پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراسم آن لاین سبب کاهش نفوذ مساجد در میان جوانان مسلمان شده است

حوزه/ یک مطالعه جدید انجام شده توسط دانشگاه اسلامی شریف هدایت الله در جاکارتا به این نتیجه رسیده که مراسم آن‌لاین و اینترنتی مذهبی سبب کاهش نفوذ مساجد در میان جوان مسلمان شده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به نقل از جاکارتا پست، یک مطالعه جدید در اندونزی نشان داده که مراسم آن لاین و اینترنتی مذهبی سبب شده تا یک سنت قدیمی متعلق به صدها سال پیش یعنی شرکت جوانان در مراسم دینی در مساجد کمرنگ شود.

این مطالعه  که در سال 2018 توسط مرکز مطالعات مذهبی و فرهنگی در دانشگاه  اسلامی جامعه شريف هدایت الله در جاکارتا انجام گرفته آشکار کرد که جوانان مسلمان به تدریج علاقه شان را به شرکت در فعالیت های مذهبی در مساجد از دست می دهند.

مطالعه مذکور که در میان جوانان 17 تا 24 سال مسلمان در 18 شهر و منطقه مختلف سرتاسر کشور اندونزی انجام گرفته به این نتیجه رسید که مراسم مذهبی برگزار شده در شبکه های اجتماعی به صورت اینترنتی، تأثیر آموزش مذهبی در خانواده، سازمان ها یا سایر موسسات آموزشی رسمی  را کاهش داده اند.

فیتریا جمال، مسلمان اندونزیایی می گوید: در یوتیوپ می توانم موضوع و روحانی مورد علاقه خودم را برای یادگیری و گوش دادن به خطبه مذهبی انتخاب کنم.

این جوان 25 ساله می گوید که برخی واعظان مذهبی در اینترنت بیش از 1 میلیون بیننده دارند.

فریده زهرا، 25 ساله یک جوان مسلمان دیگر که او نیز ویدئوهای یوتیوپ را به صورت آنلاین بر مراسم مساجد ترجیح داده می گویدکه این ویدئوها «حرف های جالب توجهی» برای گفتن دارند به ویژه درباره رابطه «علم و دین» صحبت های خوبی دارند.

وی که مدیر حسابدار یک شرکت در جاوای غربی می باشد گفت: هنگامی در معرض این اطلاعات علمی قرار گرفتم واقعا کنجکاو شدم.

عرفان آملی، یک بنیانگذار سازمان نسل صلح و فعال حقوق بشر معتقد است که برای جذب نسل جدید نیاز به تغییراتی در مساجد است.

وی گفت: ما باید از شیوه های ابتکاری و جدید برای ایجاد یک تاثیر جذب کننده در مساجدمان استفاده کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha