹۸ از یک رسید که در مقایسه با نمره ۰.۴۳۷ ایران در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۰.۳۶۱ درجه افزایش نشان می‌دهد.این در حالی است که بین ۱۰۵ کشور دنیا که از سال ۱۹۸۰ میلادی شاخص توسعه انسانی برای آن‌ها محاسبه می‌شد، ایران طی این ۴ دهه بالاترین رشد را در شاخص توسعه انسانی داشته است.پس از ایران، چین و ترکیه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.بر اساس گزارش سازمان ملل، رتبه جهانی جمهوری اسلامی ایران هم در این ۴ دهه ۵۰ رده صعود داشته و از جایگاه ۱۱۰ در سال ۱۹۷۹ به جایگاه ۶۰ در سال گذشته ارتقا یافته است.محاســبات ریاضــی شــاخص‌های انســانی کمــی پیچیــده اســت، امــا عناصری ماننــد عمــر طولانــی، زندگــی ســالم از نظــر بهداشــتی، شــاخص آمــوزش و تحصیــلات و اســتاندارد یــک زندگــی آبرومندانــه در داخــل شــاخص‌های انســانی مــد نظــر اســت.میانگیــن رشــد شــاخص انســانی در جهــان بیــن درصــد ۱.۶ اســت، یعنی رشــد ایــران از دو برابــر متوســط جهانــی هــم بیشــتر بــوده است.

 

امارات تحریم ونزوئلا را خرید

یک شرکت اماراتی اعلام کرد ۳ تن طلا از ونزوئلا خریداری کرده است.مؤسسه نور کپیتال در بیانیه‌ای اعلام کرد این آخرین خرید طلا از ونزوئلا تا زمانی خواهد بود که این کشور به ثبات نسبی سیاسی برسد و استانداردهای بین‌المللی بر این کشور حکمفرما شود. پیش‌تر رویترز گزارش داده بود ونزوئلا سه تن طلا را به مقصد امارات بارگیری کرده است و این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده ۱۵ تن طلای دیگر از این کشور روانه امارات شود.یک مقام ارشد دولت ونزوئلا اعلام کرد این کشور در نظر دارد تا ماه فوریه ۲۹ تن طلا را به امارات بفروشد تا نقدینگی لازم برای واردات کالاهای اساسی را تأمین کند. سه منبع آگاه که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به رویترز گفته‌اند در اعتراض به تصمیم دولت، دو نفر از مقامات ارشد ونزوئلا که حاضر به امضای قرارداد فروش طلا به امارات نشدند، از سمت خود استعفا دادند.دولت آمریکا که در تلاش برای به رسمیت شناخته شدن خوان گایدو، رهبر مخالفان ونزویلا توسط کشورهای جهان است به معامله گران و بانکداران اطلاع داده است که از معامله طلا با دولت فعلی این کشور پرهیز کنند. مارکو روبیو، سناتور آمریکایی در توییتی اعلام کرد مؤسسه نور کپیتال امارات به دنبال خرید طلای بیشتری از ونزوئلا است.به دنبال تحریم‌های آمریکا و ابر تورم که به فروپاشی اقتصاد ونزوئلا منجر شده است، دولت این کشوردر تلاش برای فروش طلاهای خود به منظور تأمین ارز برآمده است. فروش گسترده طلاها به افزایش سرعت بی ارزش شدن بولیوار، واحد پول ونزوئلا منجر شده است.طبق آمارهای بانک مرکزی ونزوئلا، این کشور تا پایان ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ در انگلیس و ونزوئلا ۱۳۲ تن ذخیره طلا داشته است.

 

بانک های آمریکایی از انگلیس پرواز کردند

با نزدیک شدن به مهلت قانونی بریگزیت، بانک های آمریکایی در حال انتقال مقراروپایی خود از انگلیس به دیگر کشورهای این قاره هستند.یک منبع آگاه گفت: حدود ۴۰۰ نفر از کارمندان بانک آف امریکا از انگلیس به فرانکفورت و پاریس منتقل خواهند شد که از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر تا پیش زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس امسال منتقل خواهند شد. بانک جی پی مورگان نیز که بزرگ‌ترین بانک آمریکایی به شمار می‌رود، بخش زیادی از نیروهای خود را به شعبه خود در فرانکفورت آلمان منتقل کرده است. یک منبع آگاه در این بانک گفته است به کارکنان شعبات انگلیس اطلاع داده شده است آماده انتقال به دیگر کشورها باشند. بانک گلدمن ساکس نیز دیگر بانک آمریکایی است که به دنبال انتقال مقر خود به پاریس و فرانکفورت است.جیمی دیمون، مدیرعامل بانک جی پی مورگان گفته است که تظاهرات اخیر در فرانسه مانع انتقال مشاغل این بانک به پاریس نشده است و مساله مهم‌تر از تظاهرات فرانسه برای این بانک این است که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد یا خیر.

 

واشنگتن برای «اس‌پی‌وی» خط و نشان کشید

ساعاتی پس از آنکه رسانه‌های اروپایی از ثبت کانال مالی اروپا و ایران (اس‌پی‌وی) خبر دادند، یک سخنگوی سفارت آمریکا در برلین گفته است که این ساز و کار از میزان فشارهای ایالات متحده بر این نمی‌کاهد.وی افزود: «تصور نمی‌کنیم که اس‌پی‌وی به هر شکلی بر کارزار فشار حداکثری ما [علیه ایران] اثری بگذارد.»آنطور که رسانه‌های آلمانی و فرانسوی گزارش داده‌اند، کانال ویژه مالی که قرار است تجارت میان اروپا و ایران را با وجود تحریم‌های آمریکا تسهیل کند، روز گذشته در پاریس به ثبت رسیده است. با این حال هنوز اروپا رسما ثبت این کانال را که قرار است با نام INSTEX فعالیت کند، اعلام نکرده است.این کانال قرار بود ماه‌ها پیش راه‌اندازی شود، اما روند ثبت آن بارها به تعویق افتاد و حالا نیز گفته می‌شود این کانال دستکم فعلا صرفا کالاهای انسانی از جمله دارو و مواد غذایی را پوشش می‌دهد.

 

دارو سرقت نجومی را ثبت کرد

رئیس یکی از بیمارستانهای محدوده کلانتری ۱۶۴ قائم با مراجعه به این کلانتری اعلام کرد:حدوداً ۶ میلیارد تومان پول نقد از قسمت داروخانه بیمارستان خرج خرید داروهایی شده بود که وجود خارجی نداشتند و او مدعی بود به احتمال زیاد انباردار در این رابطه باخبر است.متهم مدعی بود با تأسیس شرکتی صوری تحت عنوان فروش دارو و لوازم بهداشتی، اقلامی را خریداری و هزینه آنها را نیز پرداخت کرده است اما هیچ دارویی در ازای این پولها وارد داروخانه بیمارستان نکرده است.متهم مدعی شد با پولهای به دست آورده از این راه، یک خانه در قسمت مرفه‌نشین شهر تهران و یک ماشین لوکس و گران‌قیمت خریداری کرده است.سرهنگ حسین مافی؛ رئیس کلانتری ۱۶۴ قائم با اعلام این خبر گفت: بنابر دستور قضایی، متهم برای انجام تحقیقات بیشتر در اختیار کارآگاهان پایگاه یکم آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.

 

معیشت کارگران رکورد زد

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ضمن اعلام تازه‌ترین رقم هزینه سبد معیشت ماهانه کارگران، پیش‌بینی اعمال مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی برای کارفرمایان و کاهش هزینه‌های درمان و مسکن کارگران را خواستار شد.هادی ابوی اظهار کرد: بر اساس آمار و ارقام و مستنداتی که از منابع معتبری همچون انستیتو تغذیه گرفتیم و محاسباتی که از هزینه معیشت خانوار‌ها در مناطق و استان‌ها به دست آوردیم، هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران اکنون به پنج میلیون تومان رسیده و این رقم در واقع هزینه زندگی یک خانوار چهار نفره در ماه است.وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این رقم می‌توان اکنون فهمید که حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی که سال گذشته در شورای عالی کار تصویب کردیم چه میزان از هزینه پنج میلیونی کارگران را پوشش می‌دهد و اگر شورای عالی کار فکری برای معیشت کارگران در سال آینده نکند، بسیاری از خانوار‌ها از زیر خط فقر هم پایین خواهند رفت.وی پیشنهاد کرد: دولت برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی یکسال از سهم حق بیمه کارفرمایان را بپردازد تا هم تأمین اجتماعی به لحاظ منابع درآمدی دچار مشکل نشود، هم بخشی از هزینه‌های کارفرمایان از این طریق جبران شود.ابوی در پایان از دولت خواست تا با کاهش هزینه‌های درمان و مسکن قدرت خرید خانوار‌های کارگری را تقویت کند و خانه‌های مسکن مهر را برای کاهش هزینه‌های اجاره بهای مسکن، در اختیار کارگران قرار بدهد.در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد دریافتی کارگران صرف هزینه‌های مسکن و اجاره بها می‌شود. داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی در اصل ۳۱ قانون اساسی بوده و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

 

۱۴ سازمان بین المللی برای یمن هشدار بران دادند

درسایه وخامت اوضاع انسانی در یمن به خاطر جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، 14 سازمان امدادرسان و خیریه خواهان اقدام فوری برای کاستن از این بحران شدند.در نشستی که در شهر لندن پایتخت انگلیس برگزار شد، حاضران نگرانی خود را به خاطر وخامت اوضاع انسانی مردم یمن ابراز داشتند. کمبرلی براون مسئول سیاست های بشردوستانه کمیته جهانی صلیب سرخ افزود: "85 هزار کودک به علت درگیری جان خود را از دست داده اند و اثرات سوء تغذیه به شدت بیشتر می شود".اوسان کمال مدیر کمپین سازمان اوکسفام در یمن نیز درباره وضعیت یمن گفت: یمن زندانی بدون دیوار برای مردمی است که اکنون در آن زندگی می کنند. در این وضعیت مردم برای خرید قوت روزانه خود برای کودکانشان مبارزه می کنند.براساس گزارش سال 2018 سازمان ملل، یمن با بزرگترین بحران انسانی در جهان روبرو است. دست کم هشت میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارد و حدود دو میلیون نفر نیز مظنون به ابتلا به وبا هستند.در این گزارش آمده است: محدودیت های ائتلاف متجاوز سعودی بر واردات باعث تشدید وضعیت دشوار انسانی یمن شده است زیرا ائتلاف اقدام به تاخیر در تحویل سوخت، بستن بنادر مهم و جلوگیری از ورود کالاها از بنادر تحت کنترل نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن می کند.برنامه جهانی غذای سازمان ملل نیز در آخرین گزارش خود آورده است: وضعیت انسانی در یمن بسیار خطرناک شده است و ادامه این روند می تواند به وقوع قحطی منجر شود.

 

برق هم از توافق پاریس در امان نمی‌ماند

بخش برق در این میان به دلیل مصرف بیشتر سوخت های فسیلی، سهم بیشتری در تولید گازهای گلخانه ای دارد. در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد گازهای گلخانه آلمان توسط زغال‌سنگ که برای تأمین برق استخراج می‌شود، انتشار می‌یابد. همچنین چین و آمریکا نیز به‌عنوان کشورهای اصلی مصرف‌کننده زغال‌سنگ، عمده مصرف زغال سنگ شان برای تولید برق است. صنعت برق ایران علاوه بر تأمین انرژی موردنیاز بخش خانگی، تجاری و صنایع داخلی، جزء صنایع صادرات محور ایران است.بنابراین اگر قرار باشد در راستای اجرای تعهدات کشور در توافقنامه پاریس برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تولید برق کشور با منشا سوخت های فسیلی محدود شود. در این صورت با کاهش تولید در این حوزه، ایران از صادرکننده برق به واردکننده برق تبدیل خواهد شد. به این ترتیب ضروری است تا مراجع تخصصی حوزه انرژی مانند کمیسیون انرژی مجلس، وزارت نیرو و کارشناسان انرژی وارد بررسی نقاط ضعف و قوت تعهدات کشور در توافق پاریس شوند. این ورود می‌تواند با اولویت نهادن به سیاست‌های بالادستی انرژی و اقتصادی مانع آسیب دیدن صنعت مهم و استراتژیک برق شود.

 

بازار سهام دست به عصا در بورس قدم گذاشت

تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته جاری، بر خلاف پایان هفته قبل، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود؛ به گونه‌ای که، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۲۷ واحدی معادل ۰.۲۷ درصد به رقم ۴۶ هزار و ۳۳۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز بر خلاف روز‌های قبل، با  افت ۴۴ واحدی معادل ۰.۱۵ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۷۹۰ واحد را به نمایش گذاشت.شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۳۱ واحدی معادل ۰.۱۵ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۹۴۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۶۰۸ واحد کاهش معادل ۰.۳۵ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۴ هزار و ۹۷۷ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۵۴ واحد کاهش معادل ۰.۳۸ درصد به رقم ۱۱۸ هزار و ۹۱۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۵۰ واحد کاهش معادل ۰.۰۸ درصد همراه بود و عدد ۳۱۲ هزار و ۸۹۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در ساعت ۰۹:۲۰ داشت و در سطح ۱۶۰ هزار و ۵۲۵ واحد قرار گرفت. حتی خبر راه اندازی کانال مالی ایران و اروپا نیز همانگونه که کارشناسان پیش بینی کردند نتوانست به ورود نقدینگی به بورس تهران بیانجامد و حرکت دست به عصا و محتاطانه فعالان این بازار همچنان تدوام دارد.

 

اوراق قرضه آمریکایی از چشم جهان افتاد

اوراق قرضه آمریکایی از سوی کشورهای چین، ژاپن و روسیه که از بزرگترین دارندگان این اوراق در جهان هستند، روز به روز با بی‌اقبالی بیشتری روبرو می‌شود.وزارت خزانه دای آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که سرمایه گذاران خارجی ذخایر اوراق قرضه آمریکایی خود را در ماه نوامبر سال گذشته میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰۵ میلیارد دلار کاهش دادند و میزان آن در ماه نوامبر به ۶.۲ تریلیون دلار رسید.در همین حال چین بزرگترین دارنده ذخایر اوراق قرضه آمریکایی برای ششمین ماه متوالی در نوامبر، مجموع ذخایر اوراق قرضه آمریکایی خود را به ۱.۱۲ تریلیون دلار کاهش داد که این رقم برای ماه اکتبر ۱.۱۳۸ تریلیون دلار بود.در حال حاضر ذخایر اوراق قرضه آمریکایی در نزد چین به کمترین رقم از می سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد رسیده است. چین و ژاپن ۲ دارنده بزرگ اوراق قرضه آمریکایی در جهان در حال کاهش فروش این اوراق هستند.از سویی دیگر، روسیه یکی دیگر از دارندگان اوراق قرضه آمریکایی میزان آن را در ماه نوامبر به ۱.۸۱۵ میلیارد دلار کاهش و به ۱۲.۸۱۴ میلیارد دلار رساند.وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که در ۱۲ ماه منتهی به سی ام ژانویه سال جاری میلادی میزان اوراق قرضه خزانه داری آمریکا در سطح جهان به ۲۲ تریلیون دلار رسیده است.

 

قراضه در ترکیه بالاتر رفت

در ترکیه بازار قراضه فعالیت خوبی داشت و قیمت صعودی بود.آخرین متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰  روز گذشته یک دلار دیگر بالا رفت و ۳۱۶ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.حال که بخش اعظم عرضه فوریه خریداری شده خیلی از فعالان بازار منتظر روشن تر شدن روند قیمت های ماه مارس هستند.

 

آزادترین اقتصادهای جهان صف کشیدند

بنیاد آمریکایی "هریتیج" به مانند سال‌های گذشته، کشورهای جهان را بر اساس شاخص آزادی اقتصادی رده بندی کرد. شاخص آزادی اقتصادی که بر حسب عددی از صفر تا صد (بسته‌ترین اقتصاد صفر و آزادترین صد) بیان می‌شود خود از چهار شاخص: حاکمیت قانون (حقوق اموال، یکپارچگی دولت، کارایی قضائی)، اندازه دولت (مخارج دولت، بار مالیاتی، سلامت مالی)، کارایی قوانین (آزادی کسب و کارها، آزادی بازار کار، آزادی بازار پول) و میزان باز بودن بازارها (آزادی در تجارت، آزادی در سرمایه‌گذاری و آزادی مالی) تشکیل شده است.به مانند سال‌های گذشته، هنگ کنگ با ۹۰.۰۲ امتیاز به عنوان آزادترین اقتصاد جهان معرفی شده است و پس از این کشور، سنگاپور، نیوزلند، سوئیس، استرالیا، ایرلند، انگلیس، کانادا، امارات و تایوان در رده‌های دوم تا دهم جای گرفته اند.کره شمالی با ۵.۹ امتیاز به عنوان بسته‌ترین اقتصاد جهان معرفی شده است و پس از این کشور، ونزوئلا، کوبا، اریتره، جمهوری کنگو، زیمباوه، گینه استوایی، بولیوی، جزایر تیمور، الجزایر و اکوادور قرار دارند. ایران در رده بندی امسال با ۵۱.۱ امتیاز در بین کشورهای دارای نظام اقتصادی تقریباً بسته، بالاتر از کشورهای آنگولا، توگو و چاد و پایین‌تر از کشورهای لبنان، مالاوی و افغانستان در رده ۱۵۵ جهان قرار گرفته است. امتیاز ایران در مقایسه با سال قبل ۰.۲ درصد بهبود داشته است. بالاترین امتیاز ایران مربوط به مخارج دولتی با امتیاز ۸۹.۸ و سلامت مالی با امتیاز ۸۹.۵ و پایین‌ترین امتیاز مربوط به آزادی سرمایه گذاری با تنها ۵ امتیاز بوده است.در رده‌بندی امسال، آمریکا در رده دوازدهم، آلمان در رده ۲۴، قطر در رده ۲۸، کره جنوبی ۲۹، ژاپن ۳۰، اتریش ۳۱، ترکیه ۶۸، فرانسه ۷۱، ایتالیا ۸۰، عمان ۸۸، کویت ۹۰، عربستان ۹۱، روسیه ۹۸، چین ۱۰۰ و هند ۱۲۹ ایستاده اند.

 

مرغ ممنوع الخروج شد

، در بیست و دومین جلسه ستاد تنظیم بازار که به ریاست رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، وضعیت بازار مرغ و گوشت مورد بررسی قرار گرفت و اعضا مصوب کردند، صادرات مرغ برای اسفندماه امسال و فروردین سال 98 ممنوع شود.همچنین اعضای ستاد تنظیم بازار تصویب کردند که برای تامین مرغ مورد نیاز بازار، جوجه یکروزه وارد کشور شود.در این جلسه که نمایندگان دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی حضور داشتند، وضعیت بازار مرغ و گوشت بررسی و راهکارهای تامین مرغ مورد نیاز بازار و کاهش قیمت این محصول بررسی شد.وی افزود:  تعداد بازرسی‌هایی که تعزیرات و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان داشته است، عدد کمی نیست، اما مردم باید این سطح از نظارت در کنترل قیمت‌ها را احساس کنند.رحمانی گفت:  تامین کالا و فراوانی آن اولویت اول وزارت صنعت، معدن و تجارت است و همه بخش ها باید همراهی لازم را برای تامین مایحتاج مردم داشته باشند.

 

دولت برای گره کور گوشت آستین بالا زد

احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یکی از دلایل عمده افزایش گوشت قرمز و مرغ را افزایش نرخ ارز دانست و گفت: طبق آماری که وزارت صمت به کمیسیون ارائه کرده نیاز کشور به گوشت قرمز سالیانه یک میلیون تن است که تنها از این میزان، در بیشترین زمان مورد نیاز حدود ۱۵۰ هزار تن وارداتی است.وی ادامه داد: طی آماری که بانک مرکزی و وزارت صمت ارائه کرده‌اند در ۱۰ ماهه نخست امسال تاکنون ۱۲۶ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شده است که این از کل واردات سال گذشته که ۱۱۱ هزار تن بوده بیشتر است.رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید براینکه با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز، قیمت گوشت افزایش یافت و تمایل به صادرات محصولات کشاورزی نسبت به گذشته افزایش یافته است، اظهار داشت: البته در جلسه‌ای که اخیراٌ با مسئولان وزارت صمت داشتیم آنها اعلام کردند بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای واردات ۳۰۰ هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز را تخصیص داده و که از این مقدار، ارز مورد نیاز واردات ۲۰۰ هزار تن را به بانک‌های عامل پرداخت کرده است.وی با بیان اینکه برای حل این مشکل باید مجموعه ای از اقدامات انجام شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش میزان واردات گوشت با ارز دولتی است تا التهاب بازار فروکش کند که در همین راستا قرار شده کانال‌های جدیدی از سوی این وزاتخانه با رعایت مسائل قرنطینه‌ای برای واردات باز شود.

 

هند جایگزین نفت را کشف کرد

نارندرا مؤدی نخست وزیر هند در مراسم افتتاحیه تأسیسات ذخیره گاز طبیعی در شهر کوچی تصریح کرد دولت اقدامات و تصمیمات قاطعی برای کاهش 10 درصدی نفت خام گرفته است.وی افزود:دولت برای جبران کاهش واردات نفت خام در نظر دارد تاسیسات سوخت گیاهی در 11 ایالت هند ایجاد کند.نخست وزیر هند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست و ضرورت کاهش آلاینده ها خاطرنشان کرد باید سیستم حمل و نقل کلان شهرها سازگار با محیط زیست شود.مودی با اشاره به عزم دولت برای اجرای چندین طرح گازی خاطرنشان کرد در آینده سهم گاز در سبد انرژی هند افزایش می یابد.صنعت نفت و گاز هندوستان پس از کشف نخستین مخازن نفت این کشور در ایالت آسام در سال 1889 تشکیل شد.صنعت گاز طبیعی هند نیز در سال 1960 پس از کشف مخازن گاز در ایالت های آسام و گجرات فعالیت خود را آغاز کرد.براساس گزارش های منتشر شده ذخایر نفتی هند بالغ بر 763 میلیون تن و ذخایر گاز طبیعی نیز یک هزار و 488 میلیارد مکعب تخمین زده شده است.بیش از 82 درصد نیازهای نفتی هند از طریق واردات تأمین می‌شود.

 

رئیس جمهور ترمز هواپیمایی را کشید

معاون رئیس جمهور به بخشی از مهمترین موضوعات سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ایران پرداخت و جزئیات گرانی بلیط هواپیما و همچنین به چگونگی تحقق سفر ارزان در کشور پرداخت.رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص گرانی بلیط هواپیما و موضوع ارزان سازی سفر نیز گفت: «با حمایت‌هایی که رئیس جمهور داشتند، موضوع افزایش بلیط هواپیما را متوقف کردیم چرا که قرار بود بیش از این افزایش یابد اما جلوی این کار با دستور رئیس جمهوری گرفته شد. درباره سفرهای ارزان نیز سفرهای ارزان مولفه‌هایی دارد که یکی بلیط است و دیگری اقامت؛ که در حوزه اقامت هتل‌ها تنها بخشی هستند که افزایش قیمت نداشته اند، ضمن این که موضوعات دیگری را نیز برای ارزان سازی سفر مانند ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی دنبال می‌کنیم. برای ارزان سازی سفر باید از مؤلفه‌های ارزان قیمت استفاده کنیم. بسته سفر ارزان داریم که به طور حتم این بسته با استفاده از مؤلفه‌های ارزان امکانپذیر است.»

 

پای مالیاتی ایران لنگ شد

علیرضا سلطانی کارشناس اقتصاد سیاسی و استاد گفت: ۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهند و این یکی از بدترین نماد‌های اقتصادی در دنیا است که نشان می‌دهد اقتصاد کشور ما دچار آفت و عقب ماندگی بوده که چنین فرار مالیاتی بزرگی در آن صورت گرفته است.کارشناس اقتصاد سیاسی در ادامه افزود: در دنیای توسعه یافته امروز، مسئله مالیات یک مسئله بسیار مهم و حساس است.  در همه دنیا برای یک فرار مالیاتی کوچک مجازات در نظر می‌گیرند، اما در کشور ما افراد با انواع و اقسام شیوه‌ها اعم از دور زدن قانون، پولشویی و بقیه روش‌های غیر متعارف،  خود را از پرداخت مالیات معاف می‌کنند. این فرار مالیاتی نشان دهنده از کار افتادن یکی از چرخ‌های اقتصادی کشورمان است.وی درباره راه‌های جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور گفت: مجموعه حاکمیت در کشور باید به این نتیجه برسد که هیچ نهاد و فردی نباید معاف از مالیات شود و همه مشمول پرداخت مالیات باشند؛ راهکار بعدی آن است که راه‌های فرار‌  مالیاتی از طریق کنترل و تشدید نظارت‌ها به لحاظ قانونی هم در مرز‌ها و هم در چارچوب تصویب قوانین مبارزه با پولشویی بسته شود.سلطانی با تاکید بر اینکه نحوه تدوین و تصویب  قوانین مبارزه با پولشویی یکی از بحث‌های مهم کشور است، گفت: بخشی از این قوانین در قالب کنوانسیون‌های بین المللی مانند fatf قرار گرفته‌اند، اما باید دولت به جای وابستگی به درآمد‌های نفتی، هزینه‌های خود را از راه‌های قانونی دریافت مالیات، تامین کند. البته وجود مکانیزم‌های مالیاتی درست به شفافیت‌های اقتصادی، سیاست گذاری‌ها و توسعه کشور کمک می‌کند.سلطانی با بیان اینکه حدود یک میلیون و دویست هزار میلیارد تومان از بودجه دولت مربوط به شرکت‌های دولتی است، گفت: بودجه سال آینده شرکت‌های دولتی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال جاری افزایش پیدا کرده که این افزایش با توجه به شرایط اقتصادی کشور، کاهش ارزش پول ملی، بالا رفتن نرخ ارز، وابستگی شرکت‌های دولتی به دولت و دسترسی آسان آنها به منابع بودجه‌ای امری طبیعی است.

 

ایران در لجستیک هم اوج گرفت

نما‌یشگا‌ه بین‌المللی لجستیک و زنجیره تأمین صنایع و تجهیزات وابسته، ا‌مروز د‌ر محل شرکت سهامی نما‌یشگا‌ه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران آ‌غاز به کار کر‌د.وی اظهار داشت: کشور ایران د‌ر لجستیک و زنجیره تأمین رتبه شصت و چهارم جهان ر‌ا د‌ارد و با توجه به ظرفیت بالقوه کشور و موقعیت خاص جغرافیایی ما، باید رتبه ما د‌ر جهان بهتر با‌شد.بهمن حسین‌زاده با اشاره به رتبه نود و ششم ایران د‌ر حوزه لجستیک و زنجیره تأمین د‌ر سال ۲۰۱۶، اظهار داشت: د‌ر حوزه‌های گمرک، انبارداری، زنجیره تأمین، انواع مدل‌های حمل و نقل باید رتبه خود ر‌ا د‌ر دنیا ارتقا دهیم.سرپرست شرکت سهامی نما‌یشگا‌ه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که کشور آلمان جایگاه اول لجستیک ر‌ا د‌ر دنیا دارا است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، گفت: حوزه لجستیک اشتغال مناسبی ایجاد می‌کند؛ ترانزیت کالا، ارتقای صادرات، رشد عبور کالاهای ترانزیتی از مزایای توسعه لجستیک د‌ر کشور است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

اسرائیل از «هیچی» به «همه‌چی» رسید

کاربران فضای مجازی دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای رژیم صهیونیستی بازشمردند.اشاره به شکست‌های متعدد اسرائیل و قدرت پوشالی این رژیم از دیگر واکنش‌های کاربران بوده است: ۶ روز نبرد با همه اعراب و تصرف بخش وسیعی از سرزمین اعراب، و حالا: ۳۳ روز نبرد با حزب الله و عقب نشینی، ۲۲ روز نبرد با حماس و عقب نشینی، ۲ روز نبرد با حماس و عقب نشینی. کاربری با نام مستعار «مادام» اشاره‌ای داشته به ماجرای شکار بزرگ پهباد پیشرفته آمریکایی توسط سپاه: میدونی هواپیمای بی سرنشین رو تو هوا بگیری و از روش کپی کنی یه نسخه بفرستی برای سازنده‌اش یعنی چی؟

 

شهری  INSTEX را کالبد شکافی کرد

وحید شقاقی شهری - عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران - اصطلاح "گام به گام" که در متن بیانیه آمده است را عبارتی مرتبط با FATF توصیف کرد و گفت که هدف این است که اتحادیه اروپا صادرات بیشتر را منوط به تصویب FATF کند و همچنین ایران همچنان ملزم به رعایت مفاد برجام بماند.وی همچنین به عدم حضور شرکت‌های بزرگ در این سازوکار جدید اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت که اروپایی‌ها نتوانسته‌اند رضایت شرکت‌های بزرگ را برای مبادله با ایران بگیرند و به همین خاطر بر شرکت‌های کوچک و متوسط برای واردات غذا و دارو تکیه کرده‌اند.با این وجود طبق اعلام اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد در آینده اقلام غیرتحریمی که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیستند در حوزه کانال مالی اروپا قرار خواهند گرفت.در بیانیه «INSTEX» سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه از ایران خواستند تا لوایح مربوط به FATF را اجرایی کند. در این بیانیه آمده: «INSTEX تحت بالاترین استانداردهای بین‌المللی مطابق با قوانین مقابله با پول‌شویی، مقابله با تروریسم و تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا عمل خواهد کرد. در همین راستا، این سه کشور اروپایی از ایران می‌خواهند تا هر چه سریع‌تر تمام عناصر طرح اقدام خود در خصوص گروه اقدام مالی (FATF) را اجرایی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha