جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
هفته کتاب و کتابخوانی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

میشیگان با بزرگترین جعل تاریخی آبروی آمریکا را برباد داد

شبکه بی بی سی از راه اندازی یک دانشگاه جعلی توسط دولت آمریکا و بازداشت 129 مهاجر هندی که برای اخذ اقامت قانونی در این دانشگاه ثبت نام کرده بودند خبر داد.هند مراتب اعتراض دیپلماتیک خود را به آمریکا نسبت به دستگیری ۱۲۹ دانشجوی هندی در این کشور اعلام کرد.به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «بی‌بی‌سی»، دانشگاه جعلی «فارمینگتون» که در تبلیغات خود اعلام کرده بود در ایالت «میشیگان» قرار دارد، توسط ماموران مخفی وزارت امنیت داخلی آمریکا گردانده می‌شد و قصد آن کشف تقلب در مهاجرات و بازداشت افرادی است که هدف آنها پرداخت غیرقانونی برای ماندن و اخذ اقامت در آمریکا است.این دانشگاه دارای سایت و صفحه فیسبوکی بود که تقویم رویدادهای آموزشی و عکس‌هایی از محیط دانشگاه در آن قرار داده شده بود. اما اسناد دادگاه روشن کرد که کارکنان این دانشگاه ماموران مهاجرتی دولت بوده‌اند.دادستانی آمریکا می‌گوید ثبت‌نام کنندگان از غیرقانونی بودن این مجموعه باخبر بوده‌اند. اما مقامات هندی می‌گویند این دانشجویان ممکن است فریب خورده باشند.وزارت امور خارجه هند در این باره گفت: «نگرانی ما از آبرو و سلامت دانشجویان دستگیر شده است و نیاز به دسترسی کنسولی فوری مقامات هندی به دستگیرشدگان مورد تاکید قرار گرفته است».این بار اولی نیست که مقامات آمریکایی دست به چنین ماموریت‌هایی می‌زنند. در سال ۲۰۱۶ نیز پس از آنکه ماموران این وزارت‌خانه دانشگاهی جعلی در «نیو‌جرسی شمالی» برپا کردند، ۲۱ نفر را دستگیر کردند.

 

اسرائیل برای خوش خدمتی دست به تحریف تاریخ زد

وزارت آموزش رژیم صهیونیستی نام عربستان به عنوان یکی از کشور‌های مشارکت کننده در جنگ 1948 حذف کرد.به نوشته روزنامه یدیعوت احرونوت، در چاپ جدید کتب درسی که رژیم صهونیستی برای فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی در نظر گرفته است، نام عربستان از فهرست کشور‌های عربی مشارکت کننده در جنگ علیه این رژیم در سال 1948 حذف شده است.این اقدام تل آویو در حالی صورت می‌گیرد که موج جدیدی از عادی سازی روابط با ریاض و برخی کشور‌های عربی همپیمان آغاز شده است.روزنامه معاریو نیز اخیرا نوشته بود که صهیونیست‌ها حامی پنهان عربستان هستند و با توجه به نیاز شدید عربستان به آنها، زمان آن رسیده است که روابط دیپلماتیک میان آن دو علنی شود.

 

قدرت علمی انقلاب برای آمریکا و اروپا کابوس آفرید

حجت الاسلام والمسلمین پور بیان داشت: امروز انقلاب در حد توانایی، اقتدار و استواری و ثبات قرار دارد که می شود به گذشته آن پرداخت و آن را نقد کرد، چون جامعه ما بابصیرت شده  است و گفتن نقد انزوا کردن نیست.دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران افزود: اگر انقلاب تحولی ایجاد نکرده است و اگر جمهوری اسلامی قادر به حل مشکلات نیست، این همه دغدغه نمی خواهد. ترامپ می خواهد، بخوابد همه نگرانی اش انقلاب است. توئیتی برای ایران می گذارد ودوباره صبح این کار را می کند. پس این نشان می دهد که انقلاب ایران تحول ایجاد کرده است.حجت الاسلام والمسلمین پور محمدی گفت: ما درمنطقه که نمی توانیم به کسی کمک کنیم، توان اقتصادی چندانی نداریم، ولی امریکا 16 میلیارد دلار در منطقه هزینه کرده است و سربازان آنها شبانه منطقه را ترک کردند. اگر این اتفاق به وسیله انقلاب افتاده چون قدرت فرهنگی، دینی و مردمی و علمی ایجاد کرده است.در طی 40سال گذشته سریع ترین کشور در بحث رشد علم بودیم. رکورد رشد علمی در سال 16و 17 را زدیم. اینها واقعیت است که دشمن روی آن اعتراف دارد و از این پیشرفت ها می ترسد.دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران  افزود: دشمن از شعار نمی ترسد دنبال آمار واقعی است و از این می ترسد و این حرکت بزرگ، مؤسس آن حوزه است و الان تبدیل به درخت بزرگ تنومند شده است و مکتب قم این نهال را کاشت و با تلاش مراجع و فیلسوفان این انقلاب به لطف خدا به بار نشست و تداوم پیدا کرد. انقلاب مقتدر است و این حرکت تداوم خواهد داشت.

 

تازه های آماری،  هشداری تکان دهنده برای کتاب دادند

«تازه‌ترین یافته‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد رفتار فرهنگی خانوار در ایران همچنان در وضعیت هشدار است»مرکز آمار ایران گزارشی۶۰ صفحه‌ای منتشر کرده و طی آن فرهنگ رفتاری خانوار ایرانی را بر اساس نتایج به‌ دست‌ آمده از آمارگیری گسترده پیش روی ما نهاده است.از ۶۰ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۴۶ نفری که درباره سینما رفتن از آنها سوال شده، نزدیک به ۱۱ میلیون نفر گفته‌اند در یک سال مورد مطالعه حداقل یک بار به سینما رفته‌اند. یعنی ۱۸.۹ درصد از جامعه آماری، این یعنی ۸۱.۱ درصد و به عبارتی بیش از ۴۸ میلیون نفر حتی یک بار هم به سینما نرفته‌اند.طی این پروسه آماری از ۶۰ میلیون نفر پرسیده شده در یک سال اخیر به تماشای نمایشی نشسته‌اید یا نه. مع‌الاسف ۵۷ میلیون نفر باز هم صاف نگاه کرده‌اند توی چشم پرسشگر و گفتند: نه! این یعنی ۹۴.۹ درصد.سه میلیون و ۹۵ هزار و ۹۸۱ نفر هم می‌شوند ۵.۱ درصد حداقل یک بار به سالن تئاتر رفته‌اند. بیش از یک میلیون نفر از این بین یعنی ۴.۰۸ درصد فقط یک بار در سال به تئاتر رفته‌اند.درباره کتابخوانی (غیر درسی) آمار جالب است. ۳۰ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۷۲۶ نفر بادی به غبغب انداخته و گفتند: بله! یعنی ۵۸.۲ درصد از کل جامعه هدف. آن ۲۲ میلیون و ۸۴ هزار و ۹۹۰ نفر چطور روی‌شان شد بگویند که هیچ کتاب غیر درسی نخوانده‌اند؟ آنها ۴۱.۸ درصد از این آمارند.جالب است بدانید قمی‌ها در سرانه مطالعه اول هستند با ۲۰ ساعت و هفت دقیقه یعنی چیزی حدود ۱۳ ساعت بیش از میانگین همه استان‌ها که هفت ساعت و ۴۱ دقیقه در ماه بوده است.خراسان رضوی با ۱۰ ساعت و ۳۳ دقیقه در رده دوم قرار دارد. این دو استان بافت فرهنگی و مذهبی دارند از این رو عجیب نیست که قرآن و کتاب‌های مذهبی نیز در صدر موضوعات مورد علاقه مردم بوده باشد. استان سوم نیز که یزد است با ۱۰ ساعت و ۱۹ دقیقه وضع مشابهی دارد. استان ایلام هم با دو ساعت و ۴۸ دقیقه در انتهای جدول است.

 

جمکران برای مهدویت و انقلاب خیمه فرهنگی زد

هممزمان با آغاز جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نمایشگاه « مهدویت و انقلاب اسلامی» به همت معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران در این مکان مقدس آغاز به کار کرد.«ابراهیم صدوقی» معاون فرهنگی این مکان مقدس در حاشیه آغاز به کار نمایشگاه « مهدویت و انقلاب اسلامی» اظهار کرد: با توجه به برگزاری همایش ملی مهدویت و انقلاب اسلامی، مسجد مقدس جمکران به‌عنوان یکی از همکاران برگزاری این همایش ملی، نمایشگاهی را با عنوان مهدویت و انقلاب اسلامی با موضوع تبیین خدمات متقابل مهدویت و انقلاب، معرفی رویش‌های انقلاب و تبیین مباحث مهدوی را برپا کرده است.وی ادامه داد: هدف از برگزاری این نمایشگاه بسترسازی برای ارائه آثار و محصولات مؤسسات فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی است که اکثراً مردمی بوده و به‌صورت آتش به اختیار فعالیت می‌کنند.معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: بنیاد مهدی موعود(علیه‌السلام)، مرکز تخصصی مهدویت، ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی، موسسه سیره شهدا، موسسه بازی‌های یارانه‌ای ایرانی اسلامی، سپاه، بسیج، مجمع جهانی اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، جامعه المصطفی العالمیه و دیگر گروه‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این نمایشگاه حاضر هستند.

 

گفت وگوی ادیان به ایستگاه آخر رسید

مراسم اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی در 6 کمیسیون با محورهای خدا محوری نقطه اشتراک ادیان، عقلانیت و دیانت، محبت و عدالت، زندگی مسالمت‌آمیز در پرتو ایمان، تربیت دینی و چالش‌های عصر معاصر و رابطه با حقوق بشر در ایمان الهی برگزار شد.حجت الاسلام و المسلمین «احسان بی آزار تهرانی» عضو شورای علمی همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان عنوان کرد: خدا محوری نقطه مشترک ادیان یکی از موضوعاتی بود که در این نشست‌ها به آن پرداخته و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.وی با بیان اینکه خدا محوری با خدا باوری متفاوت است، ابراز کرد: در جهانی که ظلم و ستم و بی اخلاقی در آن حاکم شده باید به احیای خدا باوری بپردازیم و اخلاق را در سایه خدا احیا کنیم. باید آرامش روحی و اخلاق عملی را زنده کنیم.حجت الاسلام بی آزار تهرانی تصریح کرد: اسلام دین گفت و گو است و پیامبر بزرگ اسلام(ص) در سال دهم هجری با مسیحیان نجرانی بدون اختلاف و توام با کرامت و مهربانی گفت و گو کردند.

 

آستان مقدس حسینی در آفریقا قطب فرهنگی برپا کرد

آستان مقدس حسینی از افتتاح مؤسسه فرهنگی وارث الانبیا در کشور بورکینافاسو در غرب آفریقا خبر داد.شیخ علی القرعاوی مسئول شعبه مدارس دینی آستان مقدس حسینی با اشاره به اینکه این مؤسسه مرکز فعالیت های قرآنی و دینی در بورکینافاسو خواهد بود، گفت: برپایی اینگونه پروژه ها موجب توسعه اندیشه اهل بیت (علیهم السلام) و اندیشه امام حسین (علیه السلام) در سرتاسر جهان می شود.وی تصریح کرد: این مؤسسه برای تداوم ارتباط با پیروان اهل بیت (علیهم السلام) و علمایی که می توانند احکام شرعی را به آنان برسانند، تلاش خواهد کرد.شیخ حسن المنصوری از مسئولین آستان گفت: آستان حسینی گام های بعدی این پروژه به ویژه آماده سازی مبلغین و کادر قرآنی، اجرای دوره ها و جلسات آموزشی و پروژه های فرهنگی و قرآنی را بررسی می کند.وی افزود: هدف ما گسترش چارچوب همکاری با سایر مؤسسات قرآنی و مراکز مختلف کشور های آفریقایی است.

 

ابوظبی دست فرهنگی واتیکان و الازهر را بهم رساند

الازهر در بیانیه ای تاکید کرد: شیخ احمد شیخ الازهر و رئیس شورای حکمای مسلمان و پاپ فرانسیس در زمینه ایجاد روابط برادرانه عمیق مبتنی بر همگرایی ذهنی، ایمان عمیق به ارزش های انسانی برگرفته از ارزش های ادیان، تلاش برای تقویت پل های گفتگو و همزیستی میان انسان ها موفق عمل کردند. الازهر در این بیانیه که به مناسبت دیدار تاریخی میان شیخ احمد طیب و پاپ فرانسیس در ابوظبی صادر شده، عنوان کرد: رابطه میان الازهر و واتیکان در سال های اخیر شاهد حرکت بی سابقه ای بوده است که با تبریک شیخ احمد طیب به وی در زمان تصدی ریاست کلیسای کاتولیک آغاز شد.در این بیانیه با تاکید بر اینکه از سرگیری روابط میان الازهر و واتیکان مرهون گام های مثبت و جدی واتیکان است که به وضوح نشان دهنده احترام به اسلام و مسلمانان است، آمده است: محور دیدار احمد طیب و پاپ، هماهنگی تلاش ها به منظور تقویت ارزش های صلح و ترویج فرهنگ گفتگو، تسامح، همزیستی میان ملت های مختلف، حفظ انسان از خشونت، افراط، فقرو بیماری است به طوری که در زمینه سعادت بشریت، مبارزه با فقر و جهل و بیماری، بار سنگینی بر دوش نهادهای دینی نظیر الازهر و واتیکان است.کتفرانس جهانی برادری انسانی با حضور شیخ الازهر و پاپ واتیکان در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی آغاز به کار کرد.براساس این گزارش به نقل از اسکای نیوز عربی، «شیخ نهیان بن مبارک آل نهیان» وزیر تسامح امارات در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: این کنفرانس رویدادی چند فرهنگی است که نسبت به برادری و گفتگو ترغیب می کند.

 

شیخ بحرین به پابوس امام هشتم نائل شد

آیت الله عیسی قاسم رهبر انقلاب بحرین وارد مشهد شد.این در حالی است که آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در سفری زیارتی روز پنجشنبه 6 دی ماه جاری به نجف سفر کرد. شیخ عیسی قاسم به محض ورود به شهر نجف به زیارت حرم مطهر امام علی (ع) شتافت.این نخستین سفر رهبر شیعیان بحرین به نجف اشرف پس از حدود 50 سال است.وی پس از یک دوره درمانی در انگلستان از لندن به نجف سفر کرد.دولت بحرین از خرداد سال 95 شیخ قاسم را به اتهام جمع‌آوری اموال خمس سلب تابعیت کرده است و منطقه «الدراز» محل سکونت وی را به محاصره درآورده است. دادگاه بحرین نیز از سال گذشته او را بازداشت خانگی کرد و از آن زمان به بعد بود که وضعیت جسمانی وی وخیم شد.

 

موبد زرتشتی آرزوی زرتشتیان را در اصفهان علنی کرد

«موبد بهزاد نیک دین» نماینده جامعه زرتشتیان اظهار کرد: چکیده زرتشت کردار نیک، گفتار نیک و پندار نیک است که اسلام و قرآن کریم هم بر این سه اصل تاکید کرده است.وی با بیان اینکه امام راحل می فرماید ایران مال همه هست و توحید مذهب همه هست، تصریح‌کرد:من معتقدم متاسفانه قرآن ها تزیین طاقچه های خانه ها، انجیل ها روی کتابخانه ها و گات های زرتشت در پنهانکده ها هست و باید ادیان تدبیری کنند.نماینده جامعه زرتشتیان در اصفهان افزود: همه انبیای الهی همگی نجات دهندگان بودند، اصل آیین زرتشت را باید در گات ها جستجو کنیم، ادیان الهی باید تعصب را کنار بگذارند و کتاب های الهی یکدیگر هم را بخوانند.وی افزود: ما باید بدانیم که تحریف ها و افراط گری ها را در لوای این همایش ها پالایش کنیم، وهابیت و تکفیری های جانی، جزیی از اسلام نیستند، صهوینستی ها جز یهودیان اصیل نیستند و آتش پرستان جزئی از زرتشت نیستند.نماینده جامعه زرتشتیان در اصفهان ابراز کرد: آرزوی برپایی حکومت عدل علی(ع) را در جهان داریم.

 

مسجدالحرام علیه ماکرون جبهه گرفت

امام جمعه مسجدالحرام در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه که از عبارت «تروریسم اسلامی» استفاده کرده بود، گفت: رواج نگرش منفی غیرمسلمانان در قبال دین اسلام، گفتمان انزجارآمیز ضد اسلام و مسلمانان را تشدید کرده و به مشخصه بارز عصو کنونی تبدیل شده است.«شیخ سعودالشریم» که روز جمعه در مسجدالحرام سخنرانی می کرد، گفت: آنچه گفتمان انزجارآمیز علیه اسلام و مسلمانان را تغذیه می کند، انگیزه هایی است که از دو موضوع خارج نیست: یکی عقده عمیق و دوم واکنش نامطلوب و معکوس به اشتباهات غیرقابل قبول افراد منتسب به دین اسلام و یا هر دوی آنها.الشریم ادامه داد: در مورد عقده عمیق باید گفت که هیچ راه چاره ای ندارد حتی اگر آیه ای از خداوند بر آنها نازل شود، هرگز نمی توانند این عقده را از سینه هایشان خارج کند چون با این عقده بزرگ شده اند.خطیب جمعه مسجدالحرام تصریح کرد: اما درباره سبب دوم یعنی اشتباهات برخی افرادی که خود را به دین اسلام نسبت می دهند، باید گفت که این همان چیزی است که در درجه اول برای ما مهم است و به ما مربوط می شود چون اهالی اسلام به الگوی حسنه اهمیت می دهند و به اعمال این الگو موافقتند.اظهارات الشریم خطیب جمعه مسجدالحرام در واکنش به اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهور مصر صورت گرفت که در جریان سفر اخیر به قاهره، عبارت تروریسم اسلامی را به کار برد. الازهر این موضوع را نادیده گرفت و شیخ الازهر بدون توجه به عبارتی که مکرون به کار برد، با گرمی از او استقبال کرد که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

 

بلندپایه های هلند برای تهدیدات اسلام هراسی نامه زدند

شماری از سیاستمداران مسلمان هلندی افزایش تدابیر امنیتی برای حمایت از مساجد و مؤسسات اسلامی در برابر حملات افراطیون نژادپرست را خواستار شدند.این سیاستمداران مسلمان اعلام کردند که تحت حمایت قراردادن مساجد و مؤسسات اسلامی شهر «آمستردام»، پایتخت این کشور کافی نیست و مساجد سراسر کشور باید تحت محافظت قرار گیرد.توناهان کوزو، از نمایندگان مسلمان پارلمان هلند در این باره گفت: در ۱۰ سال گذشته، ۳۰۰ مسجد در این کشور در معرض حمله قرار گرفته است.وی در ادامه بر ضرورت حمایت از مساجد سراسر این کشور تأکید کرد و گفت: این حمایت تنها نباید محصور به مساجد آمستردام باشد.یادآوری می‌شود، «فمکه هالسما»، شهردار آمستردام هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به شورای محلی این شهر اعلام کرد که مساجد و مؤسسات اسلامی این شهر به دلیل افزایش تهدیدات اسلام‌هراسی تحت حمایت قرار می‌گیرند.

 

مفتی امارات درباره گفت‌وگوی ادیان در قرآن را شفاف کرد

احمد عبدالعزیز حداد، مفتی اعظم امارات اظهار کرد: اسلام دینی جهانی است که با دید وسیع خود به همه بشریت به‌عنوان برادرانی می‌نگرد که با یکدیگر برای آبادانی جهان همکاری می‌کنند.وی با بیان این که قرآن حاوی آیاتی است که به گفت‌و‌گوی ادیان دعوت می‌کند، گفت: نمونه‌هایی در زمینه دعوت به گفت‌وگوی ادیان در سیره پیامبر(ص) نیز وجود دارد، این در حالی است که با وجود درگیری‌هایی که مانع از رسیدن تعالیم دین اسلام به گوش بشریت می‌شود، اسلام با گفت‌وگو و دعوت به تقریب شکوفا شد.مفتی اعظم امارات همچنین بر محوریت نقش رهبران دینی در تصحیح چهره ادیان در ذهن بسیاری از مردم و دعوت به همدلی، گفت‌‌وگو و همزیستی میان پیروان ادیان مختلف براساس مشترکات میان آن‌ها تأکید کرد.حداد در ارتباط با گردهمایی بین‌المللی «گفت‌و‌گوی میان ادیان» که با ۱۵ بهمن‌ماه سال جاری با حضور پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در شهر ابوظبی، پایتخت امارات برگزار میشود، گفت: برگزاری این گردهمایی بیانگر رویکرد سیاست تسامح(مدارا) در امارات است.

 

روحانیون به داد سیل زده های رفیع رسیدند

در خوزستان، پس از ماجرای شکسته شدن سیل بند روستای «رفیع» مشکلات زیادی برای مردم این روستا ایجاد شد.از تخریب کامل مزارع و زمین‌های کشاورزی مردم تا مختل شدن کامل عبور و مرور ساکنین روستا، اما آن چیزی که بیش از همه برای مردم مهم بود، ترمیم سیل بند بود که تقریباً بیش از سه روز به طول انجامید.ازآنجایی‌که حجم کار ترمیم سیل بند، گسترده و روحیه مردم به دلیل فشار سخت این ایام، تضعیف شده بود، جمعی از طلاب جهادی مدرسه علمیه الغدیر اهواز، برای کمک به مردم راهی شهرستان سوسنگرد، روستای رفیع شدند.حجت‌الاسلام ماجد سلامات اظهارداشت: هم‌اکنون امکان تردد به‌صورت معمولی و با وسایل نقلیه عادی امکان‌پذیر نیست! خود ما با کامیون به روستا رسیدیم و امروز مردم رفیع واقعاً در شرایط نامناسبی به سر می‌برند.وی با بیان اینکه بیشترین دغدغه مردم در حال حاضر، زمین‌های کشاورزی‌شان است، اظهارداشت: متأسفانه زمین‌های کشاورزی مردم به‌طور کامل زیر آب رفته و زمین زراعی آن‌ها نابودی شده است.

 

ایران 7 پله بالاتر از امریکا ایستاد

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری جایگاه مطلوب ایران در حوزه آموزش عالی را نتیجه تلاش جوانان شایسته ایرانی دانست و افزود: بر اساس آخرین گزارشات بین‌المللی، ایران در حوزه شاخص کارایی آموزش عالی هفت پله بالاتر از کشور آمریکایی که خود را صاحب نظر و صاحب قدرت جهانی می‌داند قرار گرفته است و این نشان از اقتدار ما در حوزه علمی دارد و باید بدانیم که  این دستاورد‌ها به همت جوانان خلاق کسب شده‌اند؛ دستاورد‌هایی که همگی زایده انقلاب اند.معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اکنون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از مرز ۴ هزار گذشته و میزان استارت‌آپ‌های کشور هم به مرز ۶ هزار رسیده و تمام این اتفاقات به واسطه اکوسیستم مناسب فناوری و در بستر توجه به جوانان کشور شکل گرفته است.ستاری افزود: کشور ما از لحاظ منابع نفتی بسیار غنی است اما اگر درآمد نفت متوقف شود نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم و زمانی می‌رسد که از کار می‌مانیم، اما به کمک اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق می‌توانیم آینده روشن را برای کشور بوجود آوریم.وی اضافه کرد: گردش مالیانه شرکت‌های دانش‌بنیان به مرز ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و توانسته‌ایم در اکوسیستم نوآوری بیش از ۳۰۰ هزار شغل جدید برای جوانان و فارغ‌التحصیلان کشور ایجاد کنیم.ستاری درباره موفقترین شرکت های دانش بنیان کشور نیز گفت: در حوزه دارو، بیوتکنولوژی، تجهیزات پزشکی، نانو فناوری، سلول‌های بنیادی و بسیاری از علوم جدید دیگر توانسته‌ایم موفقیت‌های خوبی را کسب کنیم و اکنون در رتبه چهارم جهان در بخش نانوفناوری قرار داریم و فروش محصول شرکت‌های فعال در این حوزه به بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال رسیده است.

 

«سفیران آمریکایی» به پله دوم رسیدند

کتاب «سفیران آمریکایی» با موضوع بررسی شخصیت‌های الگوساز برای کودکان پسر، در کمتر از سه ماه پس از رونمایی آن، با استقبال خوب علاقه‌مندان روبه‌رو شده و توسط انتشارت تلاوت آرامش به چاپ دوم رسید.در مقدمه این کتاب آمده است: "‌تکنولوژی و ثروت، بزرگترین ابزار دنیای غرب برای مشکلات دنیای صرفاً مادی آن است؛ دنیایی که خدا و معنویات، هیچ ارزش و جایگاهی در تفکر و زندگی مردمانش ندارند. در چنین دنیایی، رشد و تعالی روحی بشر بی‌معنا است، لذا اساساً قهرمانی در این فرهنگ وجود ندارد تا بشود به آن افتخار کرد؛ بنابراین باید قهرمانانی ساخته شوند، هر چند این قهرمانان، خیالی باشند.اَبَرقهرمان‌های غربی، عموماً یا فضایی هستند (مانند سوپرمن) یا جادوگرند (مانند هری پاتر) یا با استفاده از ثروت و تکنولوژی فوق پیشرفته، به توانایی‌هایی دست می‌یابند (مانند بتمن) و یا مانند اسپایدرمن، بر اثر یک جهش تکاملی برگرفته از تفکر داروینیسم، به اَبَرقهرمان تبدیل می‌شوند. برخی نیز مانند بن تن، اَبَرقهرمان بودنشان را، هم مدیون قدرت موجودات فضایی و هم، جهش تکاملی ای که با موجودات دیگر پیدا می کنند، هستند."در این مجموعه، شناسنامه و سبک زندگی پنج تن از این شخصیت‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌است. این شخصیت‌ها عبارتند از: بتمن، سوپرمن، اسپایدرمن، بن تن و هری پاتر؛ در این مجموعه سعی شده تا علاوه بر نشان دادن چگونگی جهانی شدن آن‌ها و چگونگی القای ناخودآگاه سبک زندگی این شخصیت‌ها، راهکارهای روانشناسی برای جلوگیری از کاهش آثار مخرب آن‌ها ارائه شود.کتاب «سفیران آمریکایی» در ۱۲۸ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به چاپ دوم رسید.

 

هنرمندان انقلابی با ۴۰۰ اثر دورهمی برپا کردند

به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی حدود ۴۰۰ اثر از هنرمندان انقلابی در حوزه هنری به نمایش گذاشته شده است.به مناسبت چهل سالگی جشن انقلاب با حضور جمعی از هنرمندان و مسؤولان فرهنگی از جمله مجدالدین معلمی، مسعود شجاعی طباطبایی، احسان باقری و …، نمایشگاه ۴۰ سال نقش آفرینی با موضوع تذهیب، نگارگری، نقاشی و مجسمه سازی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد. آثار در دو سبک مدرن و سنتی هستند. همچنین دو پرتره از امام (ره) و یک اثر مجسمه از ایشان در بین کارها وجود دارد. تمامی کارهای نمایشگاه مرتبط با انقلاب و جنگ نیستند و البته تعداد بیشتری از آنها این درون مایه را دارا هستند.در برخی از آثار، صحنه‌هایی مرتبط با بدرقه خانواده‌ها از رزمندگان، مسیرهای دشواری که رزمندگان طی مبارزه طی کرده‌اند، امید رزمندگان برای پیروزی، حضور زنان و مسئولیت آنها طی دوران دفاع مقدس، زنانی که مجبور بوده‌اند به تنهایی و در نبود همسرانشان هم کار کنند و هم از فرزندان مراقبت کنند، سوگواری خانواده‌ها در غم از دست دادن عزیزانشان در جنگ و… به چشم می‌خورد. او اضافه می‌کند: «اثر بیش از ۸۰ هنرمند در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. همچنین امیدواریم در هفته هنرهای انقلاب اسلامی در هفته آینده کتاب این مجموعه آثار به چاپ برسد.»

 

مصر در عمق 9 متری به کشف چندهزار ساله رسید

باستان‌شناسان موفق به کشف مقبره‌ای در عمق ۹ متری در کشور مصر شدند که شامل ۵۰ جسد مومیایی شده مربوط به دوره فراعنه است.وزارت آثار تاریخی کشور مصر اعلام کردند باستان‌شناسان این کشور دست به کشف بزرگی زدند و در شهر «منیا» در جنوب قاهره مقبره‌ای پیدا کردند که محل نگهداری ۵۰ مومیایی باستانی است.این مومیایی‌ها که ۱۲ عدد آنها از کودکان هستند، درون اتاقکی در عمق ۹ متری محوطه باستان شناسی «تونه الجبل» یافت شده‌اند و بر اساس اعلام مصطفی وزیری دبیرکل شورای عالی آثار تاریخی مصر، هویت این مومیایی‌ها هنوز مشخص نیست و هنوز نام آنها به خط هیروگلیف پیدا نشده است اما روش مومیایی شدن این افراد حاکی از آن است که آنها دارای اهمیت و جایگاه اجتماعی مهمی بوده‌اند. در مراسم اعلام این کشف در محوطه باستانی در جنوب قاهره، سفیران چندین کشور خارجی نیز حضور یافتند و از نزدیک شاهد اجساد مومیایی کشف شده بودند. برخی از این مومیایی‌ها در پارچه کتان پیچیده شده بودند و برخی دیگر نیز تابوت‌های چوبی و سنگی قرار داشتند.این یکی از اولین کشف‌های مهم باستان‌شناسی در سال ۲۰۱۹ میلادی محسوب می‌شود که توسط تیمی از محققان مرکز مطالعات باستان‌شناسی دانشگاه «منیا» انجام شده است.

 

«فرهنگ» جائزه کتاب سال را ربود

‌مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: کتاب «فرهنگ بلوچی-فارسی» تألیف نویسنده بومی استان به عنوان کتاب سال ایران انتخاب شد.حسین مسگرانی اظهار کرد: این کتاب در دو جلد توسط عبدالغفور جهاندیده از نویسندگان برجسته و بومی سیستان و بلوچستان تألیف شده و سال گذشته نیز در چهارمین دوره کتاب سال سیستان و بلوچستان رونمایی و از آن تقدیر ویژه‌ای شد.وی ادامه داد: در این کتاب دوجلدی قطور ۶۰ هزار واژه و اصطلاح بلوچی به همراه ترجمه معادل فارسی آن‌ها آمده است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته که پس از انجام داوری در تهران نیز به عنوان کتاب برتر سال ایران انتخاب شد.‌مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: این کتاب دارای ۲۷۳۶ صفحه و حاصل زحمات ۲۰ ساله نویسنده آن است که برای جمع‌آوری و تألیفش تلاش‌های بسیاری انجام داده و بحق این انتخاب شایسته و بجا بود.او تاکید کرد: اساس کار این فرهنگ بر مبنای گویش مکرانی است که در میان گویش‌های بلوچی نوعی معیار به شمار می‌آید چون بیشترین کتاب‌ها و نشریه‌ها با این گویش چاپ و منتشر می‌شود.عبدالغفور جهاندیده عضو هیأت علمی دانشگاه علوم دریایی چابهار و دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی است که آثاری همچون حماسه‌سرایی در بلوچستان، سیری در منظومه‌های عاشقانه بلوچی، تصحیح و توضیح دیوان اشعار فارسی و بلوچی عبدالله روانبد و شرح منظومه مکران جزء آثار اوست.

 

انقلاب ادیان را احیاء کرد

سید عباس صالحی افزود: انقلاب شکوهمند اسلامی در سرزمین توحیدی ایران، تباری دینی و معنوی دارد و با رهبری پیشوایی دین مدار بر پایه آموزه‌های الهی شکل گرفته است، انقلابی که حضور دین در عرصه های اجتماعی و سیاسی را حیاتی دوباره بخشید و ارزش های اصیل ادیان را بار دیگر زنده کرد.وی تاکید کرد: الگوی تمدنی برآمده از این انقلاب، یعنی معنویت و اخلاق در کنار بهره مندی از مواهب و نعمت های دنیوی، پیش روی جامعه بشری فرا نهاد؛ افزون بر آن انقلاب اسلامی در عرصه داخلی هم با دست آوردهایی برای پیروان ادیان همراه بوده است.صالحی بیان کرد: تاکید بر حقوق اجتماعی و سیاسی پیروان ادیان در قانون اساسی، آزادی در انجام مناسک دینی به عنوان یک حق طبیعی و حضور نمایندگان ادیان در مجلس شورای اسلامی، نمونه هایی از این دستاوردهاست که در جهان پر تلاطم امروز و فجایع گوناگون که برای پیروان ادیان در جای جای جهان رخ نموده است، اهمیت آن نمایان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha