چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نسخ خطی کشف شده «تاریخچه اسلام در شاخ آفریقا» را آشکار کرد

حوزه/ گروهی از محققان در پروژه «تاریخچه اسلام در شاخ آفریقا» ، نسخ دیجیتالی از متون و دست نوشته های خطی را منتشر ساخته اند که حضور اسلام را در قرن های ۱۷ و ۱۸ در شاخ آفریقا اثبات می کنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری«حوزه» به نقل از futurity، درحالی که مطالعات  زیادی درباره حضور اسلام در  «شاخ آفریقا» وجود ندارد، و تاریخچه اسلامی این منطقه پیش از این کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است، برخی محققان با انتشار نسخه های دیجیتالی کتب و  نوشته های خطی و قدیمی مربوط به اسلام در این منطقه، راه را برای تحقیقات در رابطه با تاریخچه اسلام در شاخ آفریقا باز کرده اند.

آلساندرو گوری، پروفسور و استاد دانشگاه کپنهاگ و پژوهشگر اصلی پروژه «اسلام در شاخ آفریقا» در این باره گفت: دانشمندان در زمینه مطالعات اسلامی و مطالعات آفریقایی برای مدت های مدیدی به موضوع اسلام در شاخ آفریقا بی توجهی نشان داده اند و اولویت را به تحقیقات درباره مسیحیت در اتیوپی، بزرگترین کشور شاخ آفریقا اختصاص داده اند. اما تحقیقات ما نشان داده اند که یک تاریخچه ادبی اسلامی غنی و متمایز در شاخ آفریقا وجود دارد که قدمت آن حداقل به قرن های 17 و 18 باز می گردد.

وی افزود: نسخ خطی کشف شده نشان می دهند که مسلمانان در بخش های مشخصی از شاخ آفریقا حضور داشته اند. متون مذهبی و عرفانی که مسلمانان در جمع ها می خوانند. به علاوه آن ها از واژه «آواز خواندن» استفاده نمی کردند زیرا در اسلام نهی شده است.

به جز متون عرفانی، محققان همچنین موفق به کشف نسخ متعددی قرآن مجید، متون مربوط به حقوق و قوانین اسلامی، و گرامرهای زبان عربی شدند.

به گفته وی بیشتر متون دینی یافت شده به زبان عربی هستند، اما برخی از این متون مذهبی نیز به زبان های محلی چون هراری، امهاری و سومالی با الفبای عربی نوشته شده اند.

این محقق اسلام شناس گفت: زبان عربی البته اصل مطالعات اسلامی است و بسیاری از مردم محلی شاخ آفریقا این زبان را نمی شناخته اند به همین سبب نیز بسیاری کتب مربوط به یادگیری گرامرهای عربی در مجموعه متونی است که پیدا کرده ایم. زبان عربی درواقع همان نقشی را در اسلام ایفاء کرده که زبان لاتین در اروپای مسیحی ایفاء کرد و یک مسلمان که همزمان روحانی دینی بوده، باید دانش گسترده ای از این زبان می داشته است.

 

شاخ آفریقا

شاخ آفریقا (گاهی نیز به نام «شمال شرقی آفریقا» و گاهی با عنوان «شبه جزیره  سومالی» خوانده می‌شود) یک شبه جزیره در شرق آفریقا است که صدها کیلومتر در دریای عرب پیشروی کرده و در طول کناره جنوبی خلیج عدن قرار دارد. این محل شرقی‌ترین پیش‌رفتگی قاره آفریقا به شمار می‌آید. شاخ آفریقا از جنوب به اقیانوس هند و از شمال به دریای سرخ محدود می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha