جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حکم امهز

حوزه/ دکتر حکم امهز تحلیلگر ارشد لبنانی گفت: انقلاب اسلامی ایران به لبنان این قدرت را داد تا به منبع ترس و وحشتی برای صهیونیست‌ها تبدیل شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در طول چهل سال پس از انقلاب، رشد و بالندگی گروه های مقاومت در منطقه است. یکی از مهمترین گروه های مقاومت در منطقه که به برکت انقلاب اسلامی ایران در این سال ها با الهام از ارزش ها و اصول های انقلاب اسلامی به قدرت منطقه ای و جهانی تبدیل شد حزب الله لبنان است.

با نگاه به حیات اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی و نظامی حزب الله در طول 40 سال به معجزه بزرگ انقلاب اسلامی در عصر معاصر پی خواهیم برد. در همین راستا با دکتر حکم امهز تحلیلگر ارشد  لبنانی مسائل خاورمیانه،نویسنده سیاسی مسائل منطقه و ایران،فعال دائمی رسانه های مختلف عربی در زمینه پیگیری مسائل منطقه، سخنران بسیاری از دانشگاه ها و دانشکده ها و مراکز تحقیقات استراتژیک و مدرس رسانه ای به گفت وگو پرداختیم.

 

بخش نخست گفت وگو به شرح ذیل است:

حوزه: به عنوان سوال اول بفرمایید بازتاب انقلاب اسلامی ایران در لبنان از حیث اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در طول 40 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد را چگونه ارزیابی می کنید.

 برای این­که اهمیت بازتاب انقلاب اسلامی را در لبنان درک کنیم، بگذارید کمی به عقب بازگردیم. هنگامی که موشه دایان، وزیر جنگ اسرائیل، قبلاً اعلام کرده بود که برای این­که اسرائیل لبنان را اشغال کند کافی است که فقط گروه موسیقی ارتش اسرائیل را به آنجا بفرستد و لبنان را اشغال کند. البته این صحبت متعلق به قبل از سال 1982 است.

بدین معنی که اسرائیلی‌­ها، لبنانی­‌ها را خیلی دست کم می­‌گرفتند و آن­ها را ضعیف­ترین نیروی عربی می‌دانستند. علی رغم این­که خود اسرائیلی­‌ها در سال 1967 ، در جنگی که به جنگ شش روزه معروف است توانستند زمین­های وسیعی از سرزمین­های عربی را اشغال کنند.

 این از لحاظ نظامی؛ وقتی امروزه راجع به قدرتی که لبنان در اختیار دارد صحبت می­‌کنیم، یا در واقع نه تمام لبنان بلکه بخشی از لبنان که به عنوان نیروی مقاومت شناخته می­‌شود و حزب الله نامیده می­‌شود، می­‌توانیم درک کنیم که این حجم از نیرویی که ضعیف بود چطور به نیرویی تبدیل شده که بزرگ‌­ترین در منطقه است.

امروز این لبنان ضعیف، توانست که اولاً ارتش اسرائیلی را که زمانی به خیال آنها اسطوره بود!‌ نابود کند. چون ارتش اسرائیلی قبلاً اسطوره خوانده می­‌شد و همه از آن­ می­‌ترسیدند. و همچنین توانست رویای اسرائیلی که به اسرائیل عظیم اشاره می‌کرد و از فرات تا نیل را در بر می­‌گرفت، نابود کند.

لبنانی که با گروه موسیقی اسراییل ممکن بود اشغال شود امروز قوی ترین نیروی منطقه است

در نتیجه اسرائیلی­‌هایی که در فکر گسترش در سرزمین­های عربی بودند، در حال حاضر در داخل خود محصور شده ­اند و دیوارهایی را در مرزهای فلسطین یعنی در اطراف رژیم خود می‌­کشد، تا از خود، چه از جانب لبنان و چه از جانب کرانه باختری و غزه مراقبت کند. پس این بدین معناست که لبنان ضعیفی که اسرائیل او را دست کم می‌­گرفت و می­گفت که گروه موسیقی اسرائیل می­‌تواند لبنان را در مدتی کوتاه اشغال کند، در حال حاضر قوی­‌ترین نیروی منطقه است.

لبنان با نیروی انقلاب اسلامی صهیونیست ها را از لبنان وادار به عقب نشینی کرد

اگر این نیرو را معیار در نظر بگیریم و این­که چه کسی این نیرو را به لبنان داده؟ به حق، انقلاب اسلامی ایران تمامی این نیرو و توان را به لبنان داده تا به منبع ترس و وحشتی برای نهاد صهیونیست تبدیل شود و معادلات معکوس و نظامی­ بر نهاد صهیونیستی تحمیل کند که هیچ کسی توقع انجام آن را از طرف نیروهای لبنانی نداشت. و در نتیجه این لبنان توانست از لحاظ نظامی، کاری را که بقیه اعراب نتوانستند انجام دهند را انجام بدهد و می‌­توان گفت که معجزه را تحقق بخشید و کار انجام نشدنی را از طریق اجبار نهاد صهیونیست به عقب نشینی از لبنان بدون هیچ گونه قید و شرط انجام داد.

 و از جنبه دیگر این بخش مشخص از لبنان (مقاومت) همچنین توانست با جنگ 33 روزه در سال 2006 به عنوان جنگی جهانی رو در رو شود و اسرائیلی‌­ها را شکست دهد. باوجود این­که کشورهای غربی و حتی کشورهای عربی و افرادی از داخل لبنان، در این درگیری پشت اسرائیل بودند و در نهایت حزب الله پیروز شد.

از لحاظ سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، نمی­توان نقش انقلاب اسلامی ایران را در پشتیبانی از ملت لبنان در زمینه‌­های مختلف انکار کرد. و این چیزی است که مردم لبنان با توجه به حقیقت موجود در این کشور، آن را درک می‌­کنند؛ چراکه لبنان کشوری دارای منابع طبیعی و نفتی نیست و صنعت ندارد و در کل کشوری توریستی و تجاری است. پس در شرایط اقتصادی گذشته و شرایط اجتماعی سختی که لبنان در اثر گذر از جنگ داخلی حدود 15 سال از 1975 تا 1990 متحمل شده بود، در چنین بحرانی بود که جمهوری اسلامی ایران توانست شکاف بسیار بزرگی را مسدود کند و چه از جنبه اجتماعی و چه اقتصادی، لبنانی­ها را کمک کند.

مشارکت ایران در ساخت موسسات اجتماعی و اقتصادی لبنان

همچنین ایران در ساخت بسیاری از موسسات اجتماعی و اقتصادی در لبنان سهیم بود. همچنین با دادن بورسیه به دانشجویان لبنانی که در حال حاضر از بزرگان علمی لبنان یا منطقه و جهان هستند، در نهضت علمی لبنان سهیم بود.

از لحاظ سیاسی نکته بسیار مهمی وجود دارد و می‌توان گفت که وقتی جمهوری اسلامی ایران از بخش خاصی پشتیبانی می­‌کند، آن را از لحاظ شرعی حمایت می­‌کند، چون اصول انقلاب بر پایه پشتیبانی و حمایت از مظلومین و رو در رویی با ظالمین است. بنابراین موضوع سیاسی در دستور العمل ایران، چنین مبدءی است و این متعلق به ذات ایران نیست. یعنی رویدادهای جمهوری اسلامی ایران در لبنان سیاسی نیست، بلکه نشأت گرفته از اصول این نظام است. و بر اساس این اصول، شرایط سیاسی شکل می­‌گیرد.

 

دبیرکل حزب الله لبنان نزدیکترین دوست جمهوری اسلامی ایران است

از این لحاظ دبیر کل حزب الله به عنوان نزدیک­ترین دوست جمهوری اسلامی ایران، بارها فرموده‌­اند که ایران هیچ وقت درخواست سیاسی­ از لبنان نکرده و به هم پیمانانش در لبنان آزادی اختیار داده با این توجه که صلاح مملکت خویش خسروان دانند.

در کل اصولی که جمهوری اسلامی ایران به آن­ها تکیه می­کند، همان­هایی است که هم پیمانانش در لبنان رعایت و اجرا می­‌کنند و با توجه به اجرای این اصول، لبنان توانسته از لحاظ سیاسی به دستاوردهای زیادی در منطقه دست یابد. از جمله پروژه آمریکایی-اسرائیلی سعودی-تکفیری منطقه، رو به زوال است و نفس­های آخر خود را می­کشد. همچنین از دیگر جنبه­‌ها محور مقاومت بزرگ و بزرگ­تر شده و نه تنها در سطح لبنان، بلکه در سطح کل منطقه به طور مستقیم و غیر مستقیم در مساحت ژئواستراتژیک بسیار مهمی نفوذ کرده که از شرق دریای مدیترانه تا تنگه هرمز و دریای سرخ و باب المندب و دریای عرب امتداد دارد و در نتیجه این نقطه از لحاظ جهانی بسیار حساس پر اهمیت است چرا که حد فاصل بین شرق و غرب است و در نتیجه هرگونه هیجان و تنش در آن بر کل جهان و اقتصاد دنیا، تأثیر خواهد گذاشت. و به این خاطر تمام جهان بر روی جمهوری اسلامی ایران و هم پیمانانش و محور مقاومت، حساب باز می­کنند. علاوه بر این­که جمهوری اسلامی ایران دارای قدرت و توان بسیار عظیمی از لحاظ نظامی و انسانی و هم­بستگی ملت و نظام است و همچنین از لحاظ دیگر جنبه­‌های اقتصادی و علمی و فرهنگی و تکنولوژی هم قدرت بسیار زیادی دارد.

حوزه: جنبش حزب الله که متشکل از اسلام گرایان مبارز بود چگونه از انقلاب اسلامی ایران  و ارزش ها ی آن بهره برداری کرد و تجلی آن تا به امروز چگونه بوده است؟

البته در جواب سوال اول به بسیاری از این نکات مربوط به پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از لبنان و حزب الله اشاره کردم. ولی می­‌خواهم بگویم که در مراحل آغازین تشکیل حزب الله در سال 1982، حزب الله از مجموعه­های معین و متدینی شکل گرفت که وظیفه خود را رویارویی با اشغالگران اسرائیلی می­‌دانستند و از پشتیبانی انقلاب اسلامی ایران برخوردار بودند. این مجموعه‌­های موجود در لبنان و به تبع احزاب دیگری که در لبنان بودند و جنبش امل، که به عنوان گروه­‌های چپ شناخته می‌شدند، با اشغالگران اسرائیلی برخورد می­‌کردند.

آن­چه در این حیث جالب توجه است این است که مجموعه­ های متدینی که وابسته به جمهوری اسلامی ایران بودند، کارهایشان تا حدی سری و مخفیانه بود. چراکه گروهی نو پا و ضعیف بودند و ممکن بود که اگر خود را آشکار می­ کردند، با آن­ها مقابله می­ شد و یا مورد هدف قرار می­ گرفتند.

برای همین این مجموعه­ ها عملیات بسیار ویژه­ ای را از لحاظ نظامی علیه اشغالگران اسرائیلی اجرا می­کردند که از جمله می­‌توان به عملیات بسیار مشهوری که در تاریخ 11/11/1982 صورت گرفت اشاره کرد که شهید احمد قصیر آن را اجرا کرد و بعدها به دبیر استشهاد طلبان مشهور شد. این عملیات بزرگترین ضربه به اشغالگران اسرائیلی را وارد کرد که در آن صدها تن از سربازان و فرماندهان ارتش اسرائیل کشته و مجروح شدند. و اسرائیل در اثر آن عزای عمومی اعلام کرد.

علی رغم این مسئله، هیچ گزارشی از این عملیات اعلان نشد. این­که مجری آن که بود و چه گروهی این عملیات را به عهده گرفته است. پس در این­جا متوجه می­شویم که چطور به مجرد ورود انقلاب اسلامی به حقیقت لبنان از طریق مقاومت، نتایج بسیار بزرگ و موثری را همراه داشت و این مجموعه­‌هایی که درباره آنها گفتم که در آن موقع ضعیف بودند، ولی تاکتیک و تجربیات نظامی که این مجموعه‌­ها از آن بهرمند می­ شدند، برای رویارویی با اسرائیل از آن­ها استفاده می­‌کردند.

از لحاظ نظامی متوجه شدیم که چیزی شبیه به قل خوردن گلوله برف و بزرگ و بزرگ­تر شدنش ایجاد شد. که حجم و قدرت حزب الله در لبنان و حمایتی که از سمت جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی به آن می­‌رسید و همچنان می­‌رسد را می‌توان به این گلوله برف تشبیه کرد. حزب اللهی که در سال 1982 کار خود را آغاز کرد، همان حزب الله 1985 و 1992 و 1993 و 1996 نبود. این مدت زمان­هایی است که جنگ­هایی از طرف اسرائیل علیه حزب الله صورت گرفت. همچنین سال 1998 تا برسیم به دستاورد بزرگی که منجر به عقب نشینی بی قید و شرط اسرائیل از سرزمین­‌های لبنان شد؛ در حالی که نا امیدی را به همراه خود به عقب می­راند. چرا که این اولین بار بود که اسرائیل از سرزمینی عربی بدون قید و شرط و با ذلت بیرون می­رفت.

پیروزی در جنگ 33 روزه نتیجه حمایت جمهوری اسلامی ایران از حزب الله بود

و این پیروزی واقعاً بزرگی برای حزب الله و برای مقاومت و لبنان و حامیان مقاومت و البته در رأس آن­ها جمهوری اسلامی ایران بود. و البته جنگ 33 روزه در 2006 هم شاهد دیگری بر حجم حمایت و پشتیبانی­ای بود که حزب الله از جمهوری اسلامی ایران گرفته بود.

در حال حاضر حزب الله از توان و قدرت نظامی بسیار عظیم و پیشرفته­ای برخوردار است. که نه تنها اسرائیلی­ها روی آن حساب باز می­کنند و از آن بیم و هراس دارند؛ و همیشه در تلاش­ اند تا سخنان سید حسن نصرالله و علی الخصوص تهدیدات ایشان را گوش بدهند. بلکه امروزه این نیرو حتی آمریکایی­ها و حامیانش در منطقه را هم می­ترساند. بالطبع اگر آن­ها می‌­دانستند نتیجه هرگونه جنگی علیه حزب الله ضمانت شده است و می­توانند پیروز شوند، حتی یک دقیقه هم کوتاه نمی­‌آمدند. و این مسئله همان طور که گفتیم، آرزو و هدفشان در سال 2006 و در جنگ 33 روزه بود.

از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و علمی، جمهوری اسلامی ایران این بخشِ مورد تأیید حزب الله در لبنان را به طور بسیار گسترده­ ای حمایت کرده است. و این بخش مقاومت توانسته با امکانات و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران، نقش اقتصادی فعالی را در لبنان ایجاد کند. و ایران در بالا بردن شأن و مرتبه این بخش مقاومت در لبنان، که به صراحت اعلام می­کنم بخش شیعیان لبنان است، نقش بسزایی را ایفا کرده است. با این­که جمهوری اسلامی ایران همه را پشتیبانی می­کند و همچنان اعلام می­دارد که پشتیبان هر گروه و حزبی در لبنان است که با اسرائیل در جنگ است و به طور کل در زمینه­ های اقتصادی و صنعت و غیره، به لبنانی­ ها خدمات خود را ارائه می­ دهد.

همه می­‌دانند که شیعیان لبنان، طائفه­ ای بسیار در حاشیه و منزوی قبل از سال 1982 بود و متأسفانه این طائفه در شغل­های پست و فرومایه­ای مشغول کار بود. ولی پس از نهضتی که با امام موسی صدر (خداوند او را به خیر و سلامتی بازگرداند) آغاز شد، و بعد از پشتیبانی بسیار قوی از سمت جمهوری اسلامی ایران بعد از 1982، این بخش (شیعیان) در حال حاضر به عنوان بخش اول در لبنان به حساب می­‌آیند و سِمت­های بالایی را در بر گرفته­‌اند و فرزندان­شان از چهره­ های رسانه­ ای و بازرگانان بسیار مشهور در منطقه و جهان هستند. و طبیعی است که روی این بخش، حساب ویژه­ای باز می­ کنند. و همچنین این بخش، خود را در درون و خارج از کشور تقویت کرده و از لحاظ مهاجرت در جهان، شیعیان لبنان از جمله مهم­ترین و مشهورترین بازرگانان و ثروتمندان جهان هستند.به طور کلی این کار متکامل و پشتیبانی عظیم جمهوری اسلامی ایران، نقش به سزایی بر روی این بخش (شیعیان) لبنان داشته است.

 ادامه دارد....

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha