چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام عبدالحمید بنابی

حوزه/ موسس مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (عج) تبریز گفت: قیام ۲۹ بهمن تبریز، مهمترین جریان برای پیروزی انقلاب اسلامی و عملی آتشین و بسیار منطقی برای سرنگونی رژیم طاغوت بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید بنابی امروز در جلسه‌ای با موضوع تاریخ انقلاب اسلامی که در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) تبریز برگزار شد، در ابتدا بر لزوم مشخص بودن نیت و هدف از درس خواندن و تحصیل علم تأکید کرد.

وی افزود: علم در احادیث و روایات، به علوم دینی تعبیر می‌شود . دیگر علوم نیز فضل نامگذاری شده‌اند، اگر انگیزه از درس خواندن عبادت کردن باشد، بسیار ارزشمند است.

استاد حوزه علمیه ضمن بیان وقایع قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز، خاطرنشان کرد: این قیام، مهمترین جریانی بود که برای پیروزی و شروع مبارزات انقلابی تأثیر بسزایی داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنابی افزود: قیام ۲۹ بهمن تبریز، عملی آتشین و بسیار منطقی برای سرنگونی رژیم طاغوت بود که مردم با شعارهای «یاحسین»، «یا الله» و «لا اله الا الله» در محوریت آن قرار داشتند و ابتدا که قرار بود برای چهلم شهدای قم در تبریز مراسم برگزار شود، فکرش را نمی‌کردیم چنین واقعه‌ای رخ دهد.

وی با بیان اینکه در اواخر دوران طاغوت تظاهرات و اعتراض مردم در تبریز روزانه بود، گفت: در روزهای منتهی به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، روزانه به مسجد جامع تبریز می‌رفتیم تا مردم را آموزش داده و مسیرهای تظاهرات را یادشان دهیم.

موسس مدرسه علمیه ولیعصر (عج) تبریز افزود: دستگیری‌ مردم توسط ساواک و حکومت آنقدر زیاد بود که دیگر زندان تبریز پر شده بود و تعدادی از زندانیان را در حیاط زندان نگه می‌داشتند؛ در تبریز بیست و یکم بهمن ماه همه چیز در دست ما بود و کلا به پیروزی رسیده بودیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنابی در ادامه متذکر شد: اکنون مردم از ادارات ناراضی هستند و برخی اقدامات بد که در حکومت فاسد گذشته بود، در ادارات و جامعه ما تکرار می‌شود و متأسفانه گاهی عمومیت یافته است.

وی همچنین به حضور پرصلابت مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و جشن چهل سالگی انقلاب اشاره کرد و افزود: مردم واقعا سنگ تمام گذاشتند، من سالروز پیروزی انقلاب را در مشهد بودم و به زیارت امام رضا (ع) مشرف شدم، ولی کاش در راهپیمایی حضور می‌یافتم چرا که راهپیمایی اصول اسلام را تقویت می‌کند، ولی زیارت یک عمل مستحبی است.

گفتنی است، تظاهرات ۲۹ بهمن تبریز که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی با عنوان قیام مردم تبریز مشخص شده، به حوادث ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ در تبریز اشاره دارد که در طی آن انقلابیون تبریز به مناسبت چهلمین روز کشته شدگان ماجرای ۱۹ دی قم، دست به تظاهرات زده و بیشتر نقاط شهر را تسخیر کردند تا این که تا ساعت ۵ بعد از ظهر نیروهای دولتی کنترل شهر را به دست گرفتند.

طبق گزارش ساواک، در این تظاهرات اعتراضی، ۵۸۱ نفر دستگیر، ۹ نفر کشته، ۱۱۸ نفر زخمی، ۳ دستگاه تانک، ۲ سینما، یک هتل، کاخ جوانان، حزب رستاخیز و تعدادی اتومبیل شخصی و دولتی به آتش کشیده شدند. چند روز بعد تعداد کشته شدگان تبریز به ۱۳ نفر رسید.

در این اعتراض، برای نخستین بار پس از وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، ارتش برای کنترل وضعیت مستقیماً وارد درگیری‌ها شد. همچنین، شعار «مرگ بر شاه» برای اولین بار در این قیام سرداده شد؛ چهل روز پس از این رویداد در ۱۰ فروردین ۱۳۵۷، انقلابیون شهرهای اصفهان، شیراز، یزد، جهرم و اهواز نیز به مناسبت چهلمین روز کشته شدگان تبریز، دست به تجمع و اعتراض زدند که باعث کشته شدن عده‌ای دیگر در آن شهرها شد. این اعتراضات سراسری در نهایت منجر به توجه رسانه‌های خارجی به اعتراضات ایران شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha