جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سینما

حوزه/ اصغر هاشمی گفت: فیلمنامه‌هایی که با محوریت موضوعات دینی نگاشته می‌شود کیفیت لازم را دارا نیست، چون اکثر آنها، کارهایی تبلیغی هستند.

اصغر هاشمی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»،با بیان این‌که فیلمنامه‌های قرآنی کیفیت لازم را ندارد، اظهار کرد: متاسفانه امروز فیلمنامه‌هایی که با محوریت موضوعات دینی نگاشته می‌شود کیفیت لازم را دارا نیست، چون اکثر آنها، کارهایی تبلیغی هستند، البته ویژگی تبلیغی بودن به خودی خود امری مذموم نیست، اما زمانی که ویژگی تبلیغی تنها با شعار به مخاطب عرضه شود کار از جذابیت لازم تهی می‌شود.

وی افزود: ضعف دیگری که درباره فیلمنامه‌های دینی در تلویزیون وجود دارد به عدم شخصیت‌پردازی بر می‌گردد، چون در حوزه تنها تیپ ارائه می‌دهیم، در صورتی که برای باورپذیری شخصیت نیاز به واقعیات است تا بتوان زندگی را در رفتار آن جستجو کرد، البته این نکته را هم متذکر شوم که فیلمنامه‌های دیگر ژانرها نیز این ضعف را دارا هستند.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که چرا خود فیلمنامه نمی‌نویسد تا معایبی که ذکر می‌کند، وجود نداشته باشد، گفت: خوشحالم این سوال را پرسیدند، چون وقتی نقدهایی را پیرامون این موضوع مطرح می‌کنم نمی‌خواهم این تصور در ذهن خواننده ایجاد شود که خود بری از این اشکالات هستم، چون اگر من نیز فیلمنامه‌ای در ژانر دینی بنویسم، مطمئن هستم که شاخصه‌های تبلیغی آن بر شخصیت‌پردازی صحیح می‌چربد. برای همین توصیه می‌کنم که برای فیلم‌های مورد نظر از فیلمنامه‌نویسان بسیار خبره و آگاه سود برده شود.

این هنرمند ادامه داد: برای رشد و اعتبار سینمای دینی و قرآنی پیشنهاد می‌کنم که فیلمنامه‌نویسان بسیار خبره در کنار محققان دینی و تاریخی دست به نگارش کارهای مورد نظر بزنند تا هم اثر از کیفیت لازم بهره ببرد، هم اینکه به لحاظ مستندات تاریخی نتوان بر سناریو ایراد گرفت. درباره کارگردانی نیز معتقدم که حتماً باید فردی پشت دوربین قرار گیرد که در کنار تخصص از دغدغه قلبی نیز در این حوزه بهره‌مند باشد.

هاشمی در انتهای سخنانش تاکید کرد: موضوعات دینی و قرآنی از جمله علایق مخاطبان سینما و تلویزیون بوده و تنها کافی است در این حوزه سرمایه‌گذاری لازم انجام شود. برای رسیدن به این خواسته نیز باید سرمایه‌گذار بخش خصوصی به عنوان بازوی کمکی در کنار سرمایه‌گذاران دولتی قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha