جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی در جمع وکلا و حقوقدانان پاکستان با اشاره به دستاوردهای قضائی و حقوقی ایران پس از انقلاب اسلامی، آمادگی جمهوری اسلامی برای تبادل تجربیات با پاکستان در این زمینه را اعلام کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در ادامه برنامه های سفر خود به پاکستان با حضور در ساختمان کانون وکلای لاهور در جمع وکلا، قضات و حقوقدانان ایالت پنجاب در شهر لاهور سخنرانی کرد و به دو اصل مهم در قضاوت و سیستم قضائی اسلام اشاره کرد و برای این دو اصل به دو آیه از سوره مائده و سوره نساء اشاره کرد و گفت: اقامه توحید و اقامه آرمان های الهی در کنار رعایت حداکثری عدالت، دو مبنایی است که بر نظام قضائی اسلام سایه انداخته و نشان می دهد توحید و عدالت چقدر به هم نزدیک هستند.

ایشان در ادامه به برخی دستاوردهای نظام قضائی جمهوری اسلامی ایران در 40 سال پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین دستاورد انقلاب اسلامی در این زمینه توسعه مرزهای دانش و رشته های علمی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه در ارتباط با عرصه حقوق و فقه قضاوت است به گونه ای که امروز رشته های مرتبط با حقوق و قضاوت در ایران به بیش از 30 رشته و گرایش و تخصص رسیده است و این محور می تواند یکی از محورهای مهم برای تبادل میان مراکز علمی ایران و پاکستان باشد.

ایشان افزود: دستاورد دوم قضائی انقلاب اسلامی، بازبینی قوانین و آیین نامه ها و مقررات جمهوری اسلامی پس از انقلاب است به گونه ای که این قوانین متناسب با اسلام و نیازهای جدید دنیای معاصر و نیازهای نظام جمهوری اسلامی تدوین شده و ما بر این اساس در عرصه های مختلف، قانون خود را مورد بازنویسی قرار داده ایم و یا اینکه اساسا قوانین جدیدی تهیه و تدوین شده است که مجموعه قوانین و مقررات و آیین نامه هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تدوین یا بازنویسی شده از تجربه های مهم نظام قضائی ما به شمار می رود که بخشی از این قوانین و مقررات ناظر به عرصه های خاصی است مانند عرصه بانکداری و حقوق زن یا آسیب های اجتماعی و غیره که می تواند موضوعی برای تبادل میان دو کشور باشد.

ایشان ادامه داد: سومین دستاورد قضائی انقلاب اسلامی مجموعه اقدامات عملی قوه قضائیه برای تسهیل و تسریع قضاوت است که شامل طرح های متعدد می‌شود و این تجربه ارزشمندی است که می تواند زمینه تبادل باشد و در این زمینه تشکیل شوراهای حل اختلاف یکی از ابتکارها و دستاوردهای قابل ذکر است که بر اساس دستور قرآن «والصلح خیر» تشکیل شده است.

آیت الله اعرافی گفت: چهارمین دستاورد قضائی انقلاب اسلامی استفاده از فناوری های نوین در فرآیند قضاوت است که ظرفیت بالایی را برای ارتقای عدالت قضائی و تسهیل و دسترسی همه مردم به عدالت ایجاد کرده است.

ایشان افزود: در نظام قضائی ما اقدامات و برنامه های زیادی نیز برای پیش گیری از جرم و جنایت انجام می‌شود و کارهای علمی و پژوهشی زیادی در این زمینه انجام شده و از دانش های روانشناسی و مشاوره و اخلاق برای پیش گیری از جرم استفاده شده است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: تخصصی شدن دادگاه های کشور و همچنین نوع نظارت و تجربه جمهوری اسلامی در کنترل فضای مجازی نیز تجربه ای ارزشمند و قابل تبادل است.

در پایان این دیدار آقای نورسمن خان رئیس کانون وکلای ایالت پنجاب از حضور آیت الله اعرافی تشرد و کرد و در ادامه آیت الله اعرافی به پرسش های حقوقدانان پاکستانی در زمینه تبادل تجربیات قضائی میان دو کشور پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha